Yamaha R1 - 2008, stängdes av under färd, reagerade inte på startknappen längre.

Casa

Ny medlem
Gick med
7 May 2018
Hoj
Yamaha R1 - 2008
Hallå där.

Tänkte göra ett försök med att skriva ut på detta forum och se vad det ger.

Incident:
Påväg till Bike dagarna i lördags och hade kört ca 6 mil. Hojen bestämde sig då för att "stängas av" under färd.
Jag svängde in i en skogsdunge och försökte starta hojen på nytt, dessvärre reagerade inte hojen på start knappen överhuvudtaget.
Googlade fram lite information kring felkoderna man hittar i instrumentpanelen och då stod D: 61 på 20 om jag mins rätt.

"D:61 = list of errors on the ignition module sensors (00= no errors in memory, 11-70 = error codes for the components if more than one memory errors, they are displayed alternately)"

D:62 stod på "1", nollade denna felkod.

All elektronik fungerade och relän, bränslepump lät som det gick igång och klickade lite hit o dit.
Men start knappen hade ingen respons allts, alltså helt stendött.

Jag tog hem hojen på släp och tvättade av den samma dag, då startar den självklart?
Haft isär halva hojen och kollat alla kontaktstycken osv utan att se något konstigt.

Idag körde jag på motorvägen och samma sak hände igen, hojen dog i 100km/h och motorbromsade. Till slut hoppade den igång i rull och jag körde raka vägen hem.

Hojen förövrigt har aldrig varit svårstartad och är inte det idag heller.

Vart börjar jag och vad kan jag utesluta, tacksam för alla teorier!

D: 60 är där lagrade felkoder visas.
D: 62 visar antal lagrade felkoder.

Du borde kollat i D: 60 för att få fram vad felet/felen var (finns fler lagrade felkoder än en kommer de visas växelvis).

Antagligen har du nollat bort felkoden så står det 00 i D:60 så får du ge dej ut och framkalla felet igen :tummenupp

Det kan även finnas felkoder i D:61 men jag tror de heter Er-1 till 4 (?)

Last edited:
20 - the error of sensor readings of atmospheric and absolute pressure in the inlet.

Tack för snabbt svar.

Jag följde denna guide https://www.motorcycle-manual.com/yamaha-fault-codes/ tills jag såg en avvikelse.
Det gjorde jag inte förren jag kom till D:61 och D:62. Men jag kanske får göra som du säger, försöka locka fram felet igen.
Man är ju bra osugen efter skogshäng i 4 timmar, vågar knappt åka ut ifrån området.

D: 60 är där lagrade felkoder visas.
D: 62 visar antal lagrade felkoder.

Du borde kollat i D: 60 för att få fram vad felet/felen var (finns fler lagrade felkoder än en kommer de visas växelvis).

Antagligen har du nollat bort felkoden så står det 00 i D:60 så får du ge dej ut och framkalla felet igen :tummenupp

Det kan även finnas felkoder i D:61 men jag tror de heter Er-1 till 4 (?)

Ja fy fan, skulle bli skitnojig om hojen började bete sej så där...

Det finns några felkoder som gör att du antingen inte kan starta hojen, köra hojen (efter att felkod sats) eller båda.
Det är dock inte jättemånga, de flesta kommer inte stoppa en startad motor.

Det enda som egentligen inte genererar någon felkod är bränslepumpen....

Finns det ingen mc verkstad med "bänk" i närheten där man ev kan locka fram fel koden ?.

Varit på plats när liknande hände med en GSX-R 1000. Den lade av vid 10000RPM. Bara dog. Det visade sig vara dåligt dragna polskor på batteriet. Så pga vibrationerna vid 10000RPM blev det dålig kontakt.
Konstigt nog inga problem att starta hojen.
Så jag hade börjat med att dra polskorna på batteriet. Bara för att ta det enkla först.

Finns det ingen mc verkstad med "bänk" i närheten där man ev kan locka fram fel koden ?.

Det som är lite irriterande är att jag har kört 4-8 mil i stöten och aldrig hänt något, så man vet aldrig riktigt när det händer. Det kan bli ett jäkla arbete att låta dom köra hojen på bänk.

Har haft en liknade upplevelse. Dagen jag tog kort åkte jag direkt till stället där hojen var för att hämta den och köra vidare till jobbet! Glad i hågen ca 2km kvar så tvärdör hojen och jag får ställa mig i en bussficka. Får felkod i displayen när jag försöker starta och börjar googla.

Visar sig att jag råkat trycka in dödarknappen :gnissla:crash

Snacka om att jag sket på mig :D

Humm. Men om bränslepumpen skulle ge sig så borde väl startmotorn ändå gå?
Jag har en annan teori, hojen är förövrigt ombyggt till en streetfighter.
Det sitter en givare i luftintagen i "hornen" denna luftgivare har jag placerat under tanken vid luftburken.
Kan detta ha någon betydelse?
Bränslepumpen var bara en kommentar kring felkodsvisningens funktion, inte att det var felet i ditt fall :tummenupp

Nej, fel på lufttempmätaren har inte sånt genomslag att den stänger av motorn eller hindrar den att starta, det är för låg felprio för det.
Om den funkar kan du se om du med startad motor trycker en gång på Reset knappen på instrumentet, då visas yttertemp.

Slocknar displayen när motorn stannar?

Missade att den inte reagerade på startknappen heller... (klantigt av mej).
Som Comeback är inne på kan det vara en strömförsörjningsfråga.
I ditt fall borde motorn inte stanna eftersom laddningen ger ström då.

Det kan vara ganska många saker, en felkod vore bra för att hitta riktningen.
Det kan vara något med säkerhetssystemet.
Skulle stödkontakten indikera så stannar motorn och hindrar start, fast inte med växel i friläge eller om kopplingen är indragen.
Även kopplingsbrytaren är alltså inblandad och frilägesindikatorn, fast den ser du om den funkar när frilägeslampan tänds.

Huvudreläet eller kablage till det kan vara glappt.

I diag mode kan du prova de flesta kretsar och se om det finns något glapp i dem.

Last edited:
Har haft en liknade upplevelse. Dagen jag tog kort åkte jag direkt till stället där hojen var för att hämta den och köra vidare till jobbet! Glad i hågen ca 2km kvar så tvärdör hojen och jag får ställa mig i en bussficka. Får felkod i displayen när jag försöker starta och börjar googla.

Visar sig att jag råkat trycka in dödarknappen :gnissla:crash

Snacka om att jag sket på mig :D

Haha, ja tänk om det vore så lätt. Men vilken glädje du måste fått när du insåg att felet var så lätt? =D

Bränslepumpen var bara en kommentar kring felkodsvisningens funktion, inte att det var felet i ditt fall :tummenupp

Nej, fel på lufttempmätaren har inte sånt genomslag att den stänger av motorn eller hindrar den att starta, det är för låg felprio för det.
Om den funkar kan du se om du med startad motor trycker en gång på Reset knappen på instrumentet, då visas yttertemp.

Slocknar displayen när motorn stannar?

Missade att den inte reagerade på startknappen heller... (klantigt av mej).
Som Comeback är inne på kan det vara en strömförsörjningsfråga.
I ditt fall borde motorn inte stanna eftersom laddningen ger ström då.

Det kan vara ganska många saker, en felkod vore bra för att hitta riktningen.
Det kan vara något med säkerhetssystemet.
Skulle stödkontakten indikera så stannar motorn och hindrar start, fast inte med växel i friläge eller om kopplingen är indragen.
Även kopplingsbrytaren är alltså inblandad och frilägesindikatorn, fast den ser du om den funkar när frilägeslampan tänds.

Huvudreläet eller kablage till det kan vara glappt.

I diag mode kan du prova de flesta kretsar och se om det finns något glapp i dem.

Okej då utesluter vi den givaren :tummenupp.
Displayen slocknade inte vid incidenten.
Kopplingsbrytaren verkar fungera genom det testet du angav, stödsensorn funkar genom test att dra ner stödet med växel i.

Men jag får helt enkelt locka fram felet igen och gå genom felkoderna.
Ska jag kolla efter felkod i D:60 eller är det något mer jag bör titta efter?

Förhoppningsvis dålig kontakt på batteripolerna bara. Jag och en kompis råkade båda ut för det med samma symtom som du.

Om det är glapp på batteripolerna så har inte laddningsregulatorn nån motvikt/buffert att jobba mot.
Detta ger inte bara fladder med lågfrekvens utan även högfrekvens störningar.

Om det är glapp på batteripolerna så har inte laddningsregulatorn nån motvikt/buffert att jobba mot.
Detta ger inte bara fladder med lågfrekvens utan även högfrekvens störningar.
jo, att köra utan buffert på en mc är inge bra och borde kunna ge hyggliga spänningspeakar, borde inte lampor och sånt bränna av då?

Kommer den oglättade växelströmmen störa ECU och övrig el så mycket att motorn stannar?

Det är inte för att dryga mej, jag har bara inte råkat ut för detta så jag vet inte :)

F,ö är det både vettigt och lätt att kolla batterianslutningarna och kanske även jordpunkt i motorblock samt pluspol mot startrelä :tummenupp

Spikarna dämpas rejält av stora analoga framljuslampor(läs inte så mycket med led/hid) men utan dessa och inge batteri så kan nog spänningen vara så skitig så ett oscilioskop får ep anfall.

Elecmoduler i fordon tål smutsig dc med överlagrad skit samtidigt som dc svajar men inte hur bra som helst

Jag har upplevt liknande konstigheter på en äldre hoj, och då var det stödkontakten som bråkade. Hojen kunde plötsligt dö för att sedan funka klockrent efter ett tag. Stödkontakten funkade vid test, dvs den bröt när stödet var nere, men inte när det var uppe, men kunde alltså börja krångla utan förvarning när man körde. Det tog en hel sommar innan jag fattade vad problemet var och bytte ut kontakten till stödet.

Okej nu har jag retat fram felet igen. Fast denna gång blev jag "bara" stående i centrum.
Startade inte på en timme sen körde jag upp den på släpet, då startade den självklart. När jag sen kom hem så startade den inte mer.

Detta har jag nu gjort och provat.

> Försökt rulla igång den i 30km/h / Ingen lycka.
> Displayen slocknade inte vid stopp.
> All elektronik fungerar som den ska.
> Jag har tagit isär batteri poolerna och data boxen.
> Mätt upp batteriet till 12.5 V.
> Plockat bort stödkontakten men startar inte utan denna heller. ( Kan man mäta denna på något sätt eller ska man bara byta den i förbyggande syfte?)
> Startar inte med stödet nere och växel i med koppling indragen.
> När hojen fungerar så har jag för mig det kommer ett surrande ljud ifrån databoxen när dödar knappen är i "Start", detta ljud saknas nu.
> Fortfarande ingen respons på startmotorn, bränslepumpen snurran dock.

Jag filmade även alla felkoder och har har ni hela min felkods lista:

d01 - 16
d02 - 99
d03 - 99
d05 - 37
d06 - 83
d07 - 0
d08 - 0.6
d09 - 0.0
d13 - 16
d14 - 12
d15 - 14
d20 - on
d21 - on
d30 - 00
d31 - 00
d32 - 00
d33 - 00
d34 - 00
d36 - 00
d37 - 00
d38 - 00
d39 - 00
d48 - 00
d50 - 00
d51 - 00
d52 - 00
d53 - 0
d60 - 00
d61 - 00
d62 - 0
d63 - 00
d70 - 0

Börjar bli smått frustrerad, vågar inte åka mer.
Idag stängdes den av i en kurva och motorbromsade ganska hårt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti