Yamaha R1 - 2008, stängdes av under färd, reagerade inte på startknappen längre.

Hej, min fz1a dog för mig förra året under färd, fipplade på dödarknappen på styret och sen dess har den gått.

Hej, min fz1a dog för mig förra året under färd, fipplade på dödarknappen på styret och sen dess har den gått.

Nu har min xjr 1300 alldrig stannat under körning. Men om jag inte vrider om startnyckeln till den stoppar. Så startar själva motorcykeln upp med belysning o all. Men den reagerar inte på start knappen. Vrider jag den sista graden. Så går den att starta. Underligt. Kanske kan vara glapp nånstans som nån nämnt

Gick ut och försökte starta den i imorses. Hojen är orörd sen sista försöket igår. Startade direkt idag. ????.
Jag blir knäpp!

Jag är ingen mekaniker. Men det låter som att det är glappkontakt eller kabelbrott.
Går det att bygla förbi dödar knappen/stödbrytaren mm och felsöka?

Har du frågat någon yamaha verkstad? Kan dom koppla in något och läsa ut felkoder?

Jag hade en bil som strulade en gång. Det visade sig att kamaxlel lägesgivaren var glappkontakt. Inte det första man började leta efter. ......

Vet inget om R1, men kan en krånglande tip-switch ge de problem du har? Alltså den switch som stänger av motorn när hojen ramlar. På min TDM heter den "Lean angle cut-off switch" och är placerad under sadeln.

Last edited:
Okej nu har jag retat fram felet igen. Fast denna gång blev jag "bara" stående i centrum.
Startade inte på en timme sen körde jag upp den på släpet, då startade den självklart. När jag sen kom hem så startade den inte mer.

Detta har jag nu gjort och provat.

> Försökt rulla igång den i 30km/h / Ingen lycka.
> Displayen slocknade inte vid stopp.
> All elektronik fungerar som den ska.
> Jag har tagit isär batteri poolerna och data boxen.
> Mätt upp batteriet till 12.5 V.
> Plockat bort stödkontakten men startar inte utan denna heller. ( Kan man mäta denna på något sätt eller ska man bara byta den i förbyggande syfte?)