Yamaha R1 - 2008, stängdes av under färd, reagerade inte på startknappen längre.

Hej, min fz1a dog för mig förra året under färd, fipplade på dödarknappen på styret och sen dess har den gått.

Hej, min fz1a dog för mig förra året under färd, fipplade på dödarknappen på styret och sen dess har den gått.

Nu har min xjr 1300 alldrig stannat under körning. Men om jag inte vrider om startnyckeln till den stoppar. Så startar själva motorcykeln upp med belysning o all. Men den reagerar inte på start knappen. Vrider jag den sista graden. Så går den att starta. Underligt. Kanske kan vara glapp nånstans som nån nämnt

Gick ut och försökte starta den i imorses. Hojen är orörd sen sista försöket igår. Startade direkt idag. ????.
Jag blir knäpp!

Jag är ingen mekaniker. Men det låter som att det är glappkontakt eller kabelbrott.
Går det att bygla förbi dödar knappen/stödbrytaren mm och felsöka?

Har du frågat någon yamaha verkstad? Kan dom koppla in något och läsa ut felkoder?

Jag hade en bil som strulade en gång. Det visade sig att kamaxlel lägesgivaren var glappkontakt. Inte det första man började leta efter. ......

Vet inget om R1, men kan en krånglande tip-switch ge de problem du har? Alltså den switch som stänger av motorn när hojen ramlar. På min TDM heter den "Lean angle cut-off switch" och är placerad under sadeln.

Last edited:
Okej nu har jag retat fram felet igen. Fast denna gång blev jag "bara" stående i centrum.
Startade inte på en timme sen körde jag upp den på släpet, då startade den självklart. När jag sen kom hem så startade den inte mer.

Detta har jag nu gjort och provat.

> Försökt rulla igång den i 30km/h / Ingen lycka.
> Displayen slocknade inte vid stopp.
> All elektronik fungerar som den ska.
> Jag har tagit isär batteri poolerna och data boxen.
> Mätt upp batteriet till 12.5 V.
> Plockat bort stödkontakten men startar inte utan denna heller. ( Kan man mäta denna på något sätt eller ska man bara byta den i förbyggande syfte?)
> Startar inte med stödet nere och växel i med koppling indragen.
> När hojen fungerar så har jag för mig det kommer ett surrande ljud ifrån databoxen när dödar knappen är i "Start", detta ljud saknas nu.
> Fortfarande ingen respons på startmotorn, bränslepumpen snurran dock.

Jag filmade även alla felkoder och har har ni hela min felkods lista:

d01 - 16
d02 - 99
d03 - 99
d05 - 37
d06 - 83
d07 - 0
d08 - 0.6
d09 - 0.0
d13 - 16
d14 - 12
d15 - 14
d20 - on
d21 - on
d30 - 00
d31 - 00
d32 - 00
d33 - 00
d34 - 00
d36 - 00
d37 - 00
d38 - 00
d39 - 00
d48 - 00
d50 - 00
d51 - 00
d52 - 00
d53 - 0
d60 - 00
d61 - 00
d62 - 0
d63 - 00
d70 - 0

Börjar bli smått frustrerad, vågar inte åka mer.
Idag stängdes den av i en kurva och motorbromsade ganska hårt.

Stödkontakten ska du bygla räcker inte o ta bort

Okej. Nu provade jag att koppla ur stödkontakten, drog en kabel mellan stiften i kontakten som går vidare.
Detta resulterade i ännu mer problem.
Observera att hojen startade innan test.

Nu går inte startmotorn men ett skarpt surrande ljud kommer ifrån batteriet eller väldigt nära pluspoolen? Vid intryck av startknappen.

Provat att koppla ur poolerna i batteriet och satt tillbaka kontakten till stödet som vanligt utan förändring.

Vad tusan hände här?

Kan de vara så enkelt att batteriet är skrot? Jag får dock ut 12.4 volt nu. När hojen var igång låg de på 14 volt.

Kan de vara så enkelt att batteriet är skrot? Jag får dock ut 12.4 volt nu. När hojen var igång låg de på 14 volt.

Startreläknatter? Spänningsfall. I mitt fall oftast pga ruttet batteri eller dålig kontakt på de grova kablarna.

De luktar faktiskt kortslutet batteri för de kan funka ena stunden och lägga av nästa.....

De luktar faktiskt kortslutet batteri för de kan funka ena stunden och lägga av nästa.....

Kortslutet batteri? Menar du då i batteriet eller att de ligger och kortsluter i kabelhärvan någonstans?

- - - Updated - - -

Körde på exakt samma sätt. Men hojen startade med startkablar sen. Så la batteriet på laddning.

Kortslutet batteri? Menar du då i batteriet eller att de ligger och kortsluter i kabelhärvan någonstans?

- - - Updated - - -

Körde på exakt samma sätt. Men hojen startade med startkablar sen. Så la batteriet på laddning.
Prova ett annat batteri, min guttfeeling säger att det du har gör sig bäst på sopetippen.

Startreläknatter? Spänningsfall. I mitt fall oftast pga ruttet batteri eller dålig kontakt på de grova kablarna.

Batteriet är dåligt i vilket fall , du skall ha mellan 12,7 och 13.0V om det är fullt,och frånkopplat från polerna ett dygn.

Knarradet kommer från startreläet som klappar.

Du kan ju börja och byta det.

Ett fel som batterier brukar få är att bryggorna som förbinder cellerna där inne går av/glappar.Då kan man få fenomen somspänningsspikar när den faller bort som buffert i systemet plötsligt korta korta stunder.

- - - Updated - - -

Jag menar liknade som klockringaren beskrev batteri som glappar invändigt de kan ge bra amp ena sekunden och 0 nästa. Prova startkablar från bilbatteri eller byt till annat batteri.

Värt och notera att interna glapp ovanför vätskeytan eller bland dom blöta plattorna är det enda felet som orskakar exploderande batterier.Finns det knallgas ovanför plattorna och det gnistrar där så pang och det ordentligt - knallgas sprängs inte som en poff utan det detonerar som sprängämnen så det är en jävla fart på knallen

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti