Yamaha R1 2004 rycker vid full gas.

Tror inte just det är 98 i sig, utan att det är få som tankar 98, tror tappen hade fått en påfyllning o då har bottenslam i cisternen lösts upp och åkt med till kawans tank.

Filtret såg ut som om det var lera i det o när jag sköljde tanken såg bensinen ut som skitigt tvättvatten, preem hävdade att ingen annan hade klagat så felet var ej deras utan mitt.
låter inte kul, jag får kolla i tanken och se om det är filtret. Bara så konstigt att det inte händer i varje växel eller hela tiden.

ahh nej har aldrig tankat på preem, tankar alltid på Cirkel K och oftast på samma Cirkel K och samma pump för det är typ den ända som finns med 98a nära mig.
 
Sökning av intermittenta fel är varken kul eller lätt, men börja med att leta upp en verkstadsmanual på något av världens alla R1-forum. Då kan du i alla fall mäta upp sensorer som stödgivare och växellägesgivare.

Personligen skulle jag börja felsökningen i anslutning till den flashade ECU’n. De symptom du beskriver är nämligen typiska för en Power Commander med glappande kontakter, vilket på sätt och vis är att likställa med en krånglande ECU. Intermittenta fel är också ett typiskt symptom på att något inte står rätt till med ECU’n, långt innan den packar ihop för gott.

Baserat på det du skriver skulle jag nog nästan utesluta mekaniska fel och även problem med bränsletillförseln. Sådana problem är sällan intermittenta, eller isolerade till vissa växlar.
 
Sökning av intermittenta fel är varken kul eller lätt, men börja med att leta upp en verkstadsmanual på något av världens alla R1-forum. Då kan du i alla fall mäta upp sensorer som stödgivare och växellägesgivare.

Personligen skulle jag börja felsökningen i anslutning till den flashade ECU’n. De symptom du beskriver är nämligen typiska för en Power Commander med glappande kontakter, vilket på sätt och vis är att likställa med en krånglande ECU. Intermittenta fel är också ett typiskt symptom på att något inte står rätt till med ECU’n, långt innan den packar ihop för gott.

Baserat på det du skriver skulle jag nog nästan utesluta mekaniska fel och även problem med bränsletillförseln. Sådana problem är sällan intermittenta, eller isolerade till vissa växlar.
Tack för all info, jag kommer kolla på detta under helgen och om jag inte kan fixa det själv får jag ta det med min mekaniker när dom kommer tillbaka från semestern.

Igår när jag var ute så hände detta även i tredje växeln, verkar som det händer när jag tycker upp den i höga varv och växlar, höga varv, växlar osv.
Däremot om jag ligger i säg 4ans växel på 5 tusen varm och sen full gasar så uppstår inte problemet när jag kommer upp i topp varv
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top