Yamaha R1 2004 rycker vid full gas.

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Tjena!

Senaste dagarna har jag stött på ett problem som sker då & då känns det som.
Ibland vid fullgas, någonstans mellan 10-12 tusen varm så börjar hojen rycka.
Detta händer oftast i 2a & 5e växeln, kan hända på andra växlar också men det händer inte varje gång jag ger fullgas.

Min gissning är att den inte får tillräckligt med bränsle, alternativt att bränsleblandningen som är för mager. Jag tankar alltid 98a.
Har någon haft något liknande problem? Om ja, vad kan man göra för att fixa det?

Hojen: Yamaha R1 2004.
Sportluftfilter, nytt helavgassystem, hojen bänkad på Dyno och ECUn är flashad.

Tack för hjälpen på förhand!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur länge sedan är det du bytte tändstift? Kan ge lustiga fel/misständning
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Färgen på röken säger en del. Tex brukar svart rök betyda för mkt bränsle
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur mycket har du kört med den efter mappningen? Kanske kan vara bra idé att kolla med han och upp med den i bänken igen
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Hur mycket har du kört med den efter mappningen? Kanske kan vara bra idé att kolla med han och upp med den i bänken igen
jaadu bra fråga, den mappades i vintras, hämtade ut den i april så inte jätte mycket, men det var min tanke, att be dom ställa den på dyno igen och kolla. Men dom har stängt ett par veckor nu under sommarn och felet uppstod bara här om dagen så jag får vänta lite med det
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
jaadu bra fråga, den mappades i vintras, hämtade ut den i april så inte jätte mycket, men det var min tanke, att be dom ställa den på dyno igen och kolla. Men dom har stängt ett par veckor nu under sommarn och felet uppstod bara här om dagen så jag får vänta lite med det
Som jag sa byt filter, jag tankade 98 på bruteforce 750 o kom 3 mil sedan dog den, tog ur pumpen och förfiltret var så fullt i rost att pumpen kunde inte suga mer soppa igenom förfiltret än att Kawan orkade släpa sig fram i 17-18 km innan den började med att misstända. Filter leverans i agusti? beställde från us o hoppas dom kommer fortare.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Som jag sa byt filter, jag tankade 98 på bruteforce 750 o kom 3 mil sedan dog den, tog ur pumpen och förfiltret var så fullt i rost att pumpen kunde inte suga mer soppa igenom förfiltret än att Kawan orkade släpa sig fram i 17-18 km innan den började med att misstända. Filter leverans i agusti? beställde från us o hoppas dom kommer fortare.
Tack, jag får kolla om det är där problemet ligger. Den har dock tankats med 98a sen jag köpte den för 3 år sen och aldrig haft problem fram tills nu. Jag får kolla på alla grejer folk skrivit och se om jag lyckas hitta felet!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack, jag får kolla om det är där problemet ligger. Den har dock tankats med 98a sen jag köpte den för 3 år sen och aldrig haft problem fram tills nu. Jag får kolla på alla grejer folk skrivit och se om jag lyckas hitta felet!

Tror inte just det är 98 i sig, utan att det är få som tankar 98, tror tappen hade fått en påfyllning o då har bottenslam i cisternen lösts upp och åkt med till kawans tank.

Filtret såg ut som om det var lera i det o när jag sköljde tanken såg bensinen ut som skitigt tvättvatten, preem hävdade att ingen annan hade klagat så felet var ej deras utan mitt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top