Yamaha R1 2004 batteriterror

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå
Köpte ny hoj i våras som vanlig! (Alltid kul att prova något nytt) Som vanligt med dåligt batteri men det höll i alla fall säsongen ut. Jaha köpte nu nytt biltema batteri i vanlig ordning. Det brukar vara att ta bort förardynan och sen lossa kablarna och ta ut batteriet men närå inte på denna!!!!!! Var ju fa... Tvungen att lyta tanken lite. Hur gör man det då? Jo 8 olika skruvar skulle bort innan det går:huvet. Låter ju värre än vad det är kanske men ändå, är det alltid lika jävligt på yamaha att mecka enkla saker? Stod ruskigt dåligt till också ska tilläggas så det hjälpte ju inte direkt. Jaja ville bara gnälla lite men det startade upp direkt i alla fall så nu ska det gasas om ca 2 veckor hoppas jag:-) hm kanske går utan allt detta om man inte har larm och pc installerat?

Jajja....Då ska du prova byta Xenonlampor på en Mitsubishi Grandis haha. Där kan vi prata trångt o eländigt. Oftast så är det aldrig så enkeit som man tänkt sig. Tur man inte mekar så ofta.:tummenupp

Konstigt, när jag bytte batteri på min så var det bara att lufta på sadeln och spänna loss batteriet. Behövde aldrig lyfta tanken...

Det går utmärkt att ta ut batteriet ur R1 04-06 utan att lossa tanken..

Lite svårt att förklara, men du lossar alla elgrejor (relän, säkringar osv) som finns under sadeln och håller dem åt sidan.. de sitter ju på nån sorts "snabbfästen" och är bara att dra loss.. sen drar du batterit utåt och tippar upp det lite så är det bara att lyfta ur.

Tog en stund första gången för mig med, men efter ett par svordomar samt skärsår i fingrarna så hajade jag hur det var tänkt.

edit: jag är osäker på om du MÅSTE lossa elgrejorna, men jag upplevde det som mkt enklare med dem ur vägen.

På min -00:a så behöver man bara lossa gummistroppen och polerna och sen lyfta ur batteriet. Kan ju vara mer skit ivägen på en nyare?

Ja som sagt kunde kanske varit lite enklare utan all kabelhärva ivägen antar jag men på alla hojar man haft har det varit enklare i alla fall:-).
Det går utmärkt att ta ut batteriet ur R1 04-06 utan att lossa tanken..

Lite svårt att förklara, men du lossar alla elgrejor (relän, säkringar osv) som finns under sadeln och håller dem åt sidan.. de sitter ju på nån sorts "snabbfästen" och är bara att dra loss.. sen drar du batterit utåt och tippar upp det lite så är det bara att lyfta ur.

Tog en stund första gången för mig med, men efter ett par svordomar samt skärsår i fingrarna så hajade jag hur det var tänkt.

edit: jag är osäker på om du MÅSTE lossa elgrejorna, men jag upplevde det som mkt enklare med dem ur vägen.

Surfade runt lite och jag är tydligen inte den enda som stöt på detta i alla fall på r1an-:) tack i alla fall alla för att ni inte kallat mig idiot hitintills för en sådan skitgrej:-)
På min -00:a så behöver man bara lossa gummistroppen och polerna och sen lyfta ur batteriet. Kan ju vara mer skit ivägen på en nyare?

Prova att byta batteri på en BMW R1100 på valfri modell så ska du få se på meck!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!