Yamaha R1 2001 ventiljustering

Nu känns det som att jag blev någon j-vla lärare här, men det var inte meningen 🤣

Ursäkta.
De behöver du inte be om ursäkt för, att lära ut sin kunskap är uppskattande! Tack för det, jag är fortfarande rätt nybörjare med att meka hoj skulle jag säga men har viljan & intresset och är noggrann & använder momentnyckel 😊

Startade hojen idag, inga problem! Den lät riktigt bra & inga konstiga ljud eller läckage jag såg. Ska sätta ihop kåporna och sen om vädret tillåter kan de bli en kort vända imorgon kanske. Har ju nyligen bytt packbox i framgaffel & hjullager fram så vill se så de är som de ska också 😊
 
Var ut och åkte en sväng ca 4 mil, hojen kändes väldigt bra inga konstiga missljud & märkte inte av något läckage de man kom åt att se. Luktade inte bränt.

Märkte att den puffade till någon gång från avgasröret men den går jämnt på tomgång. Blev fundersam, kan de bero på att man kanske skulle behöva göra en förgasarsynk? Jag har haft den tanken att jag ska göra de, men verktyget kostar 1800 så får göra de i mars kanske. Vad är symptom på förgasare som är dåligt synkade?
 
Var ut och åkte en sväng ca 4 mil, hojen kändes väldigt bra inga konstiga missljud & märkte inte av något läckage de man kom åt att se. Luktade inte bränt.

Märkte att den puffade till någon gång från avgasröret men den går jämnt på tomgång. Blev fundersam, kan de bero på att man kanske skulle behöva göra en förgasarsynk? Jag har haft den tanken att jag ska göra de, men verktyget kostar 1800 så får göra de i mars kanske. Vad är symptom på förgasare som är dåligt synkade?
Menar du på tomgång? Speciellt kall motor kan baktända. Kan låta som ett klonk i motorn på tomgång. Normalt.

Har du kollat in Carbtune Pro? Det synkverktyget har jag. Men inte kan jag tänka mig att det kostar 1800kr

Nu lär jag kolla upp det...
 
Menar du på tomgång? Speciellt kall motor kan baktända. Kan låta som ett klonk i motorn på tomgång. Normalt.

Har du kollat in Carbtune Pro? Det synkverktyget har jag. Men inte kan jag tänka mig att det kostar 1800kr

Nu lär jag kolla upp det...
Ja på tomgång, hörde inget klonk utan det lät typ poff ifrån avgasröret😆 det var typ precis efter jag kört med hojen och stängt av i 10 minuter sen startade den då lät den så bara någon gång men inte konstant. När jag körde med hojen gick den jämnt och fint.

Ne det har jag inte kollat upp men tack för tips! Det är den här jag pratade om : https://www.motonet.se/produkt/sync...KQH4grmMKboWsH7kquyUN1t-CDAC4hGxoCHgQQAvD_BwE
 
Ja på tomgång, hörde inget klonk utan det lät typ poff ifrån avgasröret😆 det var typ precis efter jag kört med hojen och stängt av i 10 minuter sen startade den då lät den så bara någon gång men inte konstant. När jag körde med hojen gick den jämnt och fint.

Ne det har jag inte kollat upp men tack för tips! Det är den här jag pratade om : https://www.motonet.se/produkt/sync...KQH4grmMKboWsH7kquyUN1t-CDAC4hGxoCHgQQAvD_BwE
Misstänkte det. Rätt dyr för hur simpelt det är.
 
Ja faktiskt, sen är de ett bra verktyg att ha för jag antar att det är dyrt att lämna in på verkstad. Sen är de nog inte ofta man behöver använda den 😊
Carbtune pro fungerar med stålstavar i mässingsbussningar. Behöver bara hängas rakt och kan även hängas och användas uppochner. Så inga vätskor att drälla med.

Finns på Ebay bla från Tjekiska republiken för typ 1200kr inkl frakt såg jag nu.
 
Last edited:
Jag kan fortfarande sakna min efter alla år!
(Hade en -99’a mellan 1999 och 2005)
Nu har jag en inte lika bra motorcykel förstås men dagens utflykt på nästan 20 mil bekräftade att jag, för min del, hittat rätt. Det man trivs med ska man inte sälja. :7petaDet är sen gammalt. :hihi :krama
Nu känns det som att jag blev någon j-vla lärare här, men det var inte meningen 🤣

Ursäkta.

Inte alls. :7peta Bra att dela med sig av kunskap och erfarenheter. :tummenupp
Däremot måste alla förstå att alla har inte din kunskap. :fakta Men det hindrar inte dem att berätta hur saker och ting ska göras. Så läs allt men bilda en egen uppfattning. :krama

Jag har 0.10 - 0.15 på insug och 0.15 - 0.20 på avgas och lägger mig högt eftersom de går ner sig. Med Meriden är det tvärt om men det är bara att lära sig. :fakta
Sedan försöker jag synka när jag ändå håller på. Återställa TPS är bara att ansluta datorn så det kräver inget skruvande. Att det inte är en silkesmjuk fyra utan en rå trea är en av anledningarna till att jag älskar den. :kär

Jag köpte en extra ventilskåpspackning när den var ny men har ännu inte använt den. Limmar fast den med lite silicon och kollar med en mejsel att den ligger rätt bak till vänster. Missade det för 25 år sedan och då läckte det. Pinsamt med en Triumph. :rodnar
 
Fick motorn smaka på kvicksilver någon gång? Dvs öppna spjällen för mycket å sedan stänga dem för fort.
Kvicksilver-varianten fungerade utmärkt.
En kompis till mig byggde en vattenbaserat variant, med den kunde motorn få sig en slurk om man var oförsiktig.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top