Yamaha R1 (1998-2001) startproblem

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har lite problem med en R1 av modell senare 90-tal kanske tidigt 2000-tal (förgasar bestyckad) som inte är min egen, därav min okunskap i årsmodell. Problemet är att den stått ganska länge utan batteri och monterade i ett nytt batteri som är fulladdat nyligen men den startar inte.

Har inte hunnit går igenom kablarna om det är något som lossnat men om ingen varit inne i garaget och pillat så bör allt vara i ordning, enda som skett sen förra sommaren var att gamla batteriet monterats ur. När ja vrider på tändningen så tänds Neutral lampan för växelgivaren men det är allt som tänds i displayen. Händer inget när man trycker på startknappen, när gamla batteriet satt i hörde man i alla fall att "startspärren" lät när man försökte starta då det batteriet var torsk.

Ska gå igenom och se så det inte är någon kabel som lossnat någonstans eller nått annat uppenbart jag missat men som sagt inte pillat så mycket på den hojen, har mest stått i garaget. Startade förra sommaren med hjälp av batteriladdare men gamla batteriet höll inte laddning.

Några idéer eller är det nått speciellt med dessa som man måste göra när dom stått utan batteri längre tid ? :va
 
Det kan inte vara så simpelt att du har glömt att fälla upp sidostödet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det kan inte vara så simpelt att du har glömt att fälla upp sidostödet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nope done that...

Dessutom ska väl hojen starta med sidostödet nere, bara att du inte kan köra iväg med det ner för den slår väl av så fort du lägger i en växel ?

Eller Nödstoppsknappen på höger handtag?

Nope den är checkad med. :D

Gick igenom elhärvan bak igår och inget som verkar fel där heller och inget fel med säkringarna.
 
Last edited:
Jag tror inte att det finns någon startspärr på din hoj.
Finns elscheman att ladda ner om du googlar lite, det underlättar om man ska börja felsöka.
 
Kolla med sidostödet uppe.
Min Thundercat var likadan, funkade att rengöra kontakten till sidostödet.
 
Kolla huvudsäkringen. Den sitter bredvid batteriet om jag inte minns fel. Sidostödet ska inte påverka starten av hojen såvida det inte är fel i startkretsen.
 
Kolla huvudsäkringen. Den sitter bredvid batteriet om jag inte minns fel. Sidostödet ska inte påverka starten av hojen såvida det inte är fel i startkretsen.

Huvudsäkringen är ok, antar ja inte bör få en grön lysande lampa för neutralen när jag slår på tändningen om den skulle vara trasig ?!

Kolla med sidostödet uppe.
Min Thundercat var likadan, funkade att rengöra kontakten till sidostödet.

Värt att kolla en gång extra...

Jag tror inte att det finns någon startspärr på din hoj.
Finns elscheman att ladda ner om du googlar lite, det underlättar om man ska börja felsöka.

Får se hur långt ja går med det, som sagt enda som är gjort med hojen sen den ställdes in och funkade att starta var att avlägsna batteriet ur hojen och sen installera ett nytt.

Är väl startmotorn som knorrar då när man försöker starta hojen när man har dåligt batteri ?
 
Last edited:
När du trycker påstartknappen borde du höra klicket när startreläet drar. När min Sprint RS inte startade kollade jag spänningen till spolen, OK ca 12,5 Volt, kollade spänningen över startreläet, dvs IN till UT på startreläet, den var också 12,5Volt. Även när jag tryckte på start. Ska ju då bli nära 0 Volt. Dvs startreläet kass. Eftersom det var på kvällen alla affärer stängda så tog jag och roade mig med att plocka sönder startreläet, tömma och borsta ur massvis med oxider och liknande, sätta ihop det (här behövdes lödkolven för att koppla in avslitna spolsladdar) och konstaterade när jag satt ihop reläet i köket och kopplade det till ett 12 Volt batteri att nu lät startreläet som jag drämt en hammare i köksbordet när startreläet drog.

1) Hör du inget när du trycker på start, kolla det går ström till spolen på startreläet. Att du har batterispänning på IN på startreläet.
2) Du borde höra ett lätt surr från bränslepumpen.....
 
WooHoo äntligen löst, ett skit problem, en flatstifts sladd som hade separerat sig, problemet var att den låg gömd under en hel del andra kablar och de tjocka kablarna till batteriet så missade det helt men igår så grävde jag ordentligt och fann problemet.

Ett simpelt men irriterade problem. Tack för all input i alla fall... :banana :tummenupp
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top