Yamaha R1 -05 Råd?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Jag tänkte höra med er om en Yamaha R1 -05 då far min är lite intresserad av en sådan.

Vi har hittat en Importerad Yamaha R1 -05, som precis kommit in ifrån Tyskland. Ca en månad sedan.

Den är "reggad och klar" och besiktad. Endast påställning och skatt som behöver fixas(Enligt säljaren)

Hojen har gått ca 900-1000mil enligt säljaren, vet dock inte om det stämmer. Har ju hört en hel del om importbilar och hojar med att dom byter mätare m.m.. Men den ska enligt honom vara i kanonskick, och tycker det borde synas i övrigt på hojen ifall den skulle ha gått 4000mil.

Så min fråga är, brukar det över lag vara några problem eller finns det något annat att varna eller avråda ifrån?

Någon i 45-55års åldern här som har en R1 -05 som kan tala om ungefär vad en försäkring skulle kosta? Eller någon annan som vet? (Farsan bor i en liten håla, med relativt låga försäkringar över lag)

Sen är ju en fråga vad det är för serviceintervall på en sådan hoj? Nu när den gått ca 900mil kanske det snart är dags för någon stor service?

Hur är komfort m.m. jämfört med t.ex. en Yamaha R1 -98?

Kom med råd/kritik, det vore vi jätte tacksamma för. Är inte i jätte behov av hoj. Men är det så att det inte finns några negativa tankar kring det så ser jag inga hinder.

Jätte tacksam för lite svar.:tummenupp

Mvh

Tja!
Enligt min erfarenhet så är det absolut ingen fara att köpa Tyskhoj, har för ganska många år sedan importerat en och annan hoj . MEN då vi har en svag krona gentemot Euron så är det inte lönt att importera idag förutom vissa modeller. Tänk på att en resa ner till tyskland med alla omkostnader går loss på ca 5 loppor beroende på hur och varifrån du åker. Lägg sedan till omkostnader för reg som när jag gjorde detta låg på ca 2000 kr (idag förmodligen högre) . Alltså för att det ska vara lönt att importera så ska inköpet i Tyskland ligga på ca 17-20 k lägre än i sverige (enligt mig)! Vi har lågkonjuktur och det finns myckat beg hojar här hemma så denna hoj som är nyintagen känns lite osäker. Vurpad och upplagad ? Miltal ?? (Tyskarna har längre säsong än vi och kör oftast längre på Autobahn ). Känns inte helt rätt! Har du länk till annonsen?

Antar att det är den hojen här i hbg ?
vet inget om den, har inte ens sett den.

ang. försäkring e det svårt att veta i förhand. e ett lotteri

men jag betalar 1180:-/ mån för helförsäkring / helår på min R1-06 (reggad som en 07)

är 37 & bor i Helsingborg

det e service vid 100/1000/2000/3000/4000 (här ventiljustering)
har ägt både 99, 04, 05, 06 R1 ... o det är STOR skillnad att gå från en 98-01 modell, till en 04-06 ..

bättre känsla i låda, motor, chassie, bromsar.
insprut, längre service intervaller
sen e den grymt snygg också

Last edited:
Servicen är vid var 1000:e mil så det är dags för en sådan snart om miltalet nu stämmer. Det är relativt enkelt att kontrollera om miltalets överensstämmande. Börja med att kolla skicket på drivpaketet, är det bytt? Ett drivpaket håller normalt ca 2500 mil.

Varannan service är stor och dyrare, den vid 1000 mil kostar ca 2000kr.

Jag är 36 år och betalar 1254:- / månad i helförsäkring för min -05:a.
Bor i en mellanstor stad & har haft körkort sedan 16 års ålder.

Vad ni än gör, lägg ingen handpenning! Det finns alltför många exempel på folk som blivit blåsta på både hoj & pengar på det viset.

Tja!
Enligt min erfarenhet så är det absolut ingen fara att köpa Tyskhoj, har för ganska många år sedan importerat en och annan hoj . MEN då vi har en svag krona gentemot Euron så är det inte lönt att importera idag förutom vissa modeller. Tänk på att en resa ner till tyskland med alla omkostnader går loss på ca 5 loppor beroende på hur och varifrån du åker. Lägg sedan till omkostnader för reg som när jag gjorde detta låg på ca 2000 kr (idag förmodligen högre) . Alltså för att det ska vara lönt att importera så ska inköpet i Tyskland ligga på ca 17-20 k lägre än i sverige (enligt mig)! Vi har lågkonjuktur och det finns myckat beg hojar här hemma så denna hoj som är nyintagen känns lite osäker. Vurpad och upplagad ? Miltal ?? (Tyskarna har längre säsong än vi och kör oftast längre på Autobahn ). Känns inte helt rätt! Har du länk till annonsen?

Här e annonsen:

http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_R1__FORST_TILL_KVARN__24376240.htm?ca=18&w=3

Som sagt, det verkar rätt så bra. Och när jag snackade med honom skulle den vara i gott skick motorcykeln. Inte speciellt mycket repor eller diverse skarapmärken.

Han sa att däcken är väl okej. Dom lär väl klara den kommande säsongen men inte mer. Även drivpaketet var väl okej. Den har ju även service bok(Dock från Tyskland, vet inte om det går att lita på det?)

Det vi är mest rädda för är att mätaren är omställd och att den kanske gått 5000mil istället? Men det bör väl synas i övrigt i skicket på den?

Dock så vore det ju tråkigt om vi åkte till Helsingborg (30mil för mig) Och sen var det skit.

Sen kan jag ju även tilläggga att en trafikförsäkring kanske hade varit aktuell, är det kanske halva priset mot det ni säger då?

Men ni som kan lite, kolla annonsen och säg vad ni tycker.

Väldigt tacksam för de bra svar jag får/fått.

Mvh

Last edited:
Här e annonsen:

http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_R1__FORST_TILL_KVARN__24376240.htm?ca=18&w=3

Som sagt, det verkar rätt så bra. Och när jag snackade med honom skulle den vara i gott skick motorcykeln. Inte speciellt mycket repor eller diverse skarapmärken.

Han sa att däcken är väl okej. Dom lär väl klara den kommande säsongen men inte mer. Även drivpaketet var väl okej. Den har ju även service bok(Dock från Tyskland, vet inte om det går att lita på det?)

Det vi är mest rädda för är att mätaren är omställd och att den kanske gått 5000mil istället? Men det bör väl synas i övrigt i skicket på den?

Dock så vore det ju tråkigt om vi åkte till Helsingborg (30mil för mig) Och sen var det skit.

Sen kan jag ju även tilläggga att en trafikförsäkring kanske hade varit aktuell, är det kanske halva priset mot det ni säger då?

Men ni som kan lite, kolla annonsen och säg vad ni tycker.

Väldigt tacksam för de bra svar jag får/fått.

Mvh

alltså enda sättet är att offra tiden/soppapengarna och åka ner och se själv, att ha en säljare som ska försöka beskirva saker för dig över telefon/mail brukar sällan stämma.
en liten repa hos honom kan vara en stor repa i din värld tex.

Dock så finns det mycket hojar på marknaden, en bra prutmån kanske på plats ?

Kolla över och försök provkör och lyssna på växellådan och att allt funkar och inget rassel,ventil tickande osv.

Sen som med så mycket annat, att köpa beg e alltid en chansning.
Vill man slippa den chansningen en aning får man köpa nytt.

Lycka till

Man kan ha en jäkla tur med. Jag såg välutrustad hoj på blocket för 10k under "normalpriset". Jag chansade och la handpenning på 5000. När jag kom ner till Kungälv stämde allt som stod i annonsen och lite till. Så ibland kan halvskumma annonser vara seriösa =)

Jag gjorde ungefär samma byte. Jag hoppade från 99 till 06. Jag köpte den nu i höst så jag har inte kunnat köra speciellt mycket. Men bromsarna är det stor skillnad på och det behövdes.

Eftersom din far förmodligen är över 40 kan jag rekommendera en 40+ försäkring. Jag själv är 48 år och betalar 7200 hel/helår. Nackdelen är att jag inte kan ställa av den. Lycka till.:yoparty

Tyvärr blev den hojen vi var ute efter såld.

Han hade annars gått med på 50 000kr för den, kändes som ett bra pris.

Tack för alla bra svar.

Om man är ute efter nån form av komfort så finns det ju överhuvudtaget ingen större anledning att titta på en R1:a, eller liknande racers. Om man vill ha lite pulver i motorn men samtidigt börjar uppleva att styret flyttas längre bort och lägre för varje år som går så kan man ju dock istället titta på hojar i Supersport-tourer-segmentet. Hayabusa, Blackbirrd, Thunderace osv. Dessa hojar kan ju faktiskt också användas till något annat än att köra fort. Finns nog ingen som föredrar en R1:a framför nån av dessa maskiner om man ska åka 50 mil med packning...

Dessa hojar är väl dock inte det bästa att investera i om man bara tänkt sig att använda den på lördagar för att smiska bana.

Supersporttourers lirar dessutom ofta i en helt annan försäkringsdivision. Jag har haft hojkort halva livet, kör med helförsäkring och påställt i ca 5 mån per år och betalar mindre än 3000 per år. Ingen kommer att lyckas sälja på mig en R1:a med de premierna som gäller för dem förrän de möjligen kommer att räknas som 20 år gamla klassiker. (Men så länge överlever nog ingen R1:a...)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP