Yamaha R1 05:a 115000kr

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
Yamahacenter säljer ut 05:orna för 115000kr.....ett bra pris kankse skulle slå till. Med tanke på att 06:orna är i stort sätt identiska lite längre sving och 3hk extra. Vad tycker ni andra här inne är det läge för ett köp? :va
 
frågan är om dom kommer sänkas så mycket mer till nästa år, jag vet att det finns en massa 05:0r kvar på yamahas lager så du behöver inte vara orolig för att bli utan ifall du skulle vänta till nästa år, och angående nya rettan så vet man ju inte så mycket.Den har fått 3 hästar till vad det gäller motor och det är väl knappast nånting som gör att man märker nån större skillnad, hursom helst tror jag att det är smartare att köpa en 05 än 06 som kommer kosta multum pga öhlins delar.Speciellt då 06:an inte är nån uppdatering egentligen.
 
R-1000 skrev:
frågan är om dom kommer sänkas så mycket mer till nästa år, jag vet att det finns en massa 05:0r kvar på yamahas lager så du behöver inte vara orolig för att bli utan ifall du skulle vänta till nästa år, och angående nya rettan så vet man ju inte så mycket.Den har fått 3 hästar till vad det gäller motor och det är väl knappast nånting som gör att man märker nån större skillnad, hursom helst tror jag att det är smartare att köpa en 05 än 06 som kommer kosta multum pga öhlins delar.Speciellt då 06:an inte är nån uppdatering egentligen.



Okej, är du säker på det att det kommer finnas 05:or kvar även nästa år.....jag menar har du säker information om det? För då kan man ju vänta iså fall. :gnissla
 
Racercukel skrev:
Yamahacenter säljer ut 05:orna för 115000kr.....ett bra pris kankse skulle slå till. Med tanke på att 06:orna är i stort sätt identiska lite längre sving och 3hk extra. Vad tycker ni andra här inne är det läge för ett köp? :va


Var hittar du fakta om att det skule va 3 hk mer ?


//Simon
 
Racercukel skrev:
Yamahacenter säljer ut 05:orna för 115000kr.....ett bra pris kankse skulle slå till. Med tanke på att 06:orna är i stort sätt identiska lite längre sving och 3hk extra. Vad tycker ni andra här inne är det läge för ett köp? :va
:tummenupp Köp min 04 istället o tjäna ännu mer, så kan jag köpa 06an :D
 
Racercukel skrev:
Okej, är du säker på det att det kommer finnas 05:or kvar även nästa år.....jag menar har du säker information om det? För då kan man ju vänta iså fall. :gnissla
Sist jag hörde men en handlare så fanns det c:a 20st silver och 40 röda kvar på lager av 05! och det var mindre än en månad sen,,,tror knappast att dom kommer gå till mars/april nästa år.
 
R-1000 skrev:
, hursom helst tror jag att det är smartare att köpa en 05 än 06 som kommer kosta multum pga öhlins delar.Speciellt då 06:an inte är nån uppdatering egentligen.
Det är endast SP-versionen som kommer ha öhlinare och slirkoppling, således endast den som kommer kosta multum, ca 20 ex till sverige. :)

För övrigt, kommer sälja två st i höst, en 04:a en 05:a svart/silver färg på båda. Bra mkt billigare än att köpa nytt. Org kåpor aldrig använda=splitteneu look. :tummenupp
 
Jag funderar på att fixa en 06 R1, fast inte SP-versionen. För egentligen så... är det inte värt det att köpa SP-versionen för mig. Har redan Öhlins fram o bak. Ett par magnesiumfälgar kostar oxå inte specielt mycket begagnade heller.
 
Like the normal version of the 2006 YZF-R1 engine changes are minimal with the new machine utilising the same 77mm bore, 53.6mm stroke and 12.4:1 compression ratio but some efficiency changes have been made to the cylinder head with revised intake ports and shorter valve guides helping to contribute a marginal 2kw increase over the 2005 model. The cam chain tensioning system has also been revised and offers better sealing durability and the main gear axle shaft is 5mm longer to offer more strength. The ‘SP’ model also scores a slipper clutch system to help prevent rear wheel lock-ups when downshifting quickly at the racetrack.

Yamaha’s chassis engineers have been busy with the R1 frame coming in for some small nips and tucks in strategic places in the aim of achieving more feel and agility while retaining the previous models lateral rigidity. The engine mounts, swingarm brackets and fork lower triple clamp have also come in for some small changes. However, a much larger change has been made to the swingarm with the 2006 model sporting a 20mm longer item to help reduce the effects that chain tension throughout the rear suspension stroke can have on handling. The new swingarm layout also increases the weight on the front wheel by 1% which sounds tiny but such a move can often make for a much more settled and safer bike out in the real world of bumpy roads. The fork tubes on the standard model are now gold in colour while the limited edition ‘SP’ model scores what in suspension terms is the ultimate in ‘bling factor’ with extremely tasty gold anodised Ohlins forks mated to a trick Ohlins rear shock complete with hydraulic preload adjuster. The new rear suspension layout also enables the new adjustable relay arm in the shock linkage to raise or lower rear ride height by a total of 10mm.

Special lightweight Marchesini rims on the SP model will further aid handling thanks to a large reduction in unsprung weight.


Där har ni skillanderna som är gjorda på SP-modellen
 
Back
Top