Yamaha R1 -01 med andningshjälp

Då var det dags...

Då var julen över och jag har fått ihop en motor så nu är det mindre grejjer att hålla reda på. Då är det ju bara börja med turboprojektet då eller hur?

Har beställt en ny kamera som ploppar ner om några dagar så jag kan dokumentera allt ordentligt men tills dess får ni hålla till godo med htcn's bländande bildkvalitet.

Började smått idag med att städa upp i garaget och ta av kåpor och tappa ur olja och glykol.

Så förhoppningsvis ska det hända lite här framöver. Planen är att lyfta ur motorn och sänka kompet med några toppackningar och kolla ventilspelet. Motorn har gått 3300mil så tänkte att det är lika bra när man har den lös.

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_20111226_122426.jpg
    IMG_20111226_122426.jpg
    238.1 KB · Visningar: 280
Fortsatte idag med att ta bort förgasare, soppapump osv. för att kunna lyfta ur motorn. Körde fast på att jag behövde en 36mm hylsa till framdrevet, får ta det imorrn. Tror framdrevskåpan blev 3kg efter att jag skrapat bort all skit som var därinne, huvvaligen!

Räknade lite snabbt idag, enligt heynes är det 11.8 i komp original. Om jag lägger toppackningar så att jag höjjer toppen ca. 2mm så hamnar jag kring 9 i komp. Ska undersöka vad jag bör ligga på för komp om jag ska ladda 1bar med ic. Marklund sa att dom körde med 3 originalpackningar i deras kitt så då har man nåt att utgå ifrån. Min plan var att när jag lyfter toppen så mäter jag originalpackningen och sen kan jag räkna ut hur många jag behöver använda för att nå önskat komp. Låter detta rimligt eller är jag ute och cyklar?

Har för övrigt ett akra titan helsystem som blir till övers, är lite buckligt på ett ställe längst ner på ljuddämparen men min plan var att korta dämparen litegrann bara. Någon som är sugen?

Har läst en del som ser över växellådan, jag har aldrig haft något problem över huvudtaget så jag låter det bara vara. Den dagen, den sorgen...

Däremot kopplingen bör ju förstärkas. Ska rådfråga Jonte (Noc) om hur han gjort på sin, har för mig han har en annan tryckplatta.

Bifogar en bild på turbon som ska användas, är en kineskopia av en td04-19t med 7ans avgashus om jag fattat det hela rätt. Hoppas den ska snurra på fint, ska inhandla några flänsar till den bara.

Imorrn ska det inhandlas avfettning så jag kan testa min smådelstvätt, det är kul med julafton ibland!:) Nu är det dags att vika in, på återseende.

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_20111227_205409.jpg
    IMG_20111227_205409.jpg
    245.9 KB · Visningar: 251
  • IMG_20111227_205427.jpg
    IMG_20111227_205427.jpg
    238.1 KB · Visningar: 264
  • IMG_20111227_205523.jpg
    IMG_20111227_205523.jpg
    244.2 KB · Visningar: 240
Härligt att se att du är igång!

Men hur roligt är det att riva motorn bara för att växellådan krånglar?
Fick betala 600sek för att undercutta ett drevpar hos motospeed, kan vara värt det faktist.

Lycka till med bygget
 
Härligt att se att du är igång!

Men hur roligt är det att riva motorn bara för att växellådan krånglar?
Fick betala 600sek för att undercutta ett drevpar hos motospeed, kan vara värt det faktist.

Lycka till med bygget

Du har faktiskt en mycket bra poäng där. Ska undersöka det litegrann.
 
Hur kommer det sig att dom flesta kompsänker med packningar istället för att köpa lågkompskolvar typ wössner, el dyl? Vill man ha ut lite kräm så kan väl smidda kolvar var en bra ide hursom, så hemskt dyrt är det väl inte heller?
 
Hur kommer det sig att dom flesta kompsänker med packningar istället för att köpa lågkompskolvar typ wössner, el dyl? Vill man ha ut lite kräm så kan väl smidda kolvar var en bra ide hursom, så hemskt dyrt är det väl inte heller?

Vad tror du 4 smidda kolvar kostar?

Men det finns en till fördel med lågkompskolvar, man slipper ändra kammen.
 
Last edited:
Vad tror du 4 smidda kolvar kostar?

Men det finns en till fördel med lågkompskolvar, man slipper ändra kammen.

Tja, 4 nya wössnerkolvar till min hoj kosta 6,5k från staterna om jag inte minns fel, kostar lågkompskolvar så mycket mer? (inkl ringar, exkl moms, men det sneare går ju o lösa =)
Kostar lågkompskolvar så mycket mer altså?
 
Vad tror du 4 smidda kolvar kostar?

Men det finns en till fördel med lågkompskolvar, man slipper ändra kammen.

4 smidda je kolvar på ebay för 400 pund. Dock var dom inge lågkompskolvar men 3 topppackningar kan ju inte vara så billigt det heller.
 
Tja, 4 nya wössnerkolvar till min hoj kosta 6,5k från staterna om jag inte minns fel, kostar lågkompskolvar så mycket mer? (inkl ringar, exkl moms, men det sneare går ju o lösa =)
Kostar lågkompskolvar så mycket mer altså?

Det är för många mycket pengar. Tror jag gav ca 7000 för mina lågkompskolvar + honing
 
Mjo, men det är ju så mycket andra kostnader, så just det känns ju kanske som en bra investering för att slippa pillet med packningar och kaminställningar samt förhoppningsvis få nåt som håller bättre...
Men kostanden rättfärdigar altså inte fördelarna på ett lågbudgetbygge?
 
Se över lådan när du ändå är i farten. Sjukt drygt om den börjar spotta ur växlar när får lite mos i maskinen. Den har ju trots allt gått drygt 3k mil också... Det räcker långt att ta loss oljetråget och kika in(och det måste du ju ändå lös med...). Är klackarna slitna så syns det. Lättast är ju förstås om du har motorn lös, då kan du även få låna ett motorstativ av mig så du kan vända motorn hur du vill. Blir det renovering av låda måste du ut med motorn för att kunna repa.
 
Se över lådan när du ändå är i farten. Sjukt drygt om den börjar spotta ur växlar när får lite mos i maskinen. Den har ju trots allt gått drygt 3k mil också... Det räcker långt att ta loss oljetråget och kika in(och det måste du ju ändå lös med...). Är klackarna slitna så syns det. Lättast är ju förstås om du har motorn lös, då kan du även få låna ett motorstativ av mig så du kan vända motorn hur du vill. Blir det renovering av låda måste du ut med motorn för att kunna repa.

Motorn är så gott som ute, ska bara köpa en övergång från 3/4" till 1/2". Någon smart kille på Yamaha tyckte tydligen man skulle dra fast framdrevet med en 36mm mutter ifall någon skulle vilja stjäla det. Om man kan dra hyffsade slutsatser av att bara kika genom tråget så kommer jag ju naturligtvis göra det. När drar du till Japan? Kanske hinner bjuda över dig någon kväll på racekaffe :) Då kan du även få ta med stativet.
 
Motorn ville tydligen inte ut idag heller. Saknar en övergång till 3/4" till min monsterhylsa, ska inhandlas imorgon så då jefflar ska han ut! Provade även smådelstvätten från biltema. Plus är att man kan sänka ner delarna i avfettning och då far smutsen fort. Nackdelen är att pumpen har samma flöde som en 80årig tant med kol. Men man får ju vad man betalar för...

Brukar man försöka få turbon så högt upp och nära motorn som möjligt för att rymma ic och kylare eller vad är det som gäller? Har som fått för mig det i alla fall.

Tror allt är klart för urlyftning förutom framdrevet.
IMG_20111228_195722.jpg

Var ett h-vete att få bort grenröret, trodde jag skulle ha sönder pinnbultarna men till slut gick det. Flänsarna ser väldigt sneda ut, undrar om dom ska vara böjda eller raka? Kan dom ha böjt sig av värmen eller av att man dragit för hårt helt enkelt? Jag har då i alla fall momentdragit dom men ägaren före kanske inte gjort det.
IMG_20111228_195813.jpg

Laddar upp några miniatyrer på turbon. Jag undrar vad anslutningarna i mitten av turbon är. Det är 3 hål med typ 17-18mm gänga sen är det en anslutning med fläns. Är 2oljekylningen och 2 vattenkylning eller?

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_20111228_203332.jpg
    IMG_20111228_203332.jpg
    242.2 KB · Visningar: 142
  • IMG_20111228_203339.jpg
    IMG_20111228_203339.jpg
    238.7 KB · Visningar: 149
  • IMG_20111228_203348.jpg
    IMG_20111228_203348.jpg
    239.7 KB · Visningar: 128
  • IMG_20111228_203357.jpg
    IMG_20111228_203357.jpg
    229.9 KB · Visningar: 149
  • IMG_20111228_203403.jpg
    IMG_20111228_203403.jpg
    235.2 KB · Visningar: 125
  • IMG_20111228_203415.jpg
    IMG_20111228_203415.jpg
    235.4 KB · Visningar: 128
Högt och nära motorn är rätt. Och när du tror att du är högt och nära så flyttar du ett par cm till. :D Om du inte ska returpump förstås.
Några tips:
- Fimpa nedre kylarstaget och sätt ett/två nya på sidan. Gör dessa något kortare.
- Vattenanslutningen på framsidan av blocket bör man bygga om/egen för att få turbon närmare motorn.
- Har du inte redan fimpat styrstiften på turbon så att bägge husen går rotera, så gör det.(Du kommer få göra nytt wg-fäste om du ska köra med original)
- Olja till turbo kan du ta från oljehuvugalleriet, det finns en plugg på höger sida.

Sen angående anslutningarna på turbon, den släta sidan med ett större hål med två m6-hål är oljeretursidan. Köp en fläns eller bygg en egen.
På motsatt sida(ovansidan) har du oljeinlopp, där funkar det med vanlig banjo, jag fick dock distansera ut min något för att den skulle rymmas.

Resten av anslutningarna skiter du it, dom behöver inte R1-turbobyggarna :hihi

Jag drar den 8 jan. Men innan dess borde jag väl hinna med en kopp garagekaffe, måste bara bli kvitt den här förbannade vinterkräksjukan... Den är fan inte ösig.:gnissla
 
Vart i Japan ska du? Bor söder om Tokyo om du behöver tips eller hjälp.
 
Äntligen är motorn ur ramen, det gick smärtfritt. Nu börjar det roliga! Fick dock ett bakslag idag. Såg på toppackningarna att dom var till 77mm borr = 1054cc... Så ska ringa till Yamahacenter och be dom skicka dom rätta. Men då har jag tid att rengöra allt noga innan isärtagning :)

Är det nå fler packningar man bör beställa innan man tar isär? Packningen till tråget känns som att den kan gå sönder så beställer nog en ny sådan också. Annars allt lugnt?

Jag siktar på att ha den klar till v.21 = Kemora. I värsta fall får man väl gå i ide i källaren och ligga på tills den är klar:gnissla

Förresten, hur gör man med exupmotorn för att den inte ska ge felkoder när man tagit bort den? Den tar ju bara onödig plats där den sitter. Kommer nog behöva allt utrymme ändå...

mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_20111229_203809.jpg
    IMG_20111229_203809.jpg
    247.3 KB · Visningar: 150
  • IMG_20111229_205005.jpg
    IMG_20111229_205005.jpg
    233.6 KB · Visningar: 126
Back
Top