Yamaha R1-00 stödgasa vid start

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Vad kan problemet vara då man måste stödgasa ytterst lite(3-4mm) vid både varm och kallmotor då den ska igång
yamaha R1-00
 
Min tdm startar utan att jag rör gasen. Är den kall lägger sig varvtalet på 1800 varv sedan sjunker det mot 900-1000 vartefter den blir varm.
Är motorn redan varm startar den och lägger sig på 900-1000 varv direkt, även då utan att jag rör gasen.

Är det det ts är ute efter?
 
Min tdm startar utan att jag rör gasen. Är den kall lägger sig varvtalet på 1800 varv sedan sjunker det mot 900-1000 vartefter den blir varm.
Är motorn redan varm startar den och lägger sig på 900-1000 varv direkt, även då utan att jag rör gasen.

Är det det ts är ute efter?
Antagligen. Så av nån anledning funkar inte choke/tomgångshöjaren längre på R1an.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Har liknande problem på min 00:a.

Har ingen tomgång längre när jag kallstartar och använder jag choken så går den en liten stund innan den dör igen.
Måste också vrida en del på handtaget när jag startar när den är kall.
När den är varm så går den perfekt.

Jag fyllde 2 st STP injector cleaner "den svarta flaskan" i halv tank och det blev märkbart bättre så jag beställde Redline injector cleaner men efter det blev det värre, kan vara för jag överdoserade ganska mycket.

Den tappade kraften på låga varv, måste slira på kopplingen och gasa mer om man ska iväg från rödljus.

Jag ska undersöka förgasarna och byta bränslefilter och tändstift så får jag se om det blir bättre.
 
Last edited:
Jag fick mycket stabilare tomgång och Slapp stödgala vid start när jag bytte till vassare tändspolar.
Även ny fräsch motorolja gör att allt går lite kättare.

Men förgasarhojar är ju hopplösa..:hihi
Men vad har du för tomgång?
Ställ upp gasvajern någon millimeter så att du höjer tomgången något.
OBS! Gör detta när hojen är varm, annars får du ändå göra om det.

Då borde du slippa problemet när hojen är varm iaf.
 
Tycker Vipergts ska köpa nya tändstift och se om det blir bättre, om inte en förgasarrengörning vilket jag själv måste göra.

RookieM , jag byter olja och filter varje månad, motul 300v
 
Last edited:
Antagligen. Så av nån anledning funkar inte choke/tomgångshöjaren längre på R1an.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Som JPE70 är inne på så kan de ha göra med choken att själva gashöjningen uteblir när man drar i choken. Choken funkar nog bra men gasen ska ju höjas en aning i när choken dras ut! De kan vara någ enkelt länkage som hoppat lös eller liknade....
 
Har liknande problem på min 00:a.

Har ingen tomgång längre när jag kallstartar och använder jag choken så går den en liten stund innan den dör igen.
Måste också vrida en del på handtaget när jag startar när den är kall.
När den är varm så går den perfekt.


Jag fyllde 2 st STP injector cleaner "den svarta flaskan" i halv tank och det blev märkbart bättre så jag beställde Redline injector cleaner men efter det blev det värre, kan vara för jag överdoserade ganska mycket.

Den tappade kraften på låga varv, måste slira på kopplingen och gasa mer om man ska iväg från rödljus.

Jag ska undersöka förgasarna och byta bränslefilter och tändstift så får jag se om det blir bättre.

Varje månad?! Det är väl lite överkurs.. Eller kör du så mycket bana?
Verkar ganska dyrt iaf..

Du lär du väl skruva på tomgångs-blandskruven, bränslefiltret funkar ju uppenbarligen.
 
tack för tipsen..

kall motor choke lite gas några mm..startar helt ok ca 2000v
Drift temp ca 80-90grader ca 1350v på tomgång (ska vara 1100v)
kallmotor ca 30grader ca 800v

ska plocka isär gasarna och rengöra.den är ju dock 18år gammal

men som en skrev är väl inte nått större problem men kul om det funkade utan stödgasa ;)
 
4400 mil, då kan det vara läge att se över ventilspelen,
För små ventilspel kan ge samma symptom.
 
Kort sagt, problemet sitter troligen bara i avsaknad av service.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Varje månad?! Det är väl lite överkurs.. Eller kör du så mycket bana?
Verkar ganska dyrt iaf..

Du lär du väl skruva på tomgångs-blandskruven, bränslefiltret funkar ju uppenbarligen.

haha nej kör ingen bana med denna men kör mycket, ingen vinter här och 30+.
Köper inte oljan för svenska priser utan ca 400 kr för 4L med hiflow 303 filter så då blir det inte allt för dyrt.
Dok är bensinen dyrade här, runt 17kr nånting som oftast.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top