Yamaha MT09 Tracer och dess konkurrenter

maartin34

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2015
Hoj
Aprilia SXV 550 -08
Hej! Ny på forumet här, men tänkte inte köra nån närmare presentation utan går direkt på ämnet. Sladdade in på lokala Yamahahandlaren här om dagen, för jag har länge varit sugen på en nyare offroadhoj. Tankarna låg på en Tenere, men ville se den fysiska skillnaden mellan 660in och 1200an. Efter att ha insett att 660in är för liten, och 1200an på tok för stor så fastnade jag istället för nya MT09 Tracer. Visst, det är ingen renodlad offroad men med lite lämpligare däck så skulle den nog funka till mitt ändamål, vilket egentligen bara är transport på grusväg (har planerat att åka och se många rallyn under nästa sommar).

Men, nu till frågan. Vad har Tracern för konkurrenter? Jag menar då till storlek framförallt. Jag vill ha en relativt smidig hoj, med lagom mycket effekt så man kan marscha motorväg, men ändå svänga av på grusvägar utan att behöva vara rädd för att inte orka hålla emot om det släpper.
Triumph Tiger vet jag om, likaså Transalp osv.

Jag tror ni förstår vilken typ av hoj jag pratar om. Tenere 660 är för liten för motorvägsåka, och KTM, BMW, Tenere 1200 och så vidare är för stora.

Hela min poäng med denna tråden är, om det inte redan framkommit, att innan jag går iväg och beställer en Tracer så vill jag veta vilka andra hojar jag har som alternativ :)

Budget, jaa någonstans runt 100k.

Tack på förhand!

(Om jag har placerat tråden fel, så får gärna moderator flytta den. Detta är vad jag ansåg som mest passande)

Som du redan nämnde, Triumph Tiger 800 XC.
Grym allround hoj som funkar perfekt både landsväg och grusvägar.

Provade den i höstas och vart såld. Och nu har Triumph uppdaterat den ännu mer tydligen.

I senaste numret från SMC hade de recension på Tracern och även Honda VFR800X. Jag tyckte att de verkade snarlika i funktion.

Du har ju en bmw F800gs också som är omtyckt.

VFR800x jag kör nu går bra att köra på fina timmervägar eller grusvägar. Om man skall köra mer offroad så skulle jag nog hoppa över VFR och Tracer i förmån för Bmw 800gs eller triumph tiger 800 som har 19 tum fram och trådekrade fälgar .

Last edited:
Är du inne på det ändamål du beskriver så tror jag Tracern är fel modell för dig. Det är egentligen bara en sminkad streethoj för gatubruk och är inte byggd från grunden för att användas offroad som de andra modellerna som nämnts i denna tråd.

Med det sagt menar jag inte på att den kommer vara oduglig för ditt ändamål vid ett däckbyte, men för den budgeten kan du nog få bättre motorcyklar, mer anpassade för vad du är ute efter :)

Lycka till!

Kan tillägga att vfr800x är en vfr800 med andra kåpor på .
Mycket kompetent street hoj som går att smiska på bra. folk blir knäsvaga när V4 motor öppnar upp fullt vid 7000 varv och toppar vid 10 000. Så den är väldigt rejsig.

Testerna på yamaha Tracer påvisar en mycket rapp motorcykel med underbar tre cylinders motor.

Så frågan är väl om du vill kunna smiska kurvor med 19 tums fram eller 17 tums fram.

Kan tillägga att BmwF800 har lite mer sävlig paralelltwin
Max vrid vid 5000 varv och max effekt vid 7000varv.

Triumph tiger och yamaha Tracer är som hondan max vrid vid runt 8000 varv och topp effekt vid 10 000.

Tack för alla synpunkter, kul att höra! Bara för att förtydliga, så är jag ute efter en hoj som mestadels kommer att gå landsväg, men som ska vara möjligt att åka grusväg med. Så alla supersporthojar går bort, och likaså streetfighters som är helt utan kåpor och vindskydd. Så nu är egentligen frågan vilken av Tracern, Tigern eller VFR800X:n som passar mig bäst. Ett annat problem som jag har är att jag nu bara innehar A2-kortet, men det är inbokat uppkörning till våren. Tanken är då att jag ska köra upp på "nya" hojen, vilken det nu blir ;) (A2-kortet är anledningen till varför jag åker SXV550 just nu)

Rätt informativ recension om VFR800X. Han refererar till sin körupplevelse med Yamaha Tracer i sin jämförelse.

12:20 min får man en smak på VTEC och hur beroendeframkallande det är med V4.

Last edited:
Lycka till med kortet. :tummenupp

Tack! Du verkar vara Hondafrälst, och jag misstänker att du är det av en anledning så imorgon åker jag iväg och kollar på en VFR800X -12 som står hos Hondahandlaren här i byn. Enligt blocket så finns där även en Transalp -12, ska bli spännande att jämföra lite :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman