Hej! Ny på forumet här, men tänkte inte köra nån närmare presentation utan går direkt på ämnet. Sladdade in på lokala Yamahahandlaren här om dagen, för jag har länge varit sugen på en nyare offroadhoj. Tankarna låg på en Tenere, men ville se den fysiska skillnaden mellan 660in och 1200an. Efter att ha insett att 660in är för liten, och 1200an på tok för stor så fastnade jag istället för nya MT09 Tracer. Visst, det är ingen renodlad offroad men med lite lämpligare däck så skulle den nog funka till mitt ändamål, vilket egentligen bara är transport på grusväg (har planerat att åka och se många rallyn under nästa sommar).
Men, nu till frågan. Vad har Tracern för konkurrenter? Jag menar då till storlek framförallt. Jag vill ha en relativt smidig hoj, med lagom mycket effekt så man kan marscha motorväg, men ändå svänga av på grusvägar utan att behöva vara rädd för att inte orka hålla emot om det släpper.
Triumph Tiger vet jag om, likaså Transalp osv.
Jag tror ni förstår vilken typ av hoj jag pratar om. Tenere 660 är för liten för motorvägsåka, och KTM, BMW, Tenere 1200 och så vidare är för stora.
Hela min poäng med denna tråden är, om det inte redan framkommit, att innan jag går iväg och beställer en Tracer så vill jag veta vilka andra hojar jag har som alternativ
Budget, jaa någonstans runt 100k.
Tack på förhand!
(Om jag har placerat tråden fel, så får gärna moderator flytta den. Detta är vad jag ansåg som mest passande)
Men, nu till frågan. Vad har Tracern för konkurrenter? Jag menar då till storlek framförallt. Jag vill ha en relativt smidig hoj, med lagom mycket effekt så man kan marscha motorväg, men ändå svänga av på grusvägar utan att behöva vara rädd för att inte orka hålla emot om det släpper.
Triumph Tiger vet jag om, likaså Transalp osv.
Jag tror ni förstår vilken typ av hoj jag pratar om. Tenere 660 är för liten för motorvägsåka, och KTM, BMW, Tenere 1200 och så vidare är för stora.
Hela min poäng med denna tråden är, om det inte redan framkommit, att innan jag går iväg och beställer en Tracer så vill jag veta vilka andra hojar jag har som alternativ

Budget, jaa någonstans runt 100k.
Tack på förhand!
(Om jag har placerat tråden fel, så får gärna moderator flytta den. Detta är vad jag ansåg som mest passande)