Yamaha MT-09

Jag har pilot 4 och tycker det försämrar hojen en del... Ska byta till 3 nästa säsong

Jag kör med Power 3 o har kört 350 mil på KNIX o storbanekurser som instruktör o de börjar nu ta slut på kanterna bara men i mitten är de som nya!
Så det kan vara ett bra tanke för er att testa sedan på den trevliga hojen!
 
De mycket möjligt, har inte kollat in det kitet ordentligt men andreani cartridget funkar skitbra enligt de som testat. Har varit också inne på att sätta i styvare fjädrar efter min vikt men dämpningen ska vara otillräckligt och med styvare fjädrar kan det resultera i ännu snabbare utfjädringsrörelser. Med andreani cartridget så kan man tydligen få fason på det.

Dock gissar jag på att man får vad man betalar för, men för mig som glad amatör som gillar att köra mycket landsväg och några bandagar om året så duger detta. Vill bygga upp en skön känsla med MT-09:an. Min BMW F800R var faktiskt mer lämplig för aktiv landsvägsåkning, kan jag få MT09:an lika bra som F800R:en och bättre med cartridge och uppgraderad bakdämp så är jag nöjd.

Annars finns detta alternativet och jag hade nog kört på detta med om jag hade kunnat skaffa det i EU. Är lite nojig att beställa saker från USA med moms osv. Det är ju billigare:
http://www.stoltecmoto.com/shop/fz-09/14-fz-09-fork-piston-kit-service/

Ja, det finns ju en del alternativ. Skulle vara kul att få en jämförelse mellan de olika kitten.

Jag är lite skeptisk till en bakdämpare med bara en enda inställningsmöjlighet. Det bör finnas minst compression och rebound. (plus fjäderspänning)

Cartridgen till gaffeln verkar ha allt man behöver.

//K
 
Jag kör med Power 3 o har kört 350 mil på KNIX o storbanekurser som instruktör o de börjar nu ta slut på kanterna bara men i mitten är de som nya!
Så det kan vara ett bra tanke för er att testa sedan på den trevliga hojen!

Jag kör alltid platt på mitten eftersom jag kör mycket landsväg. Kanske detta kan vara en bra lösning för mig?

//K
 
Jaha, då ska vi se här.. Vad har hänt sen sist? Jo jag har som sagt inte varit helt nöjd med hur hojen går (går orent på låga varv samt av/på gas från h-vete) och nu har jag gjort en del för att försöka rå på detta.

Jag har mappat om den så den har senaste mappen. Jag har monterat dit en 02 sensor (kevxtx) och jag har monterat dit en throttle tamer från G2 ergonomics.

Resultat: ny mapp gjorde ingen skillnad (blev kanske tom lite sämre). Throttle tamer gjorde en viss skillnad men inte ens i närheten av den skillnad man läst om i recensioner etc. Lite bättre kontroll och inte fullt lika mycket av/på. Negativt är att jag numera får vrida handleden av mig för att nå botten.
Kevxtx 02 sensor är den som gjort mest för cykeln. Gör att den går renare, jämnare och mjukare. Briljant man den där Australiensaren.

Så med dessa grejer kombinerat, plus en uppställd CO, börjar hojen bli helt ok. Lite bättre kontroll, går lite renare och inte fullt lika av/på. Ska ställa upp CO ytterligare, ligger på 7 nu, för att se om det kan få den att gå lite renare på låga varv.
 
Någon som har eposten till killen som tillverkar kylarskydden? Såg att det blivit något litet stenskott på min kylare och det är ju onödigt!

//K
 
Någon som har koll på någon som är bra och flashar boxen uppe i norr för att få bort fartspärren.
och vad det kostar.
 
Någon som har testat EJK controllern?

Jag har monterat dit ett SC project helsystem på min MT09 men är inte så jäkla sugen på att betala för powercommander + mappning, blir många tusenlappar för en simpel gathoj. Mitt mål är att få hojen att gå hyffsat fint och inte skadligt snålt och EJK controllern verkar vara jävligt stor i USA. Många använder det på sina FZ09:or enligt fz09.org och är helnöjda. Tänkte isåfall komplettera med en O2 controller från kevtx för att få bort ryckigheten.

Jag har varit inne på flash men det känns lite dum att skicka iväg den till USA - visst mappar Yamaha center Hbg men för ett omotiverat högt pris (lurendrejeri) samt som jag enkelt kan återställa min hoj till original ifall något hade strulat med EJK controllern (behöver ej flasha om hojen till org).

Har även tittat på Bazzaz + Z-afm men det blir också många tusenlappar samt så kan det bli lite svårt att få till en bra mappning på gatan.

Med EJK + O2 controllern så är det sista bara att ta bort strypningarna på de högre växlarna, och detta kan enbart göras med flash. Blev det en stor skillnad för er på de högre växlarna efter flash?
 
Någon fler här som kör med R&G regplåtsthållare.?
Vill inte få regplåts belysnigen att lysa
 
Någon som har koll på om det går att byta ut plattan blinkerserna sitter på mot en slät en uten hål för blinkers?
 
Är ljudet med Akrapipan och db-killer ok? Värt att byta till Akra jfr original om man ska ha db-killern i?
 
Har snöat in mig på GSX S1000 och MT-10. Men kommit på att MT-09 är betydligt billigare att köpa ny och att försäkra. Så den ska också provköras. Men har några tankar.

MT-09 , årsmodell 2016
Stämmer det att den har växelindikator, ABS och traction control?
Såg att man kan välja en till en bekvämare sadel, hur skön är standard sadeln att sitta på?

http://www.yamaha-motor.eu/se/produ...ccessories&partcode=1RC-247C0-00-00&year=2016
 
Last edited:
Växelindikator & ABS har den haft sedan lanseringen 2014, traction control nytt för i år (samma som Tracern) finns en komfortsadel som både är snyggare & bekvämare för ca 2500:-
Kanonhoj för övrigt!
 
Flickvännen brukar åka med ibland och på Suzukin satt tjejen rätt bra på S-1000 när vi testade på mässan men hur är det med MT-09.
- Kan en person sitta bakpå utan att framdelen lyfter vid gas pådrag?
Ska man ha passagerare ibland så tror jag komfortsadeln är bättre.

Såg att det fanns en liten kåpa fram men känns som onödiga pengar då den inte såg ut att hjälpa jämfört med utan.
 
Flickvännen brukar åka med ibland och på Suzukin satt tjejen rätt bra på S-1000 när vi testade på mässan men hur är det med MT-09.
- Kan en person sitta bakpå utan att framdelen lyfter vid gas pådrag?.

Nej du får ta det riktigt lugnt när någon åker med men det är ju de som är kul med hojen kort hjulbas :yoparty
 
Klart man kan gasa med någon bakpå men man får bara ge på gasen lite försiktigare!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top