Yamaha MT-09

Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.
 
Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.

Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.
 
Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.

Dit med modden. Den är ju lätt att plocka bort om du vill nyttja garanti.
 
Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.
Nothing beats Förgasarhästar.
 
Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.

Japp, så får det bli. Installerar imorgon.
Gör den (moden) skillnad även på "av och på- gasen" för dig Eric? Blir ju svårt med smooth körning när den är så, påverkar både känslan i koppling/växlingen samt att den "slår av" om man minskar gasen med en millimeter, tex mitt i en kurva (inte kul).

Har du haft kontakt med handlaren om problemen, isf vad säger dem?
 
Japp, så får det bli. Installerar imorgon.
Gör den (moden) skillnad även på "av och på- gasen" för dig Eric? Blir ju svårt med smooth körning när den är så, påverkar både känslan i koppling/växlingen samt att den "slår av" om man minskar gasen med en millimeter, tex mitt i en kurva (inte kul).

Har du haft kontakt med handlaren om problemen, isf vad säger dem?

Exakt så upplevde jag den också innan. Störigt som fan speciellt i kurvan när man ska gå på gasen igen. Detta löstes till 90% genom fuel modden. Om det enbart är fuel modden eller om det är den i kombination med allt det andra jag gjort som gjorde skillnaden vet jag inte.

Värd sina pengar är den iaf.

Nej, det finns inga handlare som kan åtgärda detta genom garanti då den är så från början.
 
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!
 
Exakt så upplevde jag den också innan. Störigt som fan speciellt i kurvan när man ska gå på gasen igen. Detta löstes till 90% genom fuel modden. Om det enbart är fuel modden eller om det är den i kombination med allt det andra jag gjort som gjorde skillnaden vet jag inte.

Värd sina pengar är den iaf.

Nej, det finns inga handlare som kan åtgärda detta genom garanti då den är så från början.

Misstänkte att det inte skulle gå på garanti... Riktigt dåligt att inte Yamaha tagit tag i detta då väldigt många världen över (läst på många forum) verka upplever samma problem.

Tack för svar och jag återkommer med rapport när jag testat moden.
 
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!

Såg att dom installerade detta på Yamaha i Helsingborg. Trodde det har halvolagligt.
Kunde du köpa den mappad med bibehållen garanti?
 
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!

Problemet är adresserat till "closed loop"-mappen som är aktiv vid låg- och mellanlast. Denna mappen har ännu ingen lyckats komma in i, och därför heller inte kunnat åtgärda problemet.

Anledningen till att vissa inte upplever det som ett problem är garanterat pga. att man kompenserat för problemet i gasresponsen. Min B-mapp är väldigt restriktiv direkt vid gaspådrag, och där var problemet nästan helt borta. När jag installerade fuel modden så är problemet nästan helt borta även i A-mappen, som är helt obegränsad.

A-mappen som jag har är mer aggresiv än A-mappen orginal är värt att tillägga.
 
Tracern har ny map och ingen ryckighet. Vad jag förstått gäller den också vanliga och läses in på verkstad.
 
Monterade min fuel mod idag och det blev en enorm skillnad. Nästan som en helt annan hoj. Går mycket jämnare och är inte alls lika nervös på gasen. Är en fröjd att köra den nu jämfört med tidigare. :tummenupp
Rekommenderas!
 
Misstänkte att det inte skulle gå på garanti... Riktigt dåligt att inte Yamaha tagit tag i detta då väldigt många världen över (läst på många forum) verka upplever samma problem.

Tack för svar och jag återkommer med rapport när jag testat moden.

Tycker Yamaha har tagit ansvar o de flesta återförsäljare utför omflashning av ECU-n till 2015 års modell. Jag har en-14 o upplevde det du skriver förut men tycker den går hur bra som helst nu. Då har jag "bara" fått den omflashad. Frågan är om din inte vart det på rätt sätt.. Vad jag hört har alla upplevt enorm skillnad efter omflashning.
 
Var till handlaren i helgen som testkörde den och kom fram till, som jag misstänkte, att de inte kommer göra något åt cykeln. Förklaringen var att cykeln var väldigt lätt och ryckigheten berodde på att cykeln liksom "han ikapp sig själv". Jaja..

Bestämde mig för att installera fuelmod men när jag börjar plocka isär ser jag att kablaget ser annorlunda ut än på den installationsmanual som följde med moden. Verkar vara annorlunda från fjolårets modell. Kablarna under tanken är liksom hopknölade med massa andra kablar i en stor krympslang. Kände att det vart lite överkurs för mig och la ner.
Är som sagt lite novis på detta. Såg så enkelt ut på kevxtx manual så tänkte att det där fixar jag men nu såg det lite annorlunda ut som sagt.
Någon som installerat på en 2015 och kan komma med lite instruktioner eller tips? Skulle uppskattas enormt.

Ska testa igen då jag har lite mer tid..
 
Jag har ju en 2015 och det stämde precis med instruktionerna.
Du tar ju isär kontakten nere vid fotpinnen och tar sedan och drar upp den lösa änden (den som inte går ner till avgassystemet) till under tanken. Där kopplas den kontakten sedan in i den kortare av sladdarna som kommer från fuel-moden. Det lösa kablaget som blir får man linda ihop lite under tanken bara.
Sen tar man den längre av kablarna från fuel-moden och drar ner samma väg som den kabel man nyss drog upp och kopplar in den i den kabeln som kommer från avgassystemet.
 
Jag har ju en 2015 och det stämde precis med instruktionerna.
Du tar ju isär kontakten nere vid fotpinnen och tar sedan och drar upp den lösa änden (den som inte går ner till avgassystemet) till under tanken. Där kopplas den kontakten sedan in i den kortare av sladdarna som kommer från fuel-moden. Det lösa kablaget som blir får man linda ihop lite under tanken bara.
Sen tar man den längre av kablarna från fuel-moden och drar ner samma väg som den kabel man nyss drog upp och kopplar in den i den kabeln som kommer från avgassystemet.

Ja det var jag som fattade fel.:dummer

Har nu installerat den utan problem. Tack ändå!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top