Yamaha MT-09

Yes, någon med powercommander kan ju mappa om din ECU.

Och ja, det är min hoj på videon från MotoSpeed :-)

Vet du hur det fungerar rent tekniskt, att mappa om en ECU med hjälp av Powercommandern?
Flashar man om ECU:n ?
Och hur gör man det med en Powercommander?
Och hur påverkas de tre inbyggda körprogrammen av Powercommandern, har den tre olika mappningar för dessa körprogram, eller kör den samma justering på alla tre programmen?

Ser att även tändningsmodulen finns att köpa nu, och det verkar ju onekligen intressant.
 
Ska inte få det att låta som om jag är tekniskt insatt för det är jag inte, men som jag förstått mappar man om ECUn så bränsleinsprutet ska bli rätt iochmed nytt motstånd i utblåset. Alla tre körprogrammen ska vara mappade.

Sen hur man gör i praktiken vet jag inte, det var MotoSpeed som gjorde min.
 
Ska inte få det att låta som om jag är tekniskt insatt för det är jag inte, men som jag förstått mappar man om ECUn så bränsleinsprutet ska bli rätt iochmed nytt motstånd i utblåset. Alla tre körprogrammen ska vara mappade.

Sen hur man gör i praktiken vet jag inte, det var MotoSpeed som gjorde min.

Ok, tack för snabbt svar i alla fall.
Vi kan ju gräva vidare och se om det finns mer info att tillgå.

Kul att det blev bra resultat, och vridmomentskurvan ser ju onekligen onödigt roligt ut :banana
 
Har fått ett bra svar från Motospeed på min fråga hur de olika körlägena påverkas, och fyller på med det.

När du monterar en PCV så har du kvar körlägena på din MT-09.
På MT-09, och andra Yamaha-hojar, är de utrustade med flybywire-gas, dvs du styr inte spjällen mekaniskt själv, utan du har en TPS-sensor som känner av hur mycket du gasar med handtaget, och utifrån vilket körläge du har, öppnar spjällmotorn sedan olika.

Powercommandern jobbar med RPM mot TPS.
Så när du ändrar körlägena på din hoj ändrar du hur snabbt (exakt), eller långsamt, eller hur mycket spjäll-motorn får öppna kontra gashandtagets position.

T.ex. i läge B så är hojen tröttare och reagerar snällare på gaspådrag, det är pga att spjällmotorn inte öppnar lika mycket som på de andra lägena.
Men eftersom PCV jobbar TPS mot RPM kommer den fortfarande gå optimalt. :tummenupp

Detta påverkar alltså inte den så kallade strypningen.
Ska man påverka den så måste man in i originalstyrenheten (ECU:n) och programmera.
 
fick hem min mattgråa mt-09 i torsdags kväll mascot motor levererade den hem till mej :tummenupp låter riktigt
gött med ACRAPOVIC sytemet :tummenupp nu är det bara att vänta på bättre väder :)
 
har en gammal mobil ska försöka att fixa en video i veckan :tummenupp
 
Då har första tillbehöret landat i lådan, kort broms och kopplingsgrepp. Betalade 259 kr för båda två MED frakt och ingen tull eller annan avgift blev det heller. Köpte dem från www.madhornets.com, finns inget att klaga på än så länge vad gäller kvaliten. Kan dock inte testa dem förrens jag får hojen i början på april:) Hoppas de passar! image.jpg
 
Last edited:
Någon som har koll på hur hårt bultarna till nedre främre motorfästet ska dras eller var man kan söka fram uppgiften? Ska montera kraschpuckar i de motorfästena och antar att det är viktigt att de dras i rätt moment.
 
likadana köpte jag från ebay men det blev 170kr ink frakt



Då har första tillbehöret landat i lådan, kort broms och kopplingsgrepp. Betalade 259 kr för båda två MED frakt och ingen tull eller annan avgift blev det heller. Köpte dem från www.madhornets.com, finns inget att klaga på än så länge vad gäller kvaliten. Kan dock inte testa dem förrens jag får hojen i början på april:) Hoppas de passar! View attachment 400299
 
Blev ägare till en MT-09:a race blue i veckan och har en fråga, Vad finns det för nummerplåtshållare som inte är så jäkla kort men mera clean än original?
Mvh
Peter
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top