Yamaha MT-09


Video nr 2 är det kanske aningens kedjerassel mot slutet men jag är mer orolig inför hur ägarna står och torrgasar med sina kalla precis uppstartade motorer...

Vad står det i manualen? Justeras ventilerna vid 1 service? Lite ventilspel mot max spec kan lätt förväxlas med kedjerassel.

Olika motorer har olika ljudprofil beroende på hur primärtransmission, gjutgods etc är utformade. (lyssna på en gammal Ducati med torrkoppling...) Detta är ju en helt ny motortyp av extrem lättviktsutförande, det är klart att det kan bli någon Gremlin första året. Därför jag aldrig brukar köpa första årsmodellen ;-)

Kan inte någon ägare ge lite mer feedback på hur väghållning och fjädring, bromsar upplevs? Är den lika lättsvängd som den ser ut på bild?
 
Last edited:
Hej, då får min slutreplik bli att ARN inte är någon domstol utan en nämnd som bara lämnar en icke-bindande rekommendation baserat på parternas skriftliga inlagor. Dvs deras beslut utgör ej ngn praxis i Sverige.

För övrigt så är ARN:s beslut inte relevant i ditt fall - du har väl fått en "owners manual" på svenska får vi anta?

Inte alls min avsikt att svartmåla dig utan att belysa vad som rättsligt gäller. Noterar att du gled undan min förfrågan om källan till ditt påstående om Yamaha.

Tycker tvärtom att Yamaha Sverige har gått långt utöver vad som är brukligt för att hålla dig nöjd som kund när de löser tillbaka köpet efter 1 vecka. Att kalla detta för "svinigt" är förvånande imho.

mvh/ vB

Har aldrig påstått att ARN är en domstol eller att deras yrkande är tvingande, det enda som händer i dagsläget är att företag som inte följer nämndens beslut blir svartlistade. Kommer dock kanske bli ändrig på det.

Det jag skrev var att något så enkelt som avsaknad av svenska manual är skäl nog att få häva köpet enligt svensk konsumentlagstiftning. Du vill få det till att jag har fel och att det ska till mycket för att få häva köpet när så inte är fallet.

Yamaha har bara gått med på att häva köpet och ge mig full betalning tillbaka eftersom min svåger kan detta med konsumenträtt. Man har inte "gått långt utöver" något alls utan man har svinat sig när jag som inte kan regelverken hör av mig och vill ha hjälp. Fick ingen respons och ingen hjälp men när min svåger kom i ni bilden så vände man 180 grader så sitt fan inte och säg något du inte vet något om.

På nätet är alla självutnämnda experter.
 
Video nr 2 är det kanske aningens kedjerassel mot slutet men jag är mer orolig inför hur ägarna står och torrgasar med sina kalla precis uppstartade motorer...

Vad står det i manualen? Justeras ventilerna vid 1 service? Lite ventilspel mot max spec kan lätt förväxlas med kedjerassel.

Olika motorer har olika ljudprofil beroende på hur primärtransmission, gjutgods etc är utformade. (lyssna på en gammal Ducati med torrkoppling...) Detta är ju en helt ny motortyp av extrem lättviktsutförande, det är klart att det kan bli någon Gremlin första året. Därför jag aldrig brukar köpa första årsmodellen ;-)

Kan inte någon ägare ge lite mer feedback på hur väghållning och fjädring, bromsar upplevs? Är den lika lättsvängd som den ser ut på bild?

Ventilerna justeras först efter 4000mil.
Första service är vara ett oljebyte och lite småsaker.
Japp, den är precis lika lättsvängd som den framstår.
Har haft MT-03 tidigare, och den är ganska identisk vad gäller körställning och manövrerbarhet.
Fjädringen får jag återkomma till när jag vågar pressa den lite mer.
Soligt idag här i norr förresten :)
 
Ventilerna justeras först efter 4000mil.
Första service är vara ett oljebyte och lite småsaker.
Japp, den är precis lika lättsvängd som den framstår.
Har haft MT-03 tidigare, och den är ganska identisk vad gäller körställning och manövrerbarhet.
Fjädringen får jag återkomma till när jag vågar pressa den lite mer.
Soligt idag här i norr förresten :)

Tack, långt intervall med 4000 mil. Förr kollades alltid spelet efter typ 100 mil då delarna satt sig och värmecyklats några ggr.

Vore intressant om ägaren till ngn rasslande MT-09 lyfte på ventilkåpan och drog ett svep med bladmåttet.
 
Premiärtur idag. Sol och 14-16 gr varmt. Wooow vilken hoj. Jag är helnöjd. Lätthanterlig som en moppe men med urkraft. Längtar tills de första 160 milen är avklarade så det går att vrida på ordentligt. Längtar också till första Knixkursen på Rörberg. Tror den blir perfekt där. Det blev 18 mil med bara ett kort stopp för att ta denna bild. Ändå ingen "träsmak" i baken eller några andra besvär med min åldrade kropp (60+).

Gasresponsen var mycket på/av om man är det minsta oförsiktig med "rullen". Det har ju skrivits en del om det. Jag har väldigt stort spel på reglaget så jag ska testa att minska det till att börja med. Räcker inte det blir det till att öva gaskontroll. Jag ska också justera upp växelpedalen som i min smak sitter för lågt. Känns som att jag får bryta ner foten för att kunna växla upp. Men det är ju lätt att fixa.

Eftersom det skrivits mycket om ojämn tomgång och kamkedjerassel kollade jag detta noga när jag kom hem. Tomgången absolut jämn på strax över 1000 varv och inte en tillstymmelse till ljud från kamkedjan.

Får se om vädret tillåter en tur i morgon också men tyvärr ser det inte ut så på prognosen.

P1040143.jpg
 
Ja ni kan ju vara glada o köra med era MT09 fruns hoj kommer inte tillYamahacenter i Helsingborg förrän den 14 april men de är så hjälpsamma så vi får ta o testa demohojen en kväll så vi får kört lite.
Det är sådant jag kallar service.
Snackade med 2 killar som hämtat ut sina i Hbg o deras var perfekta utan några problem.

Kör försiktigt bara!
 
Premiärtur idag. Sol och 14-16 gr varmt. Wooow vilken hoj. Jag är helnöjd. Lätthanterlig som en moppe men med urkraft. Längtar tills de första 160 milen är avklarade så det går att vrida på ordentligt. Längtar också till första Knixkursen på Rörberg. Tror den blir perfekt där. Det blev 18 mil med bara ett kort stopp för att ta denna bild. Ändå ingen "träsmak" i baken eller några andra besvär med min åldrade kropp (60+).

Gasresponsen var mycket på/av om man är det minsta oförsiktig med "rullen". Det har ju skrivits en del om det. Jag har väldigt stort spel på reglaget så jag ska testa att minska det till att börja med. Räcker inte det blir det till att öva gaskontroll. Jag ska också justera upp växelpedalen som i min smak sitter för lågt. Känns som att jag får bryta ner foten för att kunna växla upp. Men det är ju lätt att fixa.

Eftersom det skrivits mycket om ojämn tomgång och kamkedjerassel kollade jag detta noga när jag kom hem. Tomgången absolut jämn på strax över 1000 varv och inte en tillstymmelse till ljud från kamkedjan.

Får se om vädret tillåter en tur i morgon också men tyvärr ser det inte ut så på prognosen.

View attachment 402311


Låter bra det Lasse för oss stelbenta seniorer. Hjärtligt trött på stel sporthojs-nacke. Befarade att den tunna sadeln skulle ge akterskeppet problem med lite riktiga turer men det verkar ju fungera hyggligt enligt din rapport . Ngn som kört långt ännu?
 
Hey, vad är det för tankpads på din cykel?

Kraschpuckar också?

Länka gärna om ni vet vart man hittar billigt, typ på ebay eller så!

//K
 
Hey, vad är det för tankpads på din cykel?

Kraschpuckar också?

//K

Hej!
Har kört med Stombgrips tidigare men det sliter hårt på skinnstället. Detta kallas Snakeskin. Fabrikat Teck Specs. Hittade inget i Sverige specifikt för MT-09 utan bara universal att skära till själv för 500 :- per sida (hutlöst). Jag beställde därför härifrån http://www.stoltecmoto.com/product-category/yamaha/fz-09/
49 dollar för Snakeskin på sidorna + 20 dollar skyddet mitt på tanken och 70 dollar för kraschpuckarna. Några dollar för frakten och sen tillkommer svensk moms som får betalas då paketet kommer.
 
Åh shit vad dyra de var, för lite plast. Verkar vara en bra branch.

Den där hemsida säljer också om mappningar till ECUn för dryga 100 dollars. Det var det billigaste jag sett hittils!

//K
 
Är det nån som kört några mil upptäckt nåt problem med hojen?
själv har jag avverkat 60 mil det enda är vibrationer runt 4000 varv som jag märker
sen tycker jag den verkar lite svajig när det blåser mycket eller hastigheter runt 120-130 eller så är det blåsten som gör det, nån som har nåt att klaga på ?
annars satan den trycker på bra :) har inte vågat använda den fullt ut än då jag håller på att köra in den, men man kan inte klaga på effekten :)
 
Last edited:
Hämtade hem min mt-09 Deep armor i går så får hoppas på fina dagar nu.
 
Är det nån som kört några mil upptäckt nåt problem med hojen?
själv har jag avverkat 60 mil det enda är vibrationer runt 4000 varv som jag märker
sen tycker jag den verkar lite svajig när det blåser mycket eller hastigheter runt 120-130 eller så är det blåsten som gör det, nån som har nåt att klaga på ?
annars satan den trycker på bra :) har inte vågat använda den fullt ut än då jag håller på att köra in den, men man kan inte klaga på effekten :)
jag har kört ca 35 mil jag har märkt att tank mätaren lever sitt eget liv får ta upp det vid 1 servicen :tummenupp annars så rullar den på :yoparty
 
Ja tankmätaren är troligt vis dåligt kalibrerad
 
Någon som har flashat sin ECU hos yamaha center helsingborg eller installerat powercommander som kan säga om det förbättrar den ryckiga gasresponsen?! Var och tog en ordentligare provkörning nu när det är bättre väder och tyckte hojen var riktigt ryckigt och nervös. Kändes liksom "glappig" på något sätt, vet inte om det kan hjälpa att minska spelet i gashandtaget? Gick ju inte ens att mellangasa vid nedväxling pga ryckigheten.
 
Yes

Nu har de bytt abs på min, så lutar åt att det blir Sundsvall - Piteå på lördag ! Har köpt komfortsadeln. Hoppas den gör skäl för sitt namn :-)
 
Någon som har flashat sin ECU hos yamaha center helsingborg eller installerat powercommander som kan säga om det förbättrar den ryckiga gasresponsen?! Var och tog en ordentligare provkörning nu när det är bättre väder och tyckte hojen var riktigt ryckigt och nervös. Kändes liksom "glappig" på något sätt, vet inte om det kan hjälpa att minska spelet i gashandtaget? Gick ju inte ens att mellangasa vid nedväxling pga ryckigheten.

Upplever inte det själv som ett jätteproblem, fast i A-läget i stan kan det vara lite jobbigt om man inte är beredd, brukar börja på B-läget sen när man värmt upp sätta den i A-läge fast man hör ju hur det slår när man släpper på gasen i A-läget, sen är min kedja väldigt spänd kanske blir bättre om du sträcker kedjan till max som man fick ha, bara ett tips .
 
Provkörde en MT09 Street Rally igår. Motsvarade alla mina förväntningar. Otroligt aggressiv och busig i A-läget. Varvvillig i A och väldigt snäll i B. Körde knappt i STD läget.
Håller med om lite för mycket spel i gashandtaget, men det går säkert att justera bort alternativt så löser man det med att installera "snabbgas" som är populärt på racehojar.

Sjukt sugen på en MT09 men kanske när man inte lever på CSN.. Ser även fram emot att köra MT07, den hade passat perfekt för ett modernt cafe racer bygge..
 
Då är ECUn påväg ner till Helsingborg för flashning. Sen blir det bänkning med pc5, arrow och dna luftfilter.
Nån som vet om effekten på bakhjulet är olika beroende på om man bänkar på 4:e eller 6:e växeln när strypningen är borta?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top