Yamaha MT-09

Jag upptäckte den svarta med blå fälgar nu. Shut up and take my money. :kär
 
Yamaha MT-09 jämfört med Triumph Street Triple

Hej!
Jag är ny på forumet. Hittade av en slump Yamaha MT-09 på nätet och blev imponerad. Har läst allt om Triumph Street Triple och bestämt att köpa till våren. Och så kommer Yamaha med denna motorcykel som verkar överträffa på det mesta som Triumphen har och med ett pris 20000 kr under Triumphen. Enda problemet är väl att den är så ny att det inte går och få en beg och att man måste få fram 79900 kr. Kör fn en Suzuki DL650 och det skulle vara grymt kul att grensla en MT-09 till våren.
 
Hej!
Jag är ny på forumet. Hittade av en slump Yamaha MT-09 på nätet och blev imponerad. Har läst allt om Triumph Street Triple och bestämt att köpa till våren. Och så kommer Yamaha med denna motorcykel som verkar överträffa på det mesta som Triumphen har och med ett pris 20000 kr under Triumphen. Enda problemet är väl att den är så ny att det inte går och få en beg och att man måste få fram 79900 kr. Kör fn en Suzuki DL650 och det skulle vara grymt kul att grensla en MT-09 till våren.


Nu har ju jag inte kört MT09´an men tror inte den överträffar Triumphen i allt, inte om man läser tester. Tror ST3´an har bättre chassi, dock så verkar Yaman vara mer "bushoj" än trajan! Men tror fortfarande ST3an är en bättre "allround hoj"! Skulle vara kul o veta hur MT09´an beter sig på bana! ST3an behöver ju vekrligen inte skämmas där!!

Men tror att Yamahan är en rolig hoj, helt klart!! :)

//DaKa
 
Nu har ju jag inte kört MT09´an men tror inte den överträffar Triumphen i allt, inte om man läser tester. Tror ST3´an har bättre chassi, dock så verkar Yaman vara mer "bushoj" än trajan! Men tror fortfarande ST3an är en bättre "allround hoj"! Skulle vara kul o veta hur MT09´an beter sig på bana! ST3an behöver ju vekrligen inte skämmas där!!

Men tror att Yamahan är en rolig hoj, helt klart!! :)

//DaKa

Kul med lite respons på mitt inlägg. Yaman har större motor, fler hästar och kostar mindre ny. Triumphen har förstås ett fantastiskt chassi med erkänt bra väghållning. Vi vet väl inte riktigt ännu hur Yaman är på vägen.
Det verkar som Yamaha tittat på Triumphens försäljningssuccé och försökt att göra något liknande fast större, starkare och billigare. (De är ju faktiskt ganska lika varandra.)
Båda hojarna är lockande och jag har hela vintern på mig att bestämma mig. Kanske en Traja till våren och en Yama om ett par år då man kan hitta beg.
Ser att du har en Street Triple R. Är kvaliteten lika bra som hos de japanska? Jag är gammal nog att minnas de engelska mc från förr och det sitter kvar lite. Hur är väghållning jmf med andra hojar du kört?
 
Kul med lite respons på mitt inlägg. Yaman har större motor, fler hästar och kostar mindre ny. Triumphen har förstås ett fantastiskt chassi med erkänt bra väghållning. Vi vet väl inte riktigt ännu hur Yaman är på vägen.
Det verkar som Yamaha tittat på Triumphens försäljningssuccé och försökt att göra något liknande fast större, starkare och billigare. (De är ju faktiskt ganska lika varandra.)
Båda hojarna är lockande och jag har hela vintern på mig att bestämma mig. Kanske en Traja till våren och en Yama om ett par år då man kan hitta beg.
Ser att du har en Street Triple R. Är kvaliteten lika bra som hos de japanska? Jag är gammal nog att minnas de engelska mc från förr och det sitter kvar lite. Hur är väghållning jmf med andra hojar du kört?


Tror precis som med engelska bilar (typ jaguar) så har de rykte om att ha dålig kvalitet, detta tror jag dock har skiftat senaste åren. Jag har inte haft några som helst problem med trajan, nu har jag bara haft den en sommar men är väldigt nöjd så här långt. Väghållningen...ojojoj...en krokig landsväg och det är inte många 1000 kubikare som hänger av den!! :D:rofl Den är fantastisk!! Samspelet mellan chassit och den trecylindriga motorn är fantastiskt...drar bra genom hela registret upp till 12000!! Där visar den verkligen att effekten inte är allt! Sen att den tilltalar alla förare oavsett om du gillar köra tok inspirerat eller vara mjuk och fin!!
Men med tanke på priset på Yamahan tycker jag verkligen du ska prova den, ställ den mot ST3an och jämför!!

//Daniel
 
Traja eller Yama

Tror precis som med engelska bilar (typ jaguar) så har de rykte om att ha dålig kvalitet, detta tror jag dock har skiftat senaste åren. Jag har inte haft några som helst problem med trajan, nu har jag bara haft den en sommar men är väldigt nöjd så här långt. Väghållningen...ojojoj...en krokig landsväg och det är inte många 1000 kubikare som hänger av den!! :D:rofl Den är fantastisk!! Samspelet mellan chassit och den trecylindriga motorn är fantastiskt...drar bra genom hela registret upp till 12000!! Där visar den verkligen att effekten inte är allt! Sen att den tilltalar alla förare oavsett om du gillar köra tok inspirerat eller vara mjuk och fin!!
Men med tanke på priset på Yamahan tycker jag verkligen du ska prova den, ställ den mot ST3an och jämför!!

//Daniel

Jo, det är klart bäst att provköra för att bilda sig en uppfattning. Men med en budget på max ca 50 000 kr tror jag det går att hitta en väldigt bra Str Triple på Blocket. Det finns inte många till salu nu, men det blir väl fler till våren får man hoppas. Yaman är 30 000 kr för dyr för mig (även om det är ett kanonpris för en ny hoj).
Jag uppskattar allt jag hört om Str Triplens väghållning och gasrespons. Låter skitkul! Den jag har nu Suzuki DL650 har jag kört två säsonger och är mogen att uppgradera mig lite. Suzukins V2 motor är fantastisk men nu vill jag ha något med lite mer bett. Väghållningen är medelmåttig, så därför vill jag ha en mer modern konstruktion.
Ingemar
 
Jo, det är klart bäst att provköra för att bilda sig en uppfattning. Men med en budget på max ca 50 000 kr tror jag det går att hitta en väldigt bra Str Triple på Blocket. Det finns inte många till salu nu, men det blir väl fler till våren får man hoppas. Yaman är 30 000 kr för dyr för mig (även om det är ett kanonpris för en ny hoj).
Jag uppskattar allt jag hört om Str Triplens väghållning och gasrespons. Låter skitkul! Den jag har nu Suzuki DL650 har jag kört två säsonger och är mogen att uppgradera mig lite. Suzukins V2 motor är fantastisk men nu vill jag ha något med lite mer bett. Väghållningen är medelmåttig, så därför vill jag ha en mer modern konstruktion.
Ingemar

Absolut, var någon längre bak i Street triple tråden som hade sin ST3a ute på annons!! Kika!!

Lycka till med sökandet
 
Får erkänna att jag har kärat ner mig en smula i MT-09, det väger mellan den och en Z1000 -10 eller nyare.

Nackdelar MT: Helt nya brukar ju tappa värdet rätt fort första åren, kan finnas barnsjukdomar, har hört att det är en hastighetsspärr vid 220 på den (vet inte om det stämmer men det är sällan jag vill upp över det iaf).

Nackdelar Z: Hög vikt, kan bli dyrare i inköp, kan vara buskörd av tidigare ägare.

Finns säkert mer jag inte har tänkt på också och i slutändan kan det ju sluta med att jag inte har råd men det är trevligt att drömma, speciellt när drömmen inte är särskilt avlägsen :)
 
Några som beställt en mt-09??

Ja, men dock så bor jag lite oturligt till vad gäller mc-åkning, så jag känner ingen leveransstress.
Slutet av april brukar vara ok att börja köra här uppe i norr för oss alldagliga typer, undantag med dubbdäck finns naturligtvis.
Åker den encylindriga varianten idag, MT-03, så det blir spännande att känna hur det blir.
Jag gillar ju konceptet på min MT-03:a, med körställningen, vikten, och det kåplösa.
Så jag ser med tillförsikt på trecylindrigt och ABS.
 
Får erkänna att jag har kärat ner mig en smula i MT-09, det väger mellan den och en Z1000 -10 eller nyare.

Nackdelar MT: Helt nya brukar ju tappa värdet rätt fort första åren, kan finnas barnsjukdomar, har hört att det är en hastighetsspärr vid 220 på den (vet inte om det stämmer men det är sällan jag vill upp över det iaf).

Nackdelar Z: Hög vikt, kan bli dyrare i inköp, kan vara buskörd av tidigare ägare.

Finns säkert mer jag inte har tänkt på också och i slutändan kan det ju sluta med att jag inte har råd men det är trevligt att drömma, speciellt när drömmen inte är särskilt avlägsen :)

Skulle kunna tänka mig att en Z1000 kostar en hel del mer att försäkra varje år än var MT-09:an kommer att göra. Kan ju också vara värt att ta med i beräkningarna.
 
Hej.
Nu har jag klämt och känt på den i verkligheten hos min återförsäljare.
Även startat den, och upplevt balansen, sittställningen och vikten.
Känns helt rätt för mig tycker jag.
Längtar efter första körningen redan, och snön har knappt lagt sig....suck.....
SR-modellen känns dock lite i överkant prismässigt, lite plast och en annan sadel för 10 lökar tycker jag är saftigt.
Tillbehörslistan hade också anlänt, så nu är kvällen räddad :tummenupp
 
Jaha, vad säger ni som tittat på MT09:an idag? Personligen är jag lite allergisk mot digitala mätare. Tyckte den kändes lite som en lite förväxt ER-6.
 
Tycker att den känns bra, ungefär som min MT-03 som jag har idag vad gäller körställning och vikt.
Så det är väl liksom konceptet att den ska kännas smidig och lättmanövrerad antar jag, man ser nästan ingenting av cykeln när man sitter på den, det är som att sitta på framhjulet, men jag gillar just det.
Jag är 178cm, och sitter riktigt bra på den.
Bra finish i vanlig ordning, men håller med om att en rent digital mätare är mer svåravläst än en analog.
Skulle gärna ha haft kombinationen med en analog varvräknare.
Nu vet jag inte hur mycket man behöver varvräknaren egentligen, men den är lite svår att tyda som det är nu.
Sedan tycker jag att ljudet var alldeles tillräckligt, ett effektsystem kommer inte att vara på min lista av önskade tillbehör.
Men jag är väl lite för gammal för det :) förstår att många vill ha ut mer av sången ur motorn, den går ju hyfsat tyst nu.

Det enda jag tycker ser lite märkligt ut är avsaknaden av en liten ruta, det ser ut som att det saknas någonting.
Men det går att lösa, det finns olika rutor som tillbehör, men någonting borde ha funnits där från början tycker jag.
Gillar startknappen, eller rättare sagt avsaknaden av den, tycker att det är en genialisk lösning.
 
Last edited:
Var och klämde och kände på den igår och blev sjukt sugen! Gillar körställningen skarpt. Kändes groteskt lätt när man satt på den också.
Har som någon annan skrev här varit sugen på en street triple till nästa vår, men så kommer yamaha med denna, då blev det svårare. Hade tänkt mig en street från typ -08, -09 för runt 50-60 tusen. Är ett ganska saftigt hopp upp till 80 tusen för mt 09, är ändå jäkligt mycket stålar! Men samtidigt kul att ha en helt ny hoj, aldrig haft det förut, får se hur det blir. Man får nog bestämma sig ganska snabbt för att ens få någon tills nästa säsong, alla fall här i stockholm.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top