Yamaha MT-09

"Utan luftmotstånd".... Utan luftmotstånd gör min ladugårdsdörrs-GSA typ 400 km/h. Fler frågor?

Fast videon är inte utan luftmotstånd, editerade bort det för det var inte så relevant för svaret. Hur som helst så går dom 270+ utan att man behöver sätta på en turbo eller modifiera markant, det var bara det jag ville få fram.
 
Fast videon är inte utan luftmotstånd, editerade bort det för det var inte så relevant för svaret. Hur som helst så går dom 270+ utan att man behöver sätta på en turbo eller modifiera markant, det var bara det jag ville få fram.

Mhm... 270+ km/h med 113 hk och utan kåpa - yeah right. :tummenupp

Tror mer på Thailändsk glädjemätare där... Med tokbilligt digitalinstrument finns det ju ingen mätartavla med "300 km/h" att visa upp för smågrabbarna.
 
Värt att ha i åtanke att dom flesta mätare visar runt 10% för mkt. Är det nerdrevat så kan det vara ännu mer. Min första hoj visade tex hela 15% för mkt.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
 
den är endast strypt på 4an 5an och 6an så den har bara lägre varvstopp på dom högre växlarna.
Altså går den lika fort på 4an som 6an
 
Har en -18 mt09 med 200 mil i sig.
Har beställt helsystem Arrow euro4 med katalysator och db killer.
Nu till frågan måste jag mappa om hojen eller räknas den som orginal
 
Har en -18 mt09 med 200 mil i sig.
Har beställt helsystem Arrow euro4 med katalysator och db killer.
Nu till frågan måste jag mappa om hojen eller räknas den som orginal

Den räknas inte som original då du måste välja ur Yamahas
tillbehörskatalog där delarna har fått typgodkännande vilket
bara Akra har fått vad jag vet. Hjälper inte om du mappar om
men du kan förhoppningsvis få några hästar till trots att du valde
system med kat av någon anledning.
 
Jag kör stock. 200 mil på hojen som är en -18.
Har en litet symtom.
När jag kallstartat låtit han komma upp i temp, typ 45 -50 grader.
Första biten kanske 200 meter så känns det som om den får lite dåligt med soppa när man kör iväg lugnt.
Men kanske när den nått typ 62 grader så går den som den bör.
Har ni upplevt eran göra så ..
 
Vet inte om jag frågade detta tidigare, men jag har ett tailtidy kit Yamaha orginal som jag aldrig orkat montera.

Och jag undrar hur man gör för att eliminera den originala skylthållaren på axeln?

Har man ett block där? Skall de följa med original kittet från Yamaha? (I lådan) eller är det en komponent som levereras löst på sidan av?

Jag tänker mig att det måste sitta något annat där när man tar bort skylthållaren.
 
Vet inte om jag frågade detta tidigare, men jag har ett tailtidy kit Yamaha orginal som jag aldrig orkat montera.

Och jag undrar hur man gör för att eliminera den originala skylthållaren på axeln?

Har man ett block där? Skall de följa med original kittet från Yamaha? (I lådan) eller är det en komponent som levereras löst på sidan av?

Jag tänker mig att det måste sitta något annat där när man tar bort skylthållaren.

Jag fick med ett extra axelblock till min, men tycker inte det blir riktigt 100 när man ska dra åt axelmuttern, blocken vill gärna vrida sig lite då. Blir lite extra glapp iom att på ena sidan får man blocket i 2 delar. Antingen tillverkar man ett nytt block i ett helt stycke, eller så tror jag man kan skaffa en axel till årsmodell 14-16 vilka ska vara kortare och då kan man strunta i extrablocket.
 
Jag fick med ett extra axelblock till min, men tycker inte det blir riktigt 100 när man ska dra åt axelmuttern, blocken vill gärna vrida sig lite då. Blir lite extra glapp iom att på ena sidan får man blocket i 2 delar. Antingen tillverkar man ett nytt block i ett helt stycke, eller så tror jag man kan skaffa en axel till årsmodell 14-16 vilka ska vara kortare och då kan man strunta i extrablocket.

Hallå!

Tack för svaret!

Låg axelblocket i samma låda som skylthållaren eller kom axelblocket i en annan förpackning vid sidan av?


//K
 
Någon som prövat de där billiga styrdämparna från ebay / aliexpress?

Det finns en hel del tillbehör till MT09 där billigt, tankskydd för någon hundring, framrutan, kylarskydd för ett par hundra, broms/kopplingsgrepp CNC frästa för typ en dryg hundring eller två. Och även lite dyrare saker som kopior på GPR styrdämpare.

(jag kan inte rekommendera CNC broms/koppingsgreppen eftersom de inte är anpassade helt till MT09 i utväxlingen. Så kopplingen drar typ en cm mindre wire än originalhandtaget. Jag upplevde att det smäller i växlarna med e-bay kopplingsgreppet)

Jag har en 2018, så jag är lite osäker här vad som passar.

Är det någon som testat dessa GPR kopior och har åsikter om hur bra de var?

https://www.aliexpress.com/item/32913600204.html?spm=2114.search0204.3.40.62cb584dYgISDM&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_6_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536%2Csearchweb201603_52%2CppcSwitch_0&algo_expid=554114b4-990b-413c-b4df-7482381e9470-5&algo_pvid=554114b4-990b-413c-b4df-7482381e9470

Screenshot 2019-07-03 at 00.07.57.png
 
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär
 
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär
Nej.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Halloj!

Jag är typ 190 också och skulle vilja påstå att även -09an storleksmässigt är lite liten.. Men i den har du iaf tillräckligt med krut för att kunna ha rolig!
Gör som mig och kör på en 09'a som första hoj, jag har inte ångrat mig än iaf :tummenupp
 
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Nya MT09orna är väldigt lättkörda tycker jag. Håller man sig på STD och B läget så är det väldigt finkört.

Denna typ av hoj är väldigt bra att börja med, och har bromsar, koppling, gas och reglage som är lätta att arbeta med. Man sitter bra på hojen och har god uppsikt runt sig.

MT07 är kul för oss som är små och korta, men den är trött så man blir nog uttråkad efter ett tag.. Det hade jag blivit.

//K
 
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Ta MT09 direkt och kör med ATC 2 och mode B i början så är det lugnt, du kommer tröttna på 7:an år två. Men håller med, storleksmässigt är 09:an nog lite låg för dig som är så lång, kan då rekommendera yamaha's comfort sadel som höjer sitthöjden med typ 3cm.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top