Yamaha MT-09

Vad jobbigt att hålla på med db killern. Har min inne och tycker det är bra som det är.

 
Vad ligger MT09 för tid från 100 till 200 km/h dvs startar från 0km/h och accelererar uppåt ?
Filmade med gopro och klockade i efterhand och mätte vid två tillfällen 7.3 sek och 7.5 sek. Kan det stämma?
 
Min R1:a gör det på 4.0s, så det stämmer nog.
Intressant siffra, för 7.3s är exakt vad min BMW M5 F10 gjorde 100-200. :)
 
Min R1:a gör det på 4.0s, så det stämmer nog.
Intressant siffra, för 7.3s är exakt vad min BMW M5 F10 gjorde 100-200. :)

M5 fuskar med automat låda;) Med hoj får man sköta allt själv :D Men Mt09 är snabb, inte så aerodynamisk utan kåpor så 7.3 är helt okej siffra. 17-årsmodell borde bli lite snabbare med quickshiftern
Gillar nya M5 med sin 4-hjulsdrift, 0-100km/h på kaxiga 3.1 sekunder. Ungefär likvärdig med M5 F10 mellan 100 till 200km/h.
 
Last edited:
Fin pipa!

Undrar hur den skulle se ut på en MT09?
Någon som testat?

//K
 
Jag vet inte om jag tyckte det där var så illa. Lite fräckt!

//K
 
Jag vet inte om jag tyckte det där var så illa. Lite fräckt!

//K

Nej men bildkollaget i sig var extremt illa. Jag har ju tagit en bild från en xsr 900 i lite vinkel och satt in den på en bild med en MT09 rakt från sidan och sen inte ens matchat fäljfärgen eller någonting. Allt gjort i paint på 5 min ( tog lite tid att hitta bilderna. )
 
Lite bilder på reporna som blev. Sista bilden på acrat har jag sandpapprat lite på innan jag tog bilden. Fick bort typ alla repor och med lite klarlack ser det någ som nytt ut ( har inte gjort det än ) men sprayat på med lite siliconspray vilket gjorde susen. Nästan allt är fixat nu så inte mycket repor kvar. Däremot fixade dottern en fin repa på tanken på andra sidan så det är inte lätt att hålla grejerna fina hur länge som helst.
gah1.jpg
gah2.jpg
gah3.jpg
 
Satt på nya Metzler Roadtec 01. Satan vilken skillnad i grepp redan nu efter 3 mil. Då är de ju ändå inte inkörda och har 10 gånger bättre grepp. Nu när man drar på bakhjulet spinner det inte först utan det suger tag direkt. När man läggger ner hojen rubbas inte hojen en millimeter i sidled och stoppisar som tidigare var helt omöjligt går nu hur lätt som helst. Om jag bara själv hade gjort som jag rekommenderat till andra att byta så hade jag aldrig legat i diket för ett par veckor sen. Så här ska det vara! Extrem skillnad på hojen.
 
Nu har jag monterat komfortsadel! Stor skillnad i sadelhöjd ( 2-2.5cm ) och bredd på dynan ( 4cm ). Inre benkurvan blev betydligt längre. Nu är det lagom att jag når ner till marken med båda fötterna platt i!
Är 186cm....

Blir premiärtur imorgon. :)

Tog lite bilder så ni kan se skillnaden.

IMG_8766.JPG
IMG_8761.JPG
 
Last edited:
Satt på nya Metzler Roadtec 01. Satan vilken skillnad i grepp redan nu efter 3 mil. Då är de ju ändå inte inkörda och har 10 gånger bättre grepp. Nu när man drar på bakhjulet spinner det inte först utan det suger tag direkt. När man läggger ner hojen rubbas inte hojen en millimeter i sidled och stoppisar som tidigare var helt omöjligt går nu hur lätt som helst. Om jag bara själv hade gjort som jag rekommenderat till andra att byta så hade jag aldrig legat i diket för ett par veckor sen. Så här ska det vara! Extrem skillnad på hojen.

Då är det ju bekräftat att originaldäcken inte bara är helkass, de är farliga också pga uselt grepp...:mad:
 
Den var dyr.....3.181:-:gnissla

Ja den kostar en hel del men det kan det nog vara värt om man ska sitta skönt en längre tid. Hade köpt en själv om jag inte hade stört mig på att passagerarkudden bygger så extremt på höjden. Den får en mycket mer touringlook med den sadeln.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top