Yamaha MT-09

Det som tilltalar mig med XSR900 (om det inte blir en SP) är att det lite av en Ulv i fårakläder.
Känns även som att XSR:en är gjord för att man ska modda och få den så personlig som möjligt då det finns ett stort utbud på styling och eftermarknadsdelar.

Den här är sjukt läcker tycker jag:
xsr900.jpg
 
Det som tilltalar mig med XSR900 (om det inte blir en SP) är att det lite av en Ulv i fårakläder.
Känns även som att XSR:en är gjord för att man ska modda och få den så personlig som möjligt då det finns ett stort utbud på styling och eftermarknadsdelar.

Den här är sjukt läcker tycker jag:
View attachment 443207

Ja dom är riktigt fina! tar man bort bakskärmen som sitter där orginal och byter baklykta blir den riktigt snygg! :D
Är det quickshifter på xsr900 från 2018?
 
Ja dom är riktigt fina! tar man bort bakskärmen som sitter där orginal och byter baklykta blir den riktigt snygg! :D
Är det quickshifter på xsr900 från 2018?

Precis, bakskärmen och baklyktan ryker direkt om det blir en xsr :hihi

Nej det verkar inte som att det finns någon quickshifter på årets modell heller.
Det enda jag kan se som skiljer från tidigare årsmodeller är färgen.
 
Precis, bakskärmen och baklyktan ryker direkt om det blir en xsr :hihi

Nej det verkar inte som att det finns någon quickshifter på årets modell heller.
Det enda jag kan se som skiljer från tidigare årsmodeller är färgen.

Det är väl det enda minuset på xsr:en då att det inte sitter quickshifter :(
 
På torsdag blir det att hämta en ny 2017 Night Fluo, ska bli så grymt efter att varit utan väghoj i några år nu :yoparty
Stod mellan Z900 och MT-09, provkörde båda, men valet föll givetvis på MT-09an, även om det var ett svårt val.

Får ta o beta igenom tråden o se vilken tail tidy man ska ha, originial regplåtshållare lär iallafall inte sitta kvar länge.
Möjligtvis en vindruta också, men hjälper dom verkligen mot vinden? Ser ju så små ut!
 
Det är väl det enda minuset på xsr:en då att det inte sitter quickshifter :(

Tror att det går att eftermontera men det är ingen dealbreaker för min del.

Samuelmt, är inte du också runt 190cm lång? Har du bytt sadel eller gjort några andra modifikationer för bättre komfort?
 
Angående lilla vindrutan så har jag den på min 2017 mt 09.
Jag tror fan att det blir tystare utan rutan, för när jag kryper ihop eller sträcker på mig så blir vindturbulensen runt hjälmen mycket svagare. Ska skruva av den och testa utan, för så som det är nu funkar ej.
 
Tror att det går att eftermontera men det är ingen dealbreaker för min del.

Samuelmt, är inte du också runt 190cm lång? Har du bytt sadel eller gjort några andra modifikationer för bättre komfort?

Då så, men det är kul med quickshifter och bekvämt för den delen också!
Vafan har du stalkat mig?:D Ja jag är prick 190 men tycker jag sitter ganska bra, den är helt orginal i sadel, styre och fotstegen :) men har väl nån fundering att fixa nån med gel i då orginal är en aning hård.
Gillar dock inte riktigt utseendet på comfort dynan när den går upp mer baktill då det ser konstigt ut med baklyset (enligt mig), har dock ej sett den i verkligheten, utan bara på bild.
 
På torsdag blir det att hämta en ny 2017 Night Fluo, ska bli så grymt efter att varit utan väghoj i några år nu :yoparty
Stod mellan Z900 och MT-09, provkörde båda, men valet föll givetvis på MT-09an, även om det var ett svårt val.

Får ta o beta igenom tråden o se vilken tail tidy man ska ha, originial regplåtshållare lär iallafall inte sitta kvar länge.
Möjligtvis en vindruta också, men hjälper dom verkligen mot vinden? Ser ju så små ut!

Vet inte om vindrutan hjälper så mycket eg men den flyttar bort lite vind från bröstet men det träffar högre delar av kroppen istället. Man kan nog säga att den hjälper olika i olika hastigheter och i olika ställningar. Hukar du dig mycket i höga hastigheter kan du nästan gömma dig bakom rutan men bara nästan. Jag har den mer för att jag tycker den är snygg. Jag vill gärna ha vinden i bröstet men möjlighet att gömma mig lite i höga hastigheter och det tycker jag den lyckas hyffsat med. Blir den högre får jag för lite vind på mig.
 
Då så, men det är kul med quickshifter och bekvämt för den delen också!
Vafan har du stalkat mig?:D Ja jag är prick 190 men tycker jag sitter ganska bra, den är helt orginal i sadel, styre och fotstegen :) men har väl nån fundering att fixa nån med gel i då orginal är en aning hård.
Gillar dock inte riktigt utseendet på comfort dynan när den går upp mer baktill då det ser konstigt ut med baklyset (enligt mig), har dock ej sett den i verkligheten, utan bara på bild.

Jag har för mig du skrev din längd längre (långt) bak i tråden :lol

Seat concepts har en sadel eller ett rättare sagt ett kit de kallar Rally Tall som bygger ca 3cm högre än original.
https://seatconcepts.com/collections/yamaha/products/yamaha-2017-fz09-mt09-rally-tall
 
Har gott svårt att bestämma mig mellan MT09 eller MT10.
47000 riksdaler till och frågan är om det är värt det.
MT10 är väl mer kul högre upp i hastigheterna medans
MT09 känns kul redan i lägre. Crossplane motorn var ju
love at first throttle. Får nog åka och provköra båda två en gång till...
 
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09
 
Last edited:
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09

Försäkringskostnaden är väl en stor del, men jag går i tankarna att uppgradera vid ett senare tillfälle men väntar tills den blir faceliftad då jag inte gillar bakdelen på den..
 
Tjena!

Har precis införskaffat mig en Mt09 -2017! Fått några mil på den och jävlar vad nöjd jag är, fruktansvärt rolig mc!
Har en liten fråga angående Flash/PC, sitter nu ett akra carbon utan insats och funderar på att köpa ett KN-filter också, erfarenheter av att flasha? Hört att det gör stor skillnad på dom äldre modellerna men finns väldigt lite info om dom nyare..

fördelar/nackdelar Flasha om ECU för 5000kr eller köpa en Powercommander för ~4500kr?

Någon som lämnat sin ECU till "Flash Stockholm"? verkar som han bara tar 2500kr.

Tack på förhand!
 
Tjena!

Har precis införskaffat mig en Mt09 -2017! Fått några mil på den och jävlar vad nöjd jag är, fruktansvärt rolig mc!
Har en liten fråga angående Flash/PC, sitter nu ett akra carbon utan insats och funderar på att köpa ett KN-filter också, erfarenheter av att flasha? Hört att det gör stor skillnad på dom äldre modellerna men finns väldigt lite info om dom nyare..

fördelar/nackdelar Flasha om ECU för 5000kr eller köpa en Powercommander för ~4500kr?

Någon som lämnat sin ECU till "Flash Stockholm"? verkar som han bara tar 2500kr.

Tack på förhand!

Vad jag hört och sett så ger det inte så mycket på 17 och upp... ca 2-3 hk på bakhjulet som mest. Jag skulle tycka det var värt att göra det bara för hastighetsbegränsarn. Att köpa en powercommander tar inte bort hastighetsbegränsningen.

och jo! Grattis till köpet!!!:rock:tummenupp
 
Då har man bestämt sig. En blå MT09 med mysigare avgassystem
som levereras i mitten på Maj. Enligt försäljaren är det bra att slå
till snart annars blir leveranstiderna mkt längre.
Längtar väldigt mycket tills jag får den. Det var väldigt länge
sedan jag kände denna glädje i samband med ett köp:kär
 
Jag känner att jag måste efter strax över 20 mil i sadeln på min nya MT09SP lämna en recension om den. Jag är så toknöjd med min MT09SP som man bara kan vara! :banana Den är helt underbar att köra! Så jäkla kul! Så smidig! Motorkonstruktören borde få nobelpris! ALLA borde ha en 09:a! :tummenupp
 
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09

Helt klart smidigheten för min del. Har svårt att tänka mig ett roligare paket. Jag bor i Sthlm. För de som har mer landsväg/motorväg runt sig kanske vill ha nåt större.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top