Yamaha MT-07

Funderar på avgasrör till min MT07 2015 års modell, tycks inte hitta Yoshimura på någon svensk sida men hittar däremot Yoshimura R77 här. Däremot står det att den är "inte är road legal" under vanliga frågor, eftersom det är en brittisk sida antar jag att det är för deras lagar men det är ändå fortfarande ett EU-land fortfarande.

Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång? Är inte speciellt duktig på att mecka. Finns det andra alternativ som är bra? Önskar ett avgasrör om inte låter alltför högt utan vill snarare åt ett grövre ljud om det låter logiskt.
 
Last edited:
Funderar på avgasrör till min MT07 2015 års modell, tycks inte hitta Yoshimura på någon svensk sida men hittar däremot Yoshimura R77 här. Däremot står det att den är "inte är road legal" under vanliga frågor, eftersom det är en brittisk sida antar jag att det är för deras lagar men det är ändå fortfarande ett EU-land fortfarande.

Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång? Är inte speciellt duktig på att mecka. Finns det andra alternativ som är bra? Önskar ett avgasrör om inte låter alltför högt utan vill snarare åt ett grövre ljud om det låter logiskt.

Krävs väl ganska mycket väsen för att inte gå genom besiktning..
Annars tar det väl inte mer än typ 30min att byta :)
 
Tänker samma sak. Tänkte inte ta ut dB-killern heller, finns det folk som faktiskt gör så att de byter fram och tillbaka inför besiktning?
 
Kan tala om att Yoshi systemet är ganska högljutt av sig även med DB killern.
Ska du besiktiga med systemet så kika på Akrapovic.
 
Eric B skriver:
Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång?
När du har lämpliga verktyg, använder själv för att byta båda ljuddämparna på GSX1300R
typ
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-34-delar-2000034919
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/verktygsnycklar/blocknycklar/blocknyckel-2000019536
för att lossa avgasfjädrarna, fjäderkrok
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/fjaderkrok-mc-2000020755
för dra avgasrörsklämma
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/insexnycklar/insexnycklar-8-st-2000034261

Har du rätt verktyg kommer det ta högst 2 timmar första gången. Det gjorde det nog för mig.

Men nu vet jag tex att det är en 13 mm hylsa på förlängare för att komma bort från fotpinnen med spärrnyckeln för lossa M8 skruven som håller ljuddämparen
och en 13mm blocknyckel för att hålla M8 muttern osv.
och byte av TVÅ ljuddämpare går på 30 minuter sammanlagt.
 
Last edited:
Kan tala om att Yoshi systemet är ganska högljutt av sig även med DB killern.
Ska du besiktiga med systemet så kika på Akrapovic.


Mivv och Swedish race parts då? Tidigare ägaren hade Akrapovic men tyckte det lät konstigt så installerade tillbaka originalet. Osannolikt att samma "problem" händer mig men skippar helst risken helt.
 
Någon som sitter på ett klipp med Swedish Race Parts avgasröret med 95 dB? Tycks bara hitta klipp på tuben med den som inte är lika besiktningsvänlig.
 
Någon som sett 2020 års modell av MT 07 ? Yamaha verkar köra vidare på den grå röda färgen som ett av alternativen. Läser man runt på nätet verkar folk tycka att framlampan fortfarande har samma gamla tråkiga utseende...
 
Tänkte åka till Yamaha och kolla på lite cyklar imorgon. MT-07 eller R3 får det bli som första hoj.

Bara kört MT07 på skolan men de känns som en bra cykel jag kan ha i en 5 år utan att byta upp mig.

Går den inte att få i den mattgrå/neon gröna kombon längre? Jäkligt synd isf.

R3an ser ju magiskt ut förutom blinkers redan från fabrik. Får se vilken som faller mig i smaken!
 
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?

Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.
 
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?

Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.




De vet jag inte tyvärr! Men de känns som en hoj man kan ha ett par år utan att tröttna.

Sant angående R3an då de bara är en 321cc så den är de risk att man byter rätt snabbt.

Men som exemplet ovanför så köper jag nog hellre en ny istället för en begagnad för 15000 mindre.
 
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?


Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.

Jag har haft min en säsong, tröttnat på den nu, det är inte heller värt att pilla med mt-07. Drar du på ett rör, ett bättre filter och en mappning kan du lika gärna köpa en mt-09 och få mer kraft från fabrik
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top