Yamaha MT-07

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Varför vanlig gaffel och inte usd? Speciellt när Yamaha nu verkligen lägger sig i framkant gällande design. Vanlig gaffel, som nu nästan börjar bli ovanligt, ser så daterat ut. Alla andra i MT-familjen har usd.
 

Meliass

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2021
Hoj
Yamaha MT 07 - 2018
Hej! Har försökt läsa lite men var ett ex antal sidor att skrolla igenom så tänkte att jag frågar istället. Om jag byter till ett akrapovic helsystem på min mt 07 2018. Måste jag då mapa om den?

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hej! Har försökt läsa lite men var ett ex antal sidor att skrolla igenom så tänkte att jag frågar istället.
Prova sökfunktionen i forat.
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Hej!
Hoppas på att jag kan få hjälp här.
Frugan har en Mt07:a 2014 som rullat 2100mil, där det är något knas och jag har tyvärr inte koll på detta.
När man startar den med växel i och kopplingen indragen så drar den iväg på startmotorn som att kopplingen inte tar ordentligt!? Även avstängd upplever jag den som trög att rulla om man har växel i. (med kopplingen indragen givetvis! :) ) Inte känt något konstigt när jag provkört, möjligen att växlarna är lite tröga att få i.
Byta allt? Något man klarar av själv?
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Hej!
Hoppas på att jag kan få hjälp här.
Frugan har en Mt07:a 2014 som rullat 2100mil, där det är något knas och jag har tyvärr inte koll på detta.
När man startar den med växel i och kopplingen indragen så drar den iväg på startmotorn som att kopplingen inte tar ordentligt!? Även avstängd upplever jag den som trög att rulla om man har växel i. (med kopplingen indragen givetvis! :) ) Inte känt något konstigt när jag provkört, möjligen att växlarna är lite tröga att få i.
Byta allt? Något man klarar av själv?

Kopplingen är rätt enkel och ser i princip likadan ut på alla hojar. Med Youtube i ena handen så är det en baggis ??
Börja med att se över justeringen om du inte gjort det. Kolla/byt olja och kanske ta en titt på lamellerna om du inte får någon förbättring?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har den stått stilla länge så kan lamellerna ha klibbat ihop.
Ordentlig varmkörning kan hjälpa, försök att komma iväg och kör och växla lite.
Men se först över reglage och alla utvändiga delar.
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Tack för svar! (y)
Oljan är precis bytt och den har stått över vintern i garaget så den har inte varit körd på ett tag. Får se om det blir bättre nu när vädret tillåter pendling till jobbet.
Jag har kollat allt utvändigtoch har inte uppmärksammat någo konstigt.
Försvinner det inte så får jag väl ge det ett försök tillsammans med youtube! :)
Slutar antagligen med att jag har sönder något. ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan du ställa upp den på ett depåstöd bak så hjulet snurrar fritt så kan du ju starta den så och låta den puttra ett par minuter och dra in kopplingshandtaget då och då.
 

z0grd

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
Gammal 600 kubikare med trasig koppling
Jag har sänkt fruns MT 07 2018 och då blir stödet för långt, cykeln står upp men kan lätt tippa om man har otur. Det följde med plattor så att man kan korta originalstödet och förstärka skarven med dessa plattor men jag vill undvika att skära sönder stödet. Jag tänkte köpa ett begagnat stöd och bygga om detta alternativ montera ett justerbart stöd och undrar om det sitter likadana stöd på alla MT07or.
 

Snusmumrik11

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2022
Hoj
2007 Kawasaki KV750
Hej!
Hoppas på att jag kan få hjälp här.
Frugan har en Mt07:a 2014 som rullat 2100mil, där det är något knas och jag har tyvärr inte koll på detta.
När man startar den med växel i och kopplingen indragen så drar den iväg på startmotorn som att kopplingen inte tar ordentligt!? Även avstängd upplever jag den som trög att rulla om man har växel i. (med kopplingen indragen givetvis! :) ) Inte känt något konstigt när jag provkört, möjligen att växlarna är lite tröga att få i.
Byta allt? Något man klarar av själv?
Börja med att se över justeringen om du inte gjort det.
 

Afkzor

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2022
Hoj
Yamaha MT-07 2022
Tjena folket!
Jag har köpt mig en MT-07 2022 men den låter för jäkla tråkigt och vill därför sätta på helsystem/slipon för att boosta ljudet lite. Problemet är att jag har A2-kort och vill ju helst slippa åka på olovlig körning om polisen skulle vilja titta på min hoj i med effekthöjandet i helsystem. Är det om-mappning som krävs eller kan DB-killern räcka för att inte få för mkt effekt?
Vill ju helst inte börja kapa och svetsa i originalröret för att få på ett slip on så ett helsystem hade varit bättre om det går att lösa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena folket!
Jag har köpt mig en MT-07 2022 men den låter för jäkla tråkigt och vill därför sätta på helsystem/slipon för att boosta ljudet lite. Problemet är att jag har A2-kort och vill ju helst slippa åka på olovlig körning om polisen skulle vilja titta på min hoj i med effekthöjandet i helsystem. Är det om-mappning som krävs eller kan DB-killern räcka för att inte få för mkt effekt?
Vill ju helst inte börja kapa och svetsa i originalröret för att få på ett slip on så ett helsystem hade varit bättre om det går att lösa.
Risken finns men den är verkligen mikroskopisk. Större risk att du åker på kontrollbesiktning och böter för ljudet. Kör på, det gör alla andra.

Ett tips är att köpa helsystem/slipon som har en redig db killer. Då behöver du antagligen inte byta innan besiktning, bara montera db killern.
 

Afkzor

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2022
Hoj
Yamaha MT-07 2022
Risken finns men den är verkligen mikroskopisk. Större risk att du åker på kontrollbesiktning och böter för ljudet. Kör på, det gör alla andra.

Ett tips är att köpa helsystem/slipon som har en redig db killer. Då behöver du antagligen inte byta innan besiktning, bara montera db killern.
Tack för svar! De helsystem jag kollat på mest är akrapovic carbon och mivv gp. Har du förslag på system med rejäl dB-killer eller är något av dessa förslag bra?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för svar! De helsystem jag kollat på mest är akrapovic carbon och mivv gp. Har du förslag på system med rejäl dB-killer eller är något av dessa förslag bra?
Ingen expert men jag har haft akra på flera hojar och de har jag kummat besiktiga med db killer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top