Yamaha lägger ned tillverkningen av R1 och R1M

Finns bara ett område som man SKA skylla på för Sporthojsdöden och det är Försäkringsbolagen som prisat bort hela det segmentet, i alla fall i Sverige, och för det förtjänar dom en utslagen framtand eller två. Avgaskraven verkar ju BMW, Yamaha, Honda klara för Supersporthojar så det klarar säkert Yamaha också men säljer man knappt något är det ju ingen idé. Är väl en tidsfråga innan dom andra följer efter.
Det var ett tag sedan nu vi kunde läsa samma dystra nyhet om GSX-R 1000
 
Det var ett tag sedan nu vi kunde läsa samma dystra nyhet om GSX-R 1000
Vilka tusenkubikare (RR) kommer att bli kvar tillslut?

Kanske dags att shoppa en medan de fortfarande går att få tag på till rimligt pris. Min gamla 600a börjar närma sig 20 år så det är dags att föryngra sig. Snart 50 (suck!) så försäkringspremien är ju inte ett problem längre.
 
Vilka tusenkubikare (RR) kommer att bli kvar tillslut?

Kanske dags att shoppa en medan de fortfarande går att få tag på till rimligt pris. Min gamla 600a börjar närma sig 20 år så det är dags att föryngra sig. Snart 50 (suck!) så försäkringspremien är ju inte ett problem längre.

Lite så jag tänkte förra hösten då jag köpte en ZX-10R. Inte för att jag har något behov av en förutom att den får mig att le och känna mig som på den gamla goda tiden (fyller 50 snart).

Tänkte att om några år så kanske det inte finns några nya att få tag på (retar mig fortfarande på att jag inte köpte en H2 när det gick)
 
Känns ju bittert att zx10 40th limited edition säkert blir sista zx10:an också
 
Alla stora japsglidare dödades ju av för 10 år sen nu.
Enda undantaget är ju honda som satte AfricaTwin motorn i ett glidarchassi.
Suzuki använder ju samma motor i nästan alla stora hojar allt numera. Saknas iofs en glidare med K5-motorn
Yamahas framtid är väl trepipen och tvåpipen de redan har. Enda hojen som även har den fyrcylindriga är ju MT-10 och den lär väl dödas av med. Alla andra hojar är ju baserade på MT-07 eller MT-09 motorn.
 
Verkar som det här gäller redan från nästa år och som jag ser det borde MT10 samtidigt gå samma öde till mötes eller t.o.m värre eftersom den inte lär tillverkas för track use

Yamahas egna ord:
This is why from 2025, considering the challenge of meeting the Euro5+ homologation requirements, in Europe the R1 will be made available with specifications aimed exclusively at track use, as was done previously with the R6.
 
Blocket våren -54:
"-Jag säljer härmed den till Sverige sist importerade YZF R1 innan modellen slutade säljas här.
Cykeln har gått exakt noll mil och säljs med ett tjockt vaxlager över hela sig.
Välkomna att buda!"

Vad tror ni, kan det vara en värdebomb för investeraren?
 
Blocket våren -54:
"-Jag säljer härmed den till Sverige sist importerade YZF R1 innan modellen slutade säljas här.
Cykeln har gått exakt noll mil och säljs med ett tjockt vaxlager över hela sig.
Välkomna att buda!"

Vad tror ni, kan det vara en värdebomb för investeraren?
Under förutsättning att den säljs tillsammans med en cistern bensin så man klarar sig ett tag.
 
Bra påminnelse! :hihi
 
Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?

Tycker det är goda nyheter att den erbjuds som trackday hoj endast. Man kan nog räkna på handen andelen R1 som sålts nya senaste året som går gata ändå.
 
Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?

Tycker det är goda nyheter att den erbjuds som trackday hoj endast. Man kan nog räkna på handen andelen R1 som sålts nya senaste året som går gata ändå.
Problemet är väl att det inte kommer att finnas på begagnatmarknaden heller framöver -för egen del har dom för länge sen passerat vad jag anser rimligt inköpspris är (hade gärna haft en zx10:a l40th men 240 kakor :näsblod)och sen en försäkring på runt 3000 i månaden för en sprillans ny på mig som har två år kvar till 50snart njae skulle inte tro det med dom milen det blir det har skenat ifrån vad jag lägger på hobby oavsett
Ersättarna blir ju i princip lika dyra och mer mellanmjölk r9 kanske blir kul men paralelltvin rockar inte fett
 
Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?

Tycker det är goda nyheter att den erbjuds som trackday hoj endast. Man kan nog räkna på handen andelen R1 som sålts nya senaste året som går gata ändå.
Försäljningssiffrorna talar nog för sig själv och det lär inte vara speciellt många här som köpt nya R1or eller andra motsvarande sporthojar senaste åren, jämfört med i forumets glansdagar, även om det finns en och annan.

Likväl tycker jag det är trist. Jag tillhör själv kategorin som både äger en supernaked och kan tänka mig att köpa den typen av hoj igen och en viktig del i varför jag tycker den hojtypen är attraktiv är att mycket av chassi, drivlina osv. ofta är mer eller mindre direkt nedärvda från motsvarande sporthojsvariant hos samma tillverkare. Den kopplingen till tekniska lösningar som det även tävlas med i de främsta klasserna i konkurrens mellan tillverkarna har alltid tilltalat mig. Visst, mycket av det är en marknadsföringsillusion och det finns tillverkare som bygger minst lika kompetenta supernakeds som inte är modifierade sporthojskoncept, men illusionen funkar på mig.

Jag vill att det skall finnas en koppling mellan teknik som används i racing och hojar som går att köpa för att köra på vanlig väg, inte bara genom vilken logga som sitter på tanken (ehum.... batteriet).
 
Håller med som ni säger. Är nog inte många som säljs för vägtrafik varje år.

Kommer ihåg när jag köpte en ny ZX-9R när den uppdaterade kom 1998 köpte min sent på hösten och försäljaren sa att min var nr15 som han sålde det året och det var en liten handlare långt ifrån storstan
 
Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?

Tycker det är goda nyheter att den erbjuds som trackday hoj endast. Man kan nog räkna på handen andelen R1 som sålts nya senaste året som går gata ändå.
Tänker att jag köpte en ny ganska nyligen och sen inser jag att det är nästan åtta år sedan men det faller in under "senaste åren" när man är +50.
 
Tänker att jag köpte en ny ganska nyligen och sen inser jag att det är nästan åtta år sedan men det faller in under "senaste åren" när man är +50.
Känner igen det där. Köpte min nästan ny (två år gammal) för några år sedan. Den fyller visst 20 nästa år. Hur tusan gick det till?
 
Synd att dom ger upp. Marknaden för den typen av hojar har ju krympt enormt, men det kan ju svänga igen.
Sen har ju japanerna blivit helt avställda av sina eurpoeiska konkurrenter som är både snabbare runt banan och betydligt bättre som gathojar.
Man kan ju nästan gissa att japanerna inte har kompetensen längre. Dom som en gång konstruerade fantastiska motorcyklar har gått i pension och dagens unga talanger i japan väljer andra branscher.
Eller så arbetar dom med kommande el- och bränslecellshojar. 😄
 
Träffade en tysk förra sommaren som större delen av sin karriär jobbat med motorutveckling. Mestadels inom bilindustrin men även några år inom MC-industrin. Han hade nyligen tagit ett paket och gått i förtidspension. Han beskrev en bransch som mer än decimerats och knappt utvecklar några nya motorer över huvud taget. De som är kvar i den branschen jobbar med vidareutveckling av befintliga motorplattformar. I stort sett hela den europeiska motorindustrin har ställt om till el. Några Italienare är lite efter men på väg åt samma håll. Kan tänka mig att det ser liknande ut i Japan, vilket förklarar den avstannnade utvecklingen.
Tråkigt men så ligger det till.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top