Yamaha kompenserar för -09 slörettans sketenhet med reklam

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Det har ju varit en jäkla hype omkring yamahas nya R1;a och jag svepte alla lovord med både hull och bete. R1;an skulle revolutionera 1000cc vägrejserklassen med den nyaste motoGP tekniken, unik vevaxelkonfiguration med ojämn tändföljd och välsignelse över varje hoj från självaste rossi.

Vad blev nu resultatet? Jo, den slöaste av alla -09;or. Både kawasaki, suzuki, honda, KTM, Biomota MV osv tillverkade snabbare 1000cc standardvägrejsers för -09.

R1dyrkaren skrev:
Meeeeeen den är ju bra på att svänga!!

Vad spelar det för roll när den ändå inte är bäst på att svänga och när de lite bättre svängegenskaperna än vissa hojjar inte klarar av att kompensera för andra 1000cc;s råstyrka.

Agda-86 skrev:
Jag tycker att den fungerar minst lika bra som min gamla moped när jag ska åka ner till syjuntan.

Kan tyvär inte hålla med dig Agda, en moppe är smalare och enklare att köra på vägrenen med så att bilarna kan köra om. Sen får man ju inte använda cykelbanorna med R1;an.

Sen undrar jag hur yamaha har fått det till att den har 182 hk? kört cykeln på nitroglycerin och lustgas under bänkningen?

(Ta inte för allvarligt på det här inlägget, kan inte sova och är allmänt småirriterad :krama Var tvungen att skriva av mig lite om något som stör mig. Älskar själv R1;serien men årets modell är en flopp jämfört med mina förväntningar)

Last edited:
Nya R1:an verkar vara the way to go, visst må den sakna toppeffekt mot Kawasakin eller Gixxern men spelar det roll när den vinner körbarhet? Jag tror fullt och fast att Yamaha skiter fullständigt i om R1:an är sist att toppa mätaren på Autobahn när den är snabbast runt Monza med ordentligt god marginal.

Nya R1:an verkar vara the way to go, visst må den sakna toppeffekt mot Kawasakin eller Gixxern men spelar det roll när den vinner körbarhet? Jag tror fullt och fast att Yamaha skiter fullständigt i om R1:an är sist att toppa mätaren på Autobahn när den är snabbast runt Monza med ordentligt god marginal.

Skulle gärna vilja ha referens på det där, tror knappast att den är kapabel att vara snabbast runt Monza.

För den delen borde yamaha bry sig lite om toppfarten på autobahn, inte så bra för försäljningssiffrorna om man förarna blir tvingade att ha en röd triangel bak på bågen.

Skulle gärna vilja ha referens på det där, tror knappast att den är kapabel att vara snabbast runt Monza.

För den delen borde yamaha bry sig lite om toppfarten på autobahn, inte så bra för försäljningssiffrorna om man förarna blir tvingade att ha en röd triangel bak på bågen.

http://www.worldsbk.com :tummenupp

Som sagt, Yamaha skiter nog i effektsiffrorna, du vinner inga race på hög toppeffekt, kolla på Kawasaki. Du vinner på körbarhet, kurvhastighet och mindre däckslitage - något som nya rettan har. Och den toppar fullt tillräckligt, Fredde Watz körde 1:34.6 på Anderstorp i helgen, en sekund från banrekord, hans andra race på den hojen - det första var dagen innan. Om den nu är så dålig, hur kommer det sig att den går så bra i tävlingsklasserna där den hör hemma och som den är tillverkad för?

http://www.worldsbk.com :tummenupp

Som sagt, Yamaha skiter nog i effektsiffrorna, du vinner inga race på hög toppeffekt, kolla på Kawasaki. Du vinner på körbarhet, kurvhastighet och mindre däckslitage - något som nya rettan har. Och den toppar fullt tillräckligt, Fredde Watz körde 1:34.6 på Anderstorp i helgen, en sekund från banrekord, hans andra race på den hojen - det första var dagen innan. Om den nu är så dålig, hur kommer det sig att den går så bra i tävlingsklasserna där den hör hemma och som den är tillverkad för?

Har aldrig sagt att ren motorstyrka är viktigare än kurvegenskaper och andra vägegenskaper, däremot att R1;an är för svag för att utnyttja de attributen. (Egenskaper som dock inte är överlägsna konkurenternas)

Även om R1;orna som plockar de där tiderna och hastigheterna inte är orginal (syftar på hojjen du får i butik) så blev jag klart positivare. Hoppas att Yamaha lägger till några bakhjulshästar till nästa årsmodell, så man kan se vad den presterar med likvärdig motoreffekt som de andra orginal 1000cc hojjarna.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: TFK
Jämför man med en Bandit 600 -98 så finns det effekt så det både räcker o blir över...:rolleyes:

Jo men det går ju inte att jämföra, banditen är ju bara till som ett kul transportmedel för lite pengar.

En -09 sporthoj har man ju helt andra krav på. Krav som R1;an knappast uppfyller.

Last edited:
Jag har inte kört ngn av de nya literhojarna som kom -09 , men har väldigt svårt att tänka mig att en normal klåpare som en annan skulle känna nån större skillnad om det är 182 eller 192 hk i motorn. De sista 10 hästarna har jag svårt att se att man kan utnyttja på kostigarna en annan kör....eller ens på bana , vilket tiderna verkar visa. Då börjar vi prata Autobahn.... o hur ofta är man där på hoj ?
Nej.... Jag tror Yamaha är inne på rätt spår.... Samma sak med en bil ! Varför ha 800 hk i motorn om du inte har väghållningen eller får ner effekten i backen ?

En effektsänkning ger mer vrid utspritt över hela registret.

När du kommer me din din hoj som har 230hk exakt mellan 11200 och 11350 - resten är stendött så kan du vara så säker på att du blir frånåkt så du lipar resten av ditt liv av en som har lite bredare register fast toppeffekten är lägre.

Studera vrid/effektkurvor istället.

Jag kör en del gubbhojar - dom har samma motorer som vissa gathojar men jag har 100hk/litern - ganska lågt - men jag har massa vrid.

Den sticker direkt - den har runt 80% av vridet från 2500 och uppåt rödsträck - innan du hunnit växla för att hitta dina hästar så är jag borta.

Långt borta.

Nu kan man ju inte tävla mot gathojar på motorväg men dom får kämpa hårt när det svänger.

Det kanske är direkt ur boxen som den är lite vek, dvs.. innan du börjat trixa med den. Fastbikes senaste test där gav den 155 hkr, det är väl c:a 5år tillbaka i tiden. Däremot så står det i sista numret av Perforformance Bike, att de har problem med att tävla med den. Det var på håret den gick i mål på LE Mans då båda motorkåperna tar i vid nerlägg, hade det inte regnat så mycket så att de inte kunde lägga ner för fullt så hade de fått bryta. För vanlig racing har de tagit fram kopplings och alternatorkåpa i kolfiber, dels tunnare och förhoppningsvis starkare.

Haha vilken tomte - ta fram :popcornen

Tror pojken helt har missat poängen med nya R1:an --> MCN

MCN var först ut att hylla R1:an när den kom, sen är det nästan ingen som hängt på. Englands största motortidning Bike/Fastbikes/TWO Wheels/Motorrad/svenska Bike. Det var några jag snabbt kom på så här tidigt på morgonen som inte har valt R1:an. Så väldigt hyllad har den inte blivit:tummenupp

Dessa svenskar, har den en toppeffekt över 200hk fan så coolt. Handlar väl om hur effekten är fördelad över registret där den ska användas inte över 100rpm.
Är väl kalas att den har en mer linjär effektkurva.

Endast kassa förare kan inte hantera 10 hk mindre än andra hojar utan att bli förnärmad o rädd att "förlora". Hojen är övergrym och låter bättre än vilken annan hoj som helst och motorregistret är starkt och gynnar föraren på många sätt utom runt 300km/h. Kan du köra hoj, kommer du köra snabbare på nya R1an än den gamla.

I övrigt, tråden lär ju inte bli långlivad...

Dessa svenskar, har den en toppeffekt över 200hk fan så coolt. Handlar väl om hur effekten är fördelad över registret där den ska användas inte över 100rpm.
Är väl kalas att den har en mer linjär effektkurva.

Som en Cbr1000-08 då fast utan effekt på toppen.?? Låter ju kanon ska sticka ner till båthandlarn direk o beställa en direkt nä 2.
Vill ju köra hela året..:tummenupp:D

Man kan vända o vrida på det här hur mycket man vill, men det är klart effekten känns ju inte i nya R1an och då finns den inte?

Winampen lirar Troll - Natp

Det har ju varit en jäkla hype omkring yamahas nya R1;a och jag svepte alla lovord med både hull och bete. R1;an skulle revolutionera 1000cc vägrejserklassen med den nyaste motoGP tekniken, unik vevaxelkonfiguration med ojämn tändföljd och välsignelse över varje hoj från självaste rossi.

Vad blev nu resultatet? Jo, den slöaste av alla -09;or. Både kawasaki, suzuki, honda, KTM, Biomota MV osv tillverkade snabbare 1000cc standardvägrejsers för -09.

Vad spelar det för roll när den ändå inte är bäst på att svänga och när de lite bättre svängegenskaperna än vissa hojjar inte klarar av att kompensera för andra 1000cc;s råstyrka.

Kan tyvär inte hålla med dig Agda, en moppe är smalare och enklare att köra på vägrenen med så att bilarna kan köra om. Sen får man ju inte använda cykelbanorna med R1;an.

Sen undrar jag hur yamaha har fått det till att den har 182 hk? kört cykeln på nitroglycerin och lustgas under bänkningen?

(Ta inte för allvarligt på det här inlägget, kan inte sova och är allmänt småirriterad :krama Var tvungen att skriva av mig lite om något som stör mig. Älskar själv R1;serien men årets modell är en flopp jämfört med mina förväntningar)

Orden kommer från en kille som kör en bandit 1998..: Men av profilen att dömma kanske hans 1/3 r1 från 1993 är bättre, nä du bättre att somna om:)

Last edited:
Jag måste erkänna att jag blir riktigt avis på alla dessa killar som blir begränsade av moderna sporthojar.
Trots över 20 års aktivt körande och flera av dessa på bana är jag inte tillräckligt duktig för att känna att någon av dom senaste literhojarna i "racereplica"-klassen begränsar mig:huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman