Yamaha FZR-tråden

Delar FZR 1000 2001

Hej
Har precis köpt en FZR 1000 -91. Tyvärr har förre ägaren skrapat väster sidokåpa. Tänkte lamna på lackering samt sätta på ny dekal. Dekalen verkar vara problemet.
Är ute efter dekaler till vänster kåpa, sidostripes vit/blå/blåmetallic. Verkar vara hopplöst att få tag på, då dekaltillverkarna har begränsat utbud med blåmetallic. Är det någon som vet var det går att få tag på så är jag mycket tacksam. Är även ute efter motgsvarande dekal för toppkåpa, även här blåmetallic :huvet
Alternativt är om någon har kåpor till salu.

Är även ute efter en hel framskärm vit (pearl).
 
Bifogar bilder så är det lättare att se vilka dekaler jag menar
 

Bifogat

  • IMG_1547.jpg
    IMG_1547.jpg
    51.3 KB · Visningar: 105
  • IMG_1552.jpg
    IMG_1552.jpg
    44.4 KB · Visningar: 86
Tjena...
Undrar om någon har en orginal toppkåpa till en FZR1000 -88 liggandes någonstans, (dvs glaskkåpan) som man skulle kunna tänkas sälja.

Jag köpte nyligen nytt kåpglas till min, misstänker att det är det "glaset" du menar, från Grevens. Billigt och bra. Finns både db och vanligt.
 
Kåpglas heter det ju :tummenupp
Tack för tipset ska slå Greven en signal imorgon och se vad de kan erbjuda...
 
Färgkod FZR 1000 1991

Nån som har / vet var jag kan finna färgkoder för en FZR 1000 1991?
 
Det borde vilken Yamaha handlare som helst kunna hjälpa dig med. Jag gick in till lelle's i Uppsala och där hade de sprängskissar till min -88:a och outlinade var dekaler osv ska sitta...
Borde nog finnas färgkoder i de skisserna med...
 
Laddningsproblem/ Startmotor?

FZR 600 -91 Startar normalt klockrent, startmotorn behöver ett par "varv" för att hoppa igång. Men nu vill startmotorn inte gå runt så glatt. Startmotorn "segdrar" sig runt något varv och stannar.
När man väl rullar igång den går den klockrent.
Generatorn verkar generera ström när den väl är igång. Däremot är jag osäker på om batteriet verkligen blir laddat eller om det är där problemet ligger.
Funderar på några saker.
Antingen är det själva startmotorn som är slut
Eller så är batteriet kört
Eller så laddar generatorn till hojen men inte till batteriet.
Så några frågor till någon klok. Finns det förslag vart man ska börja och hur? Finns det laddningsregulator på denna hoj? Bra tips på köp av startmotor?
Är ca 15år sen jag skruvade hoj så man är lite ringrostig. Behöver lite tips för att väcka tankeverksamheten till liv igen.
 
Fzr600 -94

Hej! Jag köpte en FZR för nån vecka sedan och har nu tagit hem den. Hojen verkar rätt kry förutom ett oljeläckage vid packboxen för tryckstången till kopplingen. Ny box och stång beställdes från Lingvalls och dök upp i lådan idag. 485:- kostade kalaset. Nu är det bara att köra igång och laga detta.
 

Bifogat

  • Yamma001.JPG
    Yamma001.JPG
    113.3 KB · Visningar: 129
Hmmm... Skum sadel! Visst har alla FZR två-delade sadlar? På denna verkar det som om någon har plastat ihop halvorna och klätt om hela rasket. Kikar man på undersidan så ser det ut så och dessutom sitter det där cirkus 45000 häftklammer, popnitar och annat mög.
 

Bifogat

  • Yamma002.JPG
    Yamma002.JPG
    110.7 KB · Visningar: 127
Generatorn verkar generera ström när den väl är igång. Däremot är jag osäker på om batteriet verkligen blir laddat eller om det är där problemet ligger.
Funderar på några saker.
Antingen är det själva startmotorn som är slut
Eller så är batteriet kört
Eller så laddar generatorn till hojen men inte till batteriet.
Så några frågor till någon klok. Finns det förslag vart man ska börja och hur? Finns det laddningsregulator på denna hoj? Bra tips på köp av startmotor?
Är ca 15år sen jag skruvade hoj så man är lite ringrostig. Behöver lite tips för att väcka tankeverksamheten till liv igen.


Spring igång hojen och mät över batteriet och se om du får dina 12-14V.
Mät batteriet när hojen är avstängd, du vill ha minst 12V
Koppla på ett annat batteri och se hur startmotorn beter sig. har du inget annat MC batteri så ta ett bil bara för att testa.
FLUKE:n är din vän :krama
 
Spring igång hojen och mät över batteriet och se om du får dina 12-14V.
Mät batteriet när hojen är avstängd, du vill ha minst 12V
Koppla på ett annat batteri och se hur startmotorn beter sig. har du inget annat MC batteri så ta ett bil bara för att testa.
FLUKE:n är din vän :krama

Tack som fan. Ska ta och testa lite :Bugar
 
Tack som fan. Ska ta och testa lite :Bugar

Efter att ha testat att kabla så stod det klart att det inte är några som helst problem med startmotorn. Lät batterit ladda lite via startkablarna när jag ändå hade dom på, och snabbt märkte man att det inte var något fel på det heller.
Kvar är då uppenbart själva laddningsrgulatorn. Kopplar på mätaren, och till min stora förvåning så ser det först ut som det laddar på som det ska.....men sen inte alls, sen igen. Nog för att det är en regulator, men om jag mindes rätt så "slår" den av när batterit "indikerar" på fullt eller hur man ska uttrycka det.
Detta leder till att jag kollar säkring änu en gång, och sen ger mig in mer på kopplingsstycken, kablar mm. Upptäcker att en av kablarna mellan "boxen" och regulator inte sitter helt bra och "skalar" om och kopplar den ordentligt. Och tro på fan. "sim salabim" så laddar det på jämt. Låter hojen stå ett dra ur batteriet. Rullar igång och kör 10-15min, stänger av, startknapp, start. Problem löst

Tack för tips så hjärnkontoret kom igång :rock
 
Hmmm... Skum sadel! Visst har alla FZR två-delade sadlar? På denna verkar det som om någon har plastat ihop halvorna och klätt om hela rasket. Kikar man på undersidan så ser det ut så och dessutom sitter det där cirkus 45000 häftklammer, popnitar och annat mög.


det där är väll inte original bakdelen? ser ut att komma från en fireblade eller?

ser bra ut.
 
Tjena...
Var ute drog en vända igår. Och märkte den gick väldigt varm efter att man tryckt på upp mot 200+ igår bitvis men sen när vi lugnade ned oss en aning så gick inte tempen ned märkvärt, fl'ktarna surrade på som de skulle med tempen vägrade gå ner...

Tycker inte om att tempmätaren ligger i botten på mätaren någon som har något tips om hur man kommer tillrätta med för hög temp...


Yamaha FZR 1000 -88 är hojen...
 
Tjena...
Var ute drog en vända igår. Och märkte den gick väldigt varm efter att man tryckt på upp mot 200+ igår bitvis men sen när vi lugnade ned oss en aning så gick inte tempen ned märkvärt, fl'ktarna surrade på som de skulle med tempen vägrade gå ner...

Tycker inte om att tempmätaren ligger i botten på mätaren någon som har något tips om hur man kommer tillrätta med för hög temp...


Yamaha FZR 1000 -88 är hojen...

Tja! Kan vara trasig toppackning. Är det högt övertryck på vattnet? Kolla om du har vatten i oljan eller olja i vattnet. Kan även vara igenssatt kyl....plocka ur och spola rent!
/Mange
 
Fälgar

Är det någon som vet om det finns någon 17tums bakfälg som passar rakt av?
Jag har ett nytt 18" däck ibak nu men det känns om det vore enklare med en standarddimension i förlägningen.
 
Är det någon som vet om det finns någon 17tums bakfälg som passar rakt av?
Jag har ett nytt 18" däck ibak nu men det känns om det vore enklare med en standarddimension i förlägningen.

Jag fick tag i en bakfälg från en Yamaha R7 17 tum till min FZR1000-87 den funkade bra, det enda man fick fixa var att flytta bromsoket bak.
 
Tja! Kan vara trasig toppackning. Är det högt övertryck på vattnet? Kolla om du har vatten i oljan eller olja i vattnet. Kan även vara igenssatt kyl....plocka ur och spola rent!
/Mange

Gick igenom kylsystemet och skjölde ur det, och hällde i fräsch glykol tempen är helt perfekt nu, dock så skjuter den fortfarande ut lite glykol ibland vid mer inspirerad körning men det kan bero på att det kanske är lite för mycket i systemet efter påfyllningen.

Andra problem jag har är att bakändan har en tendens att släppa lite väl ofta i kurvorna vilket gör det lite obehagligt bitvis någon som kan ha ngt tips på varför detta sker.
 
Bakdels byte

Jag hade tänkt byta ut bakdelen till r1ans. Vad jag förstått så ska det vara årsmodell -02? Har en 600 cc -94. Jag är riktig nybörjare och vet inte hur man går till väga. Är det bara bakkåpan som behövs? tips på försäljare?

Otroligt tacksam för svar!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top