Yamaha FZR-tråden

passar exup motor i en genesis ram? min fzr1000 genesis motor har frusit, kopplingen är slut och 2:ans växel hoppar ur vid gaspådrag så söker en ny motor.. nu har jag hittat en exup motor men vet inte om motorfästena är samma? och går det att använda genesis cdi-box till exup eller måste jag ha en cdi box med?

mvh.
 
passar exup motor i en genesis ram? min fzr1000 genesis motor har frusit, kopplingen är slut och 2:ans växel hoppar ur vid gaspådrag så söker en ny motor.. nu har jag hittat en exup motor men vet inte om motorfästena är samma? och går det att använda genesis cdi-box till exup eller måste jag ha en cdi box med?

mvh.

lyfter det här igen. har funderat på att renovera motorn men det jag är mest rädd för är att det kommer bli dyrt med tvåans växel. är det nån som vet vad som oftast är nött på dessa hojar då tvåans växel hoppar ur? för det är ju ett rätt vanligt problem har jag förstått!

ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?

sen undrar jag fortfarande hur det är med motorfästena. har även fått höra att en thunderace motor ska passa i min ram. nån som har erfarenhet om det?
 
lyfter det här igen. har funderat på att renovera motorn men det jag är mest rädd för är att det kommer bli dyrt med tvåans växel. är det nån som vet vad som oftast är nött på dessa hojar då tvåans växel hoppar ur? för det är ju ett rätt vanligt problem har jag förstått!

ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?

sen undrar jag fortfarande hur det är med motorfästena. har även fått höra att en thunderace motor ska passa i min ram. nån som har erfarenhet om det?

Har tyvärr inget svar på din fråga. Dock så kan jag tipsa om ett amerikansk forum där det sitter mycket FZR experter. www.fzronline.com (om man nu får rekomendera andra forum, är ju inget konkurerande direkt.)

Nu till en annan sak, var ute och körde lite med min fzr 600 härom dagen, batteriet var nyladdat och hojen startade direkt inför turen. efter några mil började hojen rycka och till slut dog den, som tur var precis där jag skulle stanna. Försökte nu starta hojen igen, men batteriet var helt dött. inte en chans att det gick att starta hojen. fick springa igång den när jag skulle hem. på hemfärden så dog hojen ett par gånger samt gick allmänt ojämnt och ryckigt.

Vid hemkomst var batteriet fortfarande helt dött. efter så har jag haft batteriet på laddning i nåt dygn och med multimeter så mäter jag att det obelastat ger 13.3v och belastat med tändningen på runt 12.9v samt vid cirka 3000rpm runt 15v. vet att det är ett känt problem på fzr 600 äldre än 96 att "Voltage Regulator" blir överhettad eller ger sig.
någon som har nån idé om vad felet kan vara, eller något tips på hur jag kan försäkra mig om att det är laddnings regulatorn som inte fungerar som den ska?
 
Ute och åkte en tur idag Värmdö runt typ och blev så lycklig att jag plåtade skönheten när jag kom hem. Låter så bra med nya kolfiberburken!:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0142.jpg
    IMG_0142.jpg
    247.1 KB · Visningar: 183
  • IMG_0143.jpg
    IMG_0143.jpg
    246.8 KB · Visningar: 146
  • IMG_0144.jpg
    IMG_0144.jpg
    246.5 KB · Visningar: 131
Hej, vart sitter expansionskärlet orginal? hur stort är det? någon kanske kan bjuda på en bild?
Mvh Fredrik
 
ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?


Jag delade min motor när växellådan väl totalhavererade pga spräckt kugghjul och sneda gafflar. Bara byta kugghjul behöver inte bli så dyrt om man orkar göra det själv, har för mig att det rörde sig om någon hundring per kugghjul. Jag bytte motor istället för jag hittade en för en sextusing och det kunde vara bra att ha en i reserv :)
 
Hej söker bromskivor till en Fzr 1000 91:a. Någon som har bra tips om begagnade eller bra pris på nya ? Samt om nån vet om andra årsmodeller passar ?

Addemoto tar 2190:-/st fram och 1314:- bak, vet inte om det är billigt eller dyrt men de brukar ligga bra i pris.

Vad det gäller årsmodellerna så har du samma skivor fram från -87 fram till -03 med ett lite uppehåll 94-95 (FZS1000Fazer)
Bak är det inget uppehåll utan det är samma 87-03
 
Last edited:
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?
 
Last edited:
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?

På min FZR 1000 har jag har bytt till Biltema oljan med mycket gott resultat :tummenupp
 
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?

Kör Med Motul 300V 4T 15W50 i min och har gjort så i snart 10 000 mil.
 
Ingen som vet hur man får tag på ett 520 quick acceleration kit för Fzr 600? finns det svenska återförsäljare?
 
Jag kör med nedanstående MC olja i min FZR-600 med mycket gott resultat :

:yoparty Q8 SBK Racing 15w-50 ( Helsyntet ) :yoparty


http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100910



.

Bytte olja till den, tyvärr slirar den fortfarande på kopplingen ska se över fjädrar och mäta toleranser på lammelerna imorgon.
för övrigt går det oljan att köpa till en fördelaktigt pris hos swedol.
Kostar på okq8 179:- per liter och en 4 liters dunk på swedol kostar 349:-.

Nån som vet vart man kan hitta billiga kopplingsfjädrar och lammeler? Såg på ett amerikanskt fzr forum att det kunde vara bra att byta till kraftigare fjädrar, nån som testar lr har nåt tips?

Är också sugen på ett 520 kit så ska ni beställa kanske en samkörning från usa är på sin plats.
mvh pb
 
Fzr-600

Bytte olja till Q8 SBK,
...tyvärr slirar den fortfarande på kopplingen ska se över fjädrar och mäta toleranser på lammelerna imorgon.

Nån som vet vart man kan hitta billiga kopplingsfjädrar och lammeler ?
Såg på ett amerikanskt FZR forum att det kunde vara bra att byta till kraftigare fjädrar, nån som testar eller har nåt tips ?

Är också sugen på ett 520 Drev/Kedje kit så ska ni beställa kanske en samkörning från USA är på sin plats.
mvh pb

Synd att höra att den fortfarande slirar. :mad:

Jag bytte till hårdare kopplingsfjädrar och nya lammeller samtidigt som jag gjorde sista oljebytet.
Passade även på att glasblästra stålplattorna för att få upp en fin men lite grövre yta för greppet i kopplingen.
Allting funkar kanon. :yoparty

Jag köpte grejerna härifrån : http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf



Ett "520 kit" är då jag också intresserad utav då mina drev&kedja börjar vara inne på sista versen i vilket fall.

.
 
Last edited:
Touring?

Hej på er! Jag är ny på forumet och kommer nu att ta ner nivån på frågan ganska rejält.

Jag står inför mitt första MC-köp och har efter mycket påläsning fått rejält blodad tand till FZR 1000. Jag är däremot inge sugen på att köra i 200 km/h och dö vid 23 års ålder. Därför är min fråga om denna hoj är något att ha även om man inte kör för fort? Är det bekväm att bara cruisa i eller blir man typ trött i armarna av att ligga ner hela tiden. Har ju aldrig ens suttit på en FZR 1000.

Men gud va snygg den är!! :)
 
Hej på er! Jag är ny på forumet och kommer nu att ta ner nivån på frågan ganska rejält.

Jag står inför mitt första MC-köp och har efter mycket påläsning fått rejält blodad tand till FZR 1000. Jag är däremot inge sugen på att köra i 200 km/h och dö vid 23 års ålder. Därför är min fråga om denna hoj är något att ha även om man inte kör för fort? Är det bekväm att bara cruisa i eller blir man typ trött i armarna av att ligga ner hela tiden. Har ju aldrig ens suttit på en FZR 1000.

Men gud va snygg den är!! :)

Jag är ingen fartdemon men tycker att det är en kul hoj att pendla till och från jobb med. Är iofs bara sex mil tor men jag känner absolut inte av något. någonstans. Är drygt 180 cm. Tror inte du kommer bli missnöjd :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top