Yamaha fzr drar olja.

Robban_C skrev:
Ja, jo det kanske är så. Men det är i så fall bedrövligt. Kapitalförstöring som bara väntar på att inträffa.

Snowjob:
Nu menar jag inte att just du slarvar med detta.

Neeh jag slösar inte på hojar så värst. Men en sak är säker. Min hoj måste vara något specialbygge åt Yamaha´s VD´s sonson eller liknande för den tar inte som sagt ett kryddmått med olja och ryker inte. Kanske en modell av FZR som aldrig skulle ha släppts, ni vet som glödlampor som aldrig går sönder osv.
Ska gå ut och smeka lyktorna lite nu. Förstår fortfarande inte varför en fyrtaktare ska ha oljesmörjning. Står tom i manualen att motorn är gjord för blyfri bensin. Oljesmörjning original för FZR...nu har jag hört allt. :confused:
 
Anders R skrev:
Hona om cylinderloppen och nya kolvringar med ordentlig inkörning borde kunna täta den under förutsättning att den är OK i övrigt . Men en del jobb måste erkännas. På min hojtyp finns ett kolvfel på en del maskiner där man borrat oljehålen i kolvarna så de syns ovanför oljeringen på kolvarna. De drar ungefär 1 liter eller mer per 100 mil och det syns på avlagringar på kolvarna också.
Råkade jag ut för på min Bandit 1200 årsmod 02 som jag köpte ny.Den drog en satans massa olja så Hojaffären som sålde hojen till mig tog tillbaka den efter 1200 körda mil då dom aldrig kom på vad dom skulle göra med raset.
 
KGA skrev:
Råkade jag ut för på min Bandit 1200 årsmod 02 som jag köpte ny.Den drog en satans massa olja så Hojaffären som sålde hojen till mig tog tillbaka den efter 1200 körda mil då dom aldrig kom på vad dom skulle göra med raset.

Det finns en Service Bulletin på den nyare B12-modellen där Suzuki åtar sig att GRATIS fixa nya kolvar, ringar, packningar samt hona om cylinder. Det är oljedräneringshålen i kolvarna som är felaktigt borrade och gör oljeringarna verkningslösa. Det borde din Suzuki-handlare ha vetat om. Det finns även en Service Bulletin om de fyra oljebultarna på ventilkåpan som också ska bytas gratis om nödvändigt.
 
bandit-tomsa skrev:
Är det på nyare banditer eller på alla 1200.??

Skall du på Globen eller?? :banana

Tomsa

Enligt uppgift skulle kolvproblemen bara vara på årsmodellerna 01 och 02, sen skulle det vara fixat.

Globen? Nä.
 
Som jag skrivit förut om dessa motorer dom rostar i loppen sen är det kört

borra+ nya kolvar eller skaffa lågmilade cylinderrader med tillhörande kolvar från skroten. Även topparna går ner sig med åren och som Brinken skrev slitna styrningar gör ingen glad samt att säten å ventiler går ner sig
tyvär skitdyrt att fixa

Peter
 
andersbrink skrev:
Det finns en Service Bulletin på den nyare B12-modellen där Suzuki åtar sig att GRATIS fixa nya kolvar, ringar, packningar samt hona om cylinder. Det är oljedräneringshålen i kolvarna som är felaktigt borrade och gör oljeringarna verkningslösa. Det borde din Suzuki-handlare ha vetat om. Det finns även en Service Bulletin om de fyra oljebultarna på ventilkåpan som också ska bytas gratis om nödvändigt.
Var en paralell importerad hoj.Men var i kontakt med Svenska generalagentens (KGK) egen tekniker och han sa att han hadde hört talas om problemet men inte i sverige
 
Min Gixxer drar lika mkt. ca 1dl/10 mil!!!
Men den e nog slut i tätningar o annat :rolleyes:
Så det blir typ 2dl varje gång man tankar :huvet
 
Min hoj drog 1 liter på 40 mil vid hård körning körde då på castrol gps delsyntet olja

gick över till castrol gp mineral o plötsligen drar den 1dl på 50 mil


så prova o gå över till lite tjockare olja
 
andersson turbo skrev:
slitna styrningar gör ingen glad samt att säten å ventiler går ner sig tyvär skitdyrt att fixa

Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om FZR'aren hade tänkt sig renovera sitt gamla lik till topplock. Här en liten fingervisning...

16 nya ventiler à 330 SEK = 5280 (eftermarknads, original är svindyra)
16 nya styrningar à 130 SEK = 2080
16 ventiltätningar, 1200 SEK
Styrningbyte à 6 timmar (inkl brotch/honing) totalt = ca 2100
Ventiljobb, 1600
Totalt ca 12200 SEK

Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D
 
andersbrink skrev:
Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om FZR'aren hade tänkt sig renovera sitt gamla lik till topplock. Här en liten fingervisning...

16 nya ventiler à 330 SEK = 5280 (eftermarknads, original är svindyra)
16 nya styrningar à 130 SEK = 2080
16 ventiltätningar, 1200 SEK
Styrningbyte à 6 timmar (inkl brotch/honing) totalt = ca 2100
Ventiljobb, 1600
Totalt ca 12200 SEK

Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D


HEHE för att ytterligare fördärva den prisbilden Anders så kan ja ju tillägga att det är 20 ventiler på en sådan :hihi
 
Lyfter denna tråden lite...

Fan, bytte filter och olja förra veckan. Hällde i shell's helsyntetolja 10W/40 som förövrigt var svindyr. Det gick i 2,5 liter vid oljefiltersbyte. Har kört ungefär 40 mil sedan dess...

Nu lyser lampan... Vaffan, det läcker inte, det ryker inte...

TOKIGT! Vad göra?!
 
olja Fzr1000

Snowjob skrev:
Jamen tänk på vad ni påstår. 1 liter per 100mil...det finns ca:3,4 quarts olja dvs ca 3,2liter olja i motorn. om den då drar 1 liter per 100mil så innbär det att efter 320mil eller 3200km vilket massor med hojåkare kör på en sommar ganska enkelt så skulle FZR:s motor vara snustorr!! Det är inte möjligt. Min hoj har gått 6000mil och förförra gången jag bytte olja var för 1 år sedan jag fyllde den med 3,3 liter olja och har kört nästan 400mil sen dess när jag bytte olja nu för någon vecka sen så nog kom det mer än 3 liter olja ut ur maskinen. Rimmar ganska illa med att FZR skulle ta massa olja, stämmer inte på min hoj iaf.
Jag har en Fzr 1000 93a Den drar en hel del.Inget ovanligt.Nästan alla Fzr1000 drar olja när dom gott över 4500mil.Bara att fylla på.Det finns tillsatser som fungerar bra.Ska testa det själv.Det blir mycket olja på en säsong :(
 
Pebl skrev:
tja, vafan....

Det är väl bara att fylla på olja och köra?
Jo men ändå... Vaffan 2,5 liter.... Vet inte när lampan börjar lysa iofs, men det har ju gått åt minst 1 liter... på 40 mil!!!!...

Sinnes...
 
Att tänka på med gammla slitna motorer är att man får problem med att man trycker ner bensin i oljan "leakdown" oförbränd bensin paserar kolvringarna
å späder ut oljan så man tror att den inte drar olja

va uppmärksam på bensin lukt i oljan
 
Hållundan:
2,5 liter? Borde det inte vara 3-3,5 liter i en FZR 1000?
Kanske inte så konstigt om lampan började lysa rätt snart?


Sen slog det mig en sak då jag ögnade igenom tråden. bandit-tomsa skrev aldrig om det var en 600:a eller en 1000. Vi bara förutsatte att det var en FZR 1000.
 
bandit-tomsa skrev:
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se

Våran FZR 1000 (vad har hon?) gör det också, speciellt vid hård körning, känt "fel", nackdel med just den modellen.

Edit, sorry Tofast4some, såg inte ditt inlägg. :kiss på dig.
 
Last edited:
Oavsett det så finns det ingen garanti att den begagnade motorn man köper inte har exakt samma problem.

andersbrink skrev:
Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om
Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top