Yamaha fzr drar olja.

Lyfter igen nu då.

Eftersom jag är mäkta trött på mitt gamla junk och känner inte för att mata aset med mer svindyr helsyntetolja 10W/40 från shell tänkte jag hälla i nåt annat. Sagt å gjort, jag hällde i nån jäkla mineralolja 15W/40, m.a.o. blandat lite hej vilt.

Vad säger hojen? Host, pang, krasch eller mmmm??? Som det verkar de första milen är det inga problem alls. Den får ju ändå smörjning om än med lite blandad kompott...

Vad ska jag köra med för olja resten av dess livstid? Har tillgång till otaliga mängder mineraloljor här på jobbet, Castrol framförallt. Finns det nån av dom man kan köra i månntro? Det skulle ju vara det billigaste alternativet :crash, löneförmåner har vi alla rätt till... :rolleyes:

Nåväl, 2½ timmar kvar på jobbet. Lajbans.
 
Tänk på att det är en väsentlig skillnad på att byta ringar (ev med borrning och nya kolvar) och att behöva byta hela bottendelen (eller hela motorn) därför att ett vevlager snurrat.
Det jag menar är alltså att billig mineralolja för motorer duger säkert så länge du bara åker med hojen men det kanske inte duger om du ska åka bana, high speed toura på Autobahn, låånga wheelies med mer.

Gällande mineraloljor för annat bruk än motorer:
Motoroljor har tillsatser för att hantera sura förbränningsrester.
Motoroljor för MC har INTE tillsatser som skadar kopplingen.

Jag skulle nog satsa på det billigaste för MC med våtkoppling och därefter hålla mig till sansad körning tills felet är fixat.
Och när du ändå river knotan så kollar du noga på vev- och ramlager, byt vid minsta tveksamhet. Visserligen är vev- och ramlager antagligen halvdyra men att kosta på borrning, nya kolvar med mer och sen köra av en vevstake efter ett par månader......

Och som vanligt, skyll inte på mig! :)
 
Robban_C skrev:
Tänk på att det är en väsentlig skillnad på att byta ringar (ev med borrning och nya kolvar) och att behöva byta hela bottendelen (eller hela motorn) därför att ett vevlager snurrat.
Det jag menar är alltså att billig mineralolja för motorer duger säkert så länge du bara åker med hojen men det kanske inte duger om du ska åka bana, high speed toura på Autobahn, låånga wheelies med mer.

Gällande mineraloljor för annat bruk än motorer:
Motoroljor har tillsatser för att hantera sura förbränningsrester.
Motoroljor för MC har INTE tillsatser som skadar kopplingen.

Jag skulle nog satsa på det billigaste för MC med våtkoppling och därefter hålla mig till sansad körning tills felet är fixat.
Och när du ändå river knotan så kollar du noga på vev- och ramlager, byt vid minsta tveksamhet. Visserligen är vev- och ramlager antagligen halvdyra men att kosta på borrning, nya kolvar med mer och sen köra av en vevstake efter ett par månader......

Och som vanligt, skyll inte på mig! :)

Fixxa felet?! Ähhh, jag kör så det ryker. Och nej, jag kommer inte skylla på dig robban. Kommer endast att :Bugar för dej då du kommer med mycket bra råd och lärorika kunskaper!

:hej
 
bandit-tomsa skrev:
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se

Min 1989:a har idagsläget gått 8100 mil, jag har fått fylla på ca 2 liter olja på 520 mil, så ca 1 liter per 260 mil, då är min motor genomgången och honade cylindrar alla lager bytta i motorn etc, vid 6000 mil, men inget att tjafsa om att man får köpa några litrar extra.
 
Hade en FZR -88 för något år sedan, och den var riktigt sugen på olja. Drog oxå runt litern/100mil vid lite hårdare körning.... Bara att fylla på och se glad ut om man inte känner för att renovera...
 
Hejsan.

Eftersom alla säger att fzr ska dra ofantligt mycket olja,så har jag ett jätte problem,nämligen att min drar knappt någon olja alls.Vad ska jag göra med den,det måste vara något stort fel eller vad tror ni?. :D

Den har nu gått 2800mil har haft den sedan 1700mil import från tyskland.

Ha det

HARKE :banana
 
HARKE skrev:
Hejsan.

Eftersom alla säger att fzr ska dra ofantligt mycket olja,så har jag ett jätte problem,nämligen att min drar knappt någon olja alls.Vad ska jag göra med den,det måste vara något stort fel eller vad tror ni?. :D

Den har nu gått 2800mil har haft den sedan 1700mil import från tyskland.

Ha det

HARKE :banana
Klart det är fel på den! :3freak
Vet inte om dom nyare FZR drar mindre olja, men jag har haft ett längre samtal med Mascot motor om olika alternativ till lösning på oljedrickandet.
Jag fick samma svar som Brutus, nämligen att det är normal förbrukning med 1liter per 100mil pga kolvspelet, den enligt mascot enda riktigt beständiga lösningen är helrenovering av topp, borrning av cyllarna.
Då har man "nollat" motorn och kommer ner i "orginalförbrukning" av olja.
Men så avslutade han samtalet med: Vore jag i dina kläder skulle jag köra tills det rasar och köpa en motor från skroten som gått lite.
Så jag tänker fortsätta tanka olja och fylla på bensin :banana
//Tobbe
 
Du får många liter olja för dom 10-15000:- som en topprenovering kostar,tanka 20w/50 mineral olja den är litet tjockare sen är det bara att ha för vana att kolla vid varje tankning.
 
Hävdar fortfarande med bestämdhet efter över 10år mek me den motorn att
största orsaken är rostiga cylindrar

Vilket tycks uppkomma via den kondens som droppar ner i cylindrarna
märks mycket tydligt på dom som står ute jämt i ur å skur

ordentlig konservering vid avställning är bra ( spraya oljespray ner i förgasarna) när man ställer in den för vintern

Peter
 
Jag tror personligen att det är bättre att slå i en olja som är bra och lättflyktig som smörjer motorn, skit samma om motorn "gottar" i sig en del, motorn måste må bättre av det o bara fylla på lite på en säsong, kör man 1000 mil på en säsong, så kanske det kan vara värt 8-10 liter olja? För ca 600-800 kronor, och motorn är frisk av det,
 
Alla gamla FZR1000 drar mer eller mindre olja, det är (faktiskt) därför som de har en oljenivålampa istället för oljeTRYCKs lampa.

Min drog en hel del den också, å andra sidan har man alltid ny o fräsch olja i den ju :-)
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top