Yamaha FZR 1000

kepe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
köping
Hoj
89 yamaha fzr 1000
funkar bra full gas på 1:ns växel men på 2:an och resten av växlarna så hostar hojen. om man smyger full gas så funkar det fint men inte med snabbt fullt gas pådrag!!! vad kan felet vara? ideer någon?? annars funkar hojen fint, jämn och fin tomgång osv....
 
yamaha

Tack Zenita 123...

ska kolla upp det så fort som möjligt...
verkar kunna stämma in bra min hoj som man ser på videon....
 
jag hade en 1990 som du har o det var det felet det är ett vanligt fel på just fzr den där exup ventilen

Exup justering.

Av med underkåpan.
Fäll upp tanken (Ta bort sadeln först).
Av med skyddkåpan på exupen.
Sätt på tändningen å stäng av den igen, Exupen ställer sig då i läge 0 !
På wirehjulet så sticker det ut en "indikator" klack med en urgröpning som skall passas in mot ett 4mm hål som är borrat i den gjutna delen av avgassystemet.
Justera vajrarna tills de är hyggligt "oslappa" (de får ej vara för spända) och urgröpningen ställer sig vid indikatorhålet.
Ett tips är att sätta en 4mm borr (bakvänt i hålet) medans du justerar vajrarna. Vajerjusterings rattarna hittar du ovanför växelådan på motorn.

Dessa vajrar kan behöva smörjas...de har en förmåga att bli dåliga med tiden.

För slappa vajrar= Felkod + den går skit !
För spända vajrar = Felkod + möjlighet att bränna EXUP motorn.

Kontrollera din justering ...slå av å på tändningen (du behöver ej starta maskinen).
När du ändå håller på borde du ta isär hela EXUP´n å smörja upp med kopparfett...
 
Last edited:
jag hade en 1990 som du har o det var det felet det är ett vanligt fel på just fzr den där exup ventilen

Exup justering.

Av med underkåpan.
Fäll upp tanken (Ta bort sadeln först).
Av med skyddkåpan på exupen.
Sätt på tändningen å stäng av den igen, Exupen ställer sig då i läge 0 !
På wirehjulet så sticker det ut en "indikator" klack med en urgröpning som skall passas in mot ett 4mm hål som är borrat i den gjutna delen av avgassystemet.
Justera vajrarna tills de är hyggligt "oslappa" (de får ej vara för spända) och urgröpningen ställer sig vid indikatorhålet.
Ett tips är att sätta en 4mm borr (bakvänt i hålet) medans du justerar vajrarna. Vajerjusterings rattarna hittar du ovanför växelådan på motorn.

Dessa vajrar kan behöva smörjas...de har en förmåga att bli dåliga med tiden.

För slappa vajrar= Felkod + den går skit !
För spända vajrar = Felkod + möjlighet att bränna EXUP motorn.

Kontrollera din justering ...slå av å på tändningen (du behöver ej starta maskinen).
När du ändå håller på borde du ta isär hela EXUP´n å smörja upp med kopparfett...


ok, tackar för instruktion hur man gör! bara att printa ut :-) man bugar och bockar...
 
har samma fenomen på min R6:a som jag bli tokig på !

Skall prova med en annan uppsättning förgasare, för allt annat är nu testat...

R6:an saknar exup !

Ändrat något sen hojen gick bra på alla växlar ??
 
har samma fenomen på min R6:a som jag bli tokig på !

Skall prova med en annan uppsättning förgasare, för allt annat är nu testat...

R6:an saknar exup !

Ändrat något sen hojen gick bra på alla växlar ??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top