Yamaha FZR 1000 -1990 ???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Yamaha FZR 1000 -1990

vad tycker ni om en sån? är det något att ha?
jag planerar att köpa en suzuki 750 gsx-r 88, men så såg jag en Yamaha FZR 1000 -1990 för 30.000kr i samma stad som jag bor.

vad väger dom och hur många hk har dom?

vad skulle ni ha köpt?

är det ingen som har några kommentarer om dessa hojar?

jag har fått reda på att en 90'a väger 214kg och har runt 140hk.

är detta sporthojar eller är det mer touringhojar?

någon som kan länken till en yamahasida där man kan få effekt och viktuppgifter på lite äldre hojar?

dom har 145hk väger 214 torr ja det är en sporthoj dock med lång hjulbas jämfört med tillex en r1

ja precis vet inte vad man ska jämföra den med idag den har väl lite mer sportigt chassi än cbr1100

spelar vikt / effekt SÅ stor roll.. Det spelar ingen roll hur pålitlig hojen är eller???? Jag tror att bägge är bra hojar, dock tror jag fzr1000 är en mycket bra hoj.... Kanske man är yamma-frälst...

ja efter 89 ska dom vara trygga,kan dricka lite mer olja efter 5000mil men det ordnar man med nya ringar

jag har snokat lite på en 88'a. var det några fel på dom som rättades till till 89,90 eller?

jag väljer mellan suzuki gsxr 750 88 och yamaha 1000fzr 88.

vill ha sporttig och snabb hoj som håller bra.

ska du ha fzr välj 89 eller framåt,vxl låda samt chassi är inte nån höjdare på dom äldre sen är dom ju slöare med

snackade just med en kille som säljer en 88 fzr 1000.

han sa att det står 105kw på regbeviset= 143hk.
214 kg tung så den verkar ju va lika snabb.

ok växellåda och chassi. bra att veta

Jag tror också att FZR1000 utrustades med Exup -89, Jag har en -91 och det enda som skiljer den från en -90 är väl att det är usd-gaffel och annan utformning på kåpan. Den är inte lika smidig som en ny sporthoj av förståeliga anledningar, men FZr1000 var bland det extremaste du kunde ha "back in the old days".

Om jag inte minns helt fel så väger den 236 fulltankad och 106nm i vridmoment. Det räcker till ganska hyffsat idag också.
Tror inte du blir besviken om du bara hittar ett vettigt exemplar.

Tilläggas bör kanske att man får en ganska hård knävinkel på den. Personligen tycker jag att man sitter bekvämare på en R1 eller nån annan ny sporthoj, men jag är 190cm lång och har lyckats vänja mig så det kan väl inte vara alltför illa.

bmwjohan skrev:
snackade just med en kille som säljer en 88 fzr 1000.

han sa att det står 105kw på regbeviset= 143hk.
214 kg tung så den verkar ju va lika snabb.

ok växellåda och chassi. bra att veta

87 är först årsmodellen, 88an är nog lika 135 hk skulle de ha iaf.
Tror inte den siffra du fick stämmer. 89 fick de uppdaterad morot som sades ovan och då uppgavs 145hk.

Silwer skrev:
87 är först årsmodellen, 88an är nog lika 135 hk skulle de ha iaf.
Tror inte den siffra du fick stämmer. 89 fick de uppdaterad morot som sades ovan och då uppgavs 145hk.

PRECIS! :fakta

Mycket fina och hänger lätt med alla nyare små sporthojar rakt fram, börjar det svänga blir det svettigt. Men dom är fina att köra.

Å andra sidan kan du nog få en fin gsxr1100 för samma pengar. Lite tyngre än fzr, men det kompenseras av motorn.

Jag tycker FZRen är en kanonhärlig hoj, men du ska under inga som helst omständigheter köpa en -87a eller -88, en -89 eller nyare ska det va. FZRen kan man väl säga är en sporthoj för landsväg (fast jag tycker den går bra på bana åxå), och den är ett riktigt kraftpaket. Kan rekommenderas!

145hk 106Nm. Hjulbasen är ca 50 mm längre än de moderna sporthojarna (gixxer ninja retta)

Kan tillägga att den är ganska törstig, både på bensin o olja.

Hur är det med FZR 600 då? Uppdaterades ramen och motorn i den oxå vid -89 eller?

CayLe skrev:
Hur är det med FZR 600 då? Uppdaterades ramen och motorn i den oxå vid -89 eller?

FZR kom väl inte förräns -89??

Har dock dålig koll på uppdateringarna på dem, men jag tror inte det hänt så mycket med dem. Har för mig att effekten ökade från 91 till 100hk -94.

Rodentboy skrev:
FZR kom väl inte förräns -89??

Har dock dålig koll på uppdateringarna på dem, men jag tror inte det hänt så mycket med dem. Har för mig att effekten ökade från 91 till 100hk -94.

Rätt mycket ändrades till -94:ans årsmodell.
Modellen bytte namn från FZR 600 till FZR 600R
Ny kåpa med två dubbel ljus och ett litet ljus ovanpå (de gammla hade antingen två runda eller ett ljus), den nya kåpan skyddae också föraren bättre än den gammla.
Feler hästar på topp (från 91hk vid 10500rpm till 100hk vid 11500rpm)
Ny gaffel fram och ny dämpare bak med fler justerings möjligheter.
Bromsarna är ett av de få kända felen, skivorna kan slå sig (som på de flesta yamaha maskinerna från början av -90 talet)

Edit: saxat ur bike

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back