Yamaha Fz750 Streetfighter

elwik

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Hoj
85, Yamaha Fz750
Hej,

har en yamaha fz750 års mod 85 som jag tänkt bygga om till streetfighter lite pö om pö.. första ingreppet gjorde jag idag och skruvade bort alla kåpor ifram och ska snart köpa ny lampa

skulle även vilja ha tips om bakdel vill ha nån snygg bakdel med skjussdyna och nån som vet nån beskrivning på hur man ska bygga ramen ibak? så man kan ha skjuss på utan att det går sönder och går igenom besiktningen

ny inom allt som har med MC byggen att göra så skulle vilja ha så mycket tips och råd och beskrivningar som möjligt..

Den ser ut så här i dag
222315_mt7p6i.jpg

222316_qpo1v8.jpg

Last edited:
Ja inte mycket till hjälp här inte ganska lätta frågor om ni frågar mej eftersom alla här inne bygger om sina hojar till streetfighters, men antar att man måste veta vad man håller på med till 110% för att få nån som helst hjälp så antar :confused:

Äh, inte gråta nu.
Jag har missat tråden helt och antar att flertal andra gjort likadant.

När det gäller att bygga om bakdelen med möjlighet till skjuts så är det ganska mycket mera komplicerat.
Vad är det för bakram på den nu ? Fastsvetsad eller fastbultad ? Stål eller aluminium ?
Kan du svetsa ? eller känner du någon som kan ?

Jag skulle nästan rekomendera att ta både bakdel och bakram från någon hoj och anpassa det till din. Dvs. göra om fästena så att dom passar in på din (ifall du nu har bultad ram)
Är det en svetsad ram på din så kan man ju svetsa dit den nya.

Att bygga helt nytt utan lite hållfasthetstänkande och beräkningar skulle jag inte rekomendera. Man vill ju inte tappa den man skjutsar ute på vägen.

En bild på hur den ser ut utan kåpor skulle underlätta lite, då kan man se vilken sorts bakdel som ev. skulle kunna passa utan stötte ingrepp (om det är möjligt dvs.)

tack för att ni svarade.

vet inte helt vad det är för ram men är 80% säker på att det är en svetsad stål ram på den. kan ta några kort imorgon hur den ser ut utan kåpor på.

svetsningen lämnar jag över åt en kompis eller släkting som kan det och har svets, jag kan bara skruva till en viss begränsning.

kollade på bikepics och hittade en kåp lös 85:a så min ram borde väl se exakt likadan ut.

bikepics-79018-full.jpg

bikepics-79017-full.jpg

bikepics-66475-full.jpg

Last edited:
Vi börjar med vilken bakdel du vill ha.
Vad går du i för tankar ?
Har du någon färdig bakdel som du kan tänka dig ?
Eller är spelfältet ganska öppet på den fronten ?

bakdel har jag ingen som helst aningen om.
skulle vilja ha nån sportig modell som typ r1ans bakdel
men annars spelar det ingen som helst roll bara den ser sportig ut och har skjussdyna, cbr har ju rätt snygg röv också..

Mina tips:

- börja med att leta fram några bakdelar som du gillar.
- kör igång Photoshop (eller Paint :tummenupp ) och börja klippa och klistra för att få en liten aning om bakdelen verkligen kommer att "passa" och uppfylla dina utseendekrav.
- undersök hur bakramen ser ut på donatorhojen, kanske är det möjligt att, som Wiseguy skriver, bara göra fästen på din ram och bulta på en ny. Om inte kan du alltid bygga en ny.
- samma sak med lyktor, photoshoppa dig fram till vad du vill ha innan du handlar.

För mig funkar det bäst att ha en klar bild över vad jag vill åstadkomma INNAN jag börjar bygga. Annars hamnar man (läs: jag) lätt i återvändsgränder risken är stor att man antingen inte blir nöjd själv, eller att man får göra om alltihop för att bli nöjd.

Kort sagt: tänk efter före :tummenupp

Mvh
Danne

hade inget batteri på kameran igår när jag skulle ha kort på den så jag ska fixa fram en bild så snart som.
ändrat mej lite angående skjuss också känner inte att det är nått man måste kunna göra men det är ju en fördel. borde ju sen underlätta bygget en aning också.

hojoen på spondon.se ser identisk ut med min nästan samma slipon tillome kandke kan använda den bilden ?
050920-02.JPG

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP