Yamaha Fz6 Naked, Suzuki Gsr600, Honda 600 hornet eller Er-6N/F

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...

Vilken ska jag köpa?

Kollat på dom alla men vet ej... Vilka för och nackdelar, egna erfarenheter, mest för pengarna, egna tankar?

Va snaälla o hjälp mig, är vilsen i Mc djungeln :s

Lägg gärna upp bilder...

MvH Tomaz

Last edited:

Yamma - mest motor, snyggast
Suzuki - Ingen aning men den ser mesig ut
Honda - Trevlig, lättkörd, snygg
Er-6 - billigast, mycket bpk (bus per krona)

Det är mina "egna tankar" om hojarna.

Dock skulle jag vilja lägga till en; Kawasaki Z750. Men den kanske har högre försäkring än de övriga?

Bike nr. 5 2006:

Honda Hornet 600
418 poäng

+ "En smidigare mc får man leta efter, den är extremt lättkörd. Bromsarna är av yppersta klass."

- "Motorn kunde ha lite mer pulver. Motorn vibrerar dessutom irriterande. Chassit är inte helt stadigt."

Mina reflektioner:
Tycker den är väldigt lättkörd och rolig. Grymma bromsar. Tycker inte den vibrerar irriterande. För mig räcker effekten gott och väl. Bra instrumentering. Varvvillig. Snygg.

Suzuki GSR 600
414 poäng

+ "Genomarbetad design. Instrumenteringen har växelindikator."

- "Framgaffeln är för mjuk vid hård körning och bromsning. Stort transmissionsglapp. Vibrationer."

Last edited:

Vilken ska jag köpa?

Kollat på dom alla men vet ej... Vilka för och nackdelar, egna erfarenheter, mest för pengarna, egna tankar?

Lägg gärna upp bilder...

MvH Tomaz

Av de du räknar upp är ER-6:an klart roligast.

Mkt liten skillnad mellan hojarna du nämner; samtliga är lättkörda, kvicka och med vettiga driftskostnader. På minuskontot finns framförallt begränsad komfort på lite längre turer och motorer som kräver en hel del varv för att kännas riktigt pigga (men det beror ju på vad du kört innan).

Jag testade det mesta naket när jag shoppade nytt våren 2004 och valet föll på en FZ6-N -04, tätt följ av Hornet 600 Huvudanledningen var var designen och attityden i linjerna + att motorn kändes flexigare än Hondans. Iofs fanns inte ER6 då men jag tycker personligen den ser spinkig ut, tanig på något sätt. Men visst, den är säkert inte en succe av slump.

GSR 600 är en ren ripoff av Yamahas design och körmässigt tillför den inte klassen någonting.

Glöm inte Ducati 695 och Kawa Z750. Attityd så det räcker och blir över men lite mer cash behövs också. Z750 har dessutom en motor som är överlägsen 600orna.

Jag håller fortfarande FZ6 och Hornet 600 som klassledarna. Vilken du tar är mer en smakfråga eftersom de är så pass lika körmässigt.

Lycka till :tummenupp

Vilken ska jag köpa?

Lägg gärna upp bilder...

MvH Tomaz

Köp Yamahan. Jag tycker då om Yamahan iaf. Jag har haft en FZ6-N i sommras å var väldigt nöjd med den. Bytte rör på den så man fick lite ljud. Monterade även en powercommander, de blev stor skillnad. Men den går väldigt bra orginal med.

Kawasakin. Min Polare har en sådan och det är riktigt kul o köra. + att den har ju fetast ljud om man slänger på ett slip on. Låter som en twin motor. Lazer slipon exterme är ett riktigt brutalt system, men det kostar nästan 8000:- så det blit ju rätt dyrt......... men brutalt. Det lär ju höras när man kommer. Lycka till med köpet, hoppas att du blir nöjd, vad du än väljer.

Jag är lite partisk nu men jag tycker definetivt att du ska testa en sv... Jag har riktigt roligt med min :)

Precis det är en twin men ingen v-twin utan en rad2:a så lite annorlunda ljud än vanlig twin.

Parallelltwin... :) Den jag provade lät väldigt mycket som en v-twin, enda skillnaden skulle vara slutljudet men det beror ju knappast på motorkaraktären utan snarare på utblåsen, sätt Termignoni kolfiberblås bak på den så låter den antagligen som en monster 620.

Yamma - mest motor, snyggast
Suzuki - Ingen aning men den ser mesig ut
Honda - Trevlig, lättkörd, snygg
Er-6 - billigast, mycket bpk (bus per krona)

Det är mina "egna tankar" om hojarna.

Dock skulle jag vilja lägga till en; Kawasaki Z750. Men den kanske har högre försäkring än de övriga?

Ja just det! Har kollat lite på den med, men är det inte ett stort steg uppåt i försäkringen? Den är riktigt snygg.

Står inför EXAKT samma val, och har tänkt som följer:

Kawasaki Er-6n: Säkert en rolig cykel, men den faller för att den är ful som stryk. Men ekonomiskt säkert också det bästa valet. Men vafan, vem bryr sig om pengar? Och gör man det ska man nog byta hobby...

Suzuki GSR 600: Väldigt trevlig design, jag sitter bra på den, men faller på att den inte går att få med ABS, vilket jag anser vara en bra investering.

Honda Hornet: I princip helt ny cykel 2007, ny motor och ett trevligt utseende. Det står mellan denna och FZ6-n, men då denna modell är såpass ny finns det en risk att det kan vara lite svårt att hitta roliga tillbehör

Yamaha FZ6-n: Den cykeln det nog lutar åt, främst pga design. Finns dessutom en uppsjö tillbehör, jag kommer köpa slip-on (LeoVince) och lite annat krimskrams

Kawasaki Z750: Hade det blivit om inte försäkringskostnaden var i princip det dubbla för mig (kille, 29, bor i förort till Stockholm), 10,500:- istället för 6,600:-

Lycka till med inköpet

Kawasaki Er-6n: Säkert en rolig cykel, men den faller för att den är ful som stryk. Men ekonomiskt säkert också det bästa valet.

Ful?? Vad är det du säger? Den som är så vacker.
Men allvarligt talat så är den ganska udda i utseendet, det var därför jag föll för den. Jag gillar udda prylar, det är därför jag åkt Citroen i över 20år på raken.
Sen är den nog den skojigaste hoj jag kört, och ändå har jag åkt hoj i ca. 25år.

Har precis gjort samma val,gillade fz6 absolut bäst och tyckte er6 var ful.

Försäkring och pris avgjorde för mig så jag hämtar min er6:a på söndag, tycker inte alls er6:an är lika ful längre men ifs inte lika snygg som dem hetaste sporthojjarna =)

Kawasaki Er-6n: Säkert en rolig cykel, men den faller för att den är ful som stryk. Men ekonomiskt säkert också det bästa valet. Men vafan, vem bryr sig om pengar? Och gör man det ska man nog byta hobby...:-

Lycka till med inköpet

Det ÄR en rolig hoj, har åkt hoj i 11 år, allt från motard till gixxer! kör nu ER6 för just ekonomin, o det ÄR ett bra val enl mig, och Jag tänker INTE byta hobby, o den är INTE ful!, så om Du inte bryr dig om pengar, varför då ens fundera om hojjar i denna prisklass??? Gå å köp nya Duccen å åk Dig trött:huvet (ja jag är avis på folk me mkt dollars, men inte på pojkar som skor sig)!!!! dock inte menat mot Dig, då Jag inte vet Din standard.....

Det ÄR en rolig hoj, har åkt hoj i 11 år, allt från motard till gixxer! kör nu ER6 för just ekonomin, o det ÄR ett bra val enl mig, och Jag tänker INTE byta hobby, o den är INTE ful!, så om Du inte bryr dig om pengar, varför då ens fundera om hojjar i denna prisklass??? Gå å köp nya Duccen å åk Dig trött:huvet (ja jag är avis på folk me mkt dollars, men inte på pojkar som skor sig)!!!! dock inte menat mot Dig, då Jag inte vet Din standard.....

Jag vill bara ha en cykel som är rolig, billig som man kan köpa godis till :) har inga större problem med ekonomin men varför lägga ut mer pengar för "mindre" cykel :) bättre o lägga det på annat :D:D:D

Thanks för svaren hittils :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...