Yamaha FZ1N

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker den ser grym ut, men hittar inte så många recensioner på den och inte heller så många bilder (förutom "standardbilderna" från yamaha).

Så skriv vad ni tycker om den om ni har kört/äger en. Skicka gärna upp bilder på den om ni har....

Av det lilla jag har hittat så verkar det som om den inte är så wheeliebenägen, låter helt otroligt med tanke på att den har 150hk.... Men det är nog lite för hög utväxling på den från fabrik. Nån som kört en nerdrevad FZ1?

MackeNo1 skrev:
2611728
Av det lilla jag har hittat så verkar det som om den inte är så wheeliebenägen, låter helt otroligt med tanke på att den har 150hk.... Men det är nog lite för hög utväxling på den från fabrik.

Snarare lång hjulbas skulle jag gissa.

Den där hojen är rätt snygg faktiskt.

Polarn funderar på köpa en FZ1-n....
Någon som vet något slip-on som ser bra ut å låter gött till den?
Själv rekommenderade jag Scorpion kolfiber till honom, bra pris också (3500:-)....

Enligt engelska fast bikes så verkar det vara en väldigt sur hoj med dålig markfrigång, med tanke på vad det verkade vara från början iaf...har läst tester av både N och S. Så mitt tips är o söka efter FB tester :)

De rekommenderarde kawa Z1000 istället...

ps. jag skulle aaaaaaaaaaaaldrig byta en zx12r mot en fz1! :D

Själv rekommenderade jag Scorpion kolfiber till honom, bra pris också (3500:-)....

Jag har monterat ett Leovinche slipon i kolfiber som låter grymt på den hojjen! Det ser mycket bättre ut än klumpen som satt orginal.
Jag är helnöjd!:yoparty

Tycker den ser grym ut, men hittar inte så många recensioner på den och inte heller så många bilder (förutom "standardbilderna" från yamaha).

Så skriv vad ni tycker om den om ni har kört/äger en. Skicka gärna upp bilder på den om ni har....

Av det lilla jag har hittat så verkar det som om den inte är så wheeliebenägen, låter helt otroligt med tanke på att den har 150hk.... Men det är nog lite för hög utväxling på den från fabrik. Nån som kört en nerdrevad FZ1?

Jag kan då bara säga att den går då väldigt lätt upp på hjulet. Har en själv å är väldigt nöjd än så länge iaf.

Har kört ca 25 mil med min, är helnöjd. Har kört ganska lugnt hittils, känns att den verkligen har bra tryck i motorn. Stor skillnad mot 600:an jag hade tidigare.

Ett par bilder på pärlan..

Bifogat

• 070404%20004_liten.jpg
    070404%20004_liten.jpg
    130.7 KB · Visningar: 256
  • 070404%20006_liten.jpg
    070404%20006_liten.jpg
    135.3 KB · Visningar: 219
Last edited:

Läs senaste bike, där dom testar olika slipon till den. Jag tror det var en yoshi TRC som vann, den gav hela 10 nya hästar!

En kompis till mig sålde sin R1-03 till förmån för en FZ1:a, mest eftersom R1:an är så förförisk att köra för fort med. FZ1:an har ju som sagt 146 bakhjulshästar med ett bra slipon vilket innebär att vikt/effekt förhållandet är likvärdigt R1:ans till en bråkdel av försäkringskostnad.

Som jag ser det är FZ1:an (N) varianten den mest kraftfulla nakenhojen på marknaden och den borde erbjuda en rejäl kick från 0-150 km/h. Tacksam om någon som har haft en R1:a och nu har en FZ1:a kan göra jämförelser gällande "trycket" från 0-150 km/h. Är FZ1:an kanske ett smart men fortfarande mycket roligt alternativ till R1:an ?

Tack /D.

FZ1 är en av dom orginalhojarna man lätt kan pimpa till och få en bra streetfighter.
143 hk kan ju liksom inte bli tråkigt. Går säkert att plocka ut mer ur den motorn.

Sen är den ju riktigt läcker med det där nästan raka styret.

Hur är det egentligen, finns det Power Commander till FZ1:an ??

Det i kombination med ett sportfilter borde väl kunna ge några hästar till vid en justering i bromsbänk :confused:

Inte för att det är för lite effekt i den just nu men man vänjer sig väl:D

Suzuki B-king är väl annars den värsta streetfightern med 1300cc och 160 hk, har inte sett nån uppgift om vikt och pris på den

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back