Yamaha FZ-tråden

Tack för svaret (har ändrat i min första post innan jag såg ditt svar).

Har Roadsmart eller Pilot Road en hårdare blandning i mitten?

Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Är det dumsnålt att spara 400:- och välja ett 10mm smalare däck med något högre profil? Märker man något av det om man inte är en särskilt aktiv förare?

//K

Hej.
Jag har fått ut 800 mil på mitt roadsmart så det borde räcka bra på en FZ6. Roadsmart är ett sk sport-touring och har hårdare blandning i mitten. Och är du som du själv skriver ingen speciellt avancerad förare märker du knappast skillnad på dimensionen.

Mina åsikter som inte behöver betyda mer än att dom är mina.

N eller S, ja det är frågan - jag vet fan inte vilken jag ska sikta in mig på :/

(Literklubba)

Själv valde jag S för att dom är enligt mig mycket snyggare. Sen hoppas jag ju att kåpan gör mer nytta än vad Cage tror men i mitt fall var det som sagt inte det viktigaste. Men jag ångrar att jag inte valde en med ABS så där vill jag å det bestämdaste instämma!
 
Last edited:
Jag har för mig att även Dunlop har olika blandningar, Michelin har det iaf...
Men varför använder du inte hela däcket?? Anmäl dig till en SMC-kurs och få användning av resten av däcket!! Och du har ju en hoj som det går att svänga med....
Om du nu säger att du inte sliter på sidorna, välj INTE ett smalare och högre däck!!!

Jag kör massor på landsväg, det är rakt och för att lägga ned hojen måste jag bryta ganska rejält mot hastighetsbegränsningarna på en 110 väg ;)

Har pendlat 20mil per dag typ en vecka, då blev det verkligen platt. Mycket omkörningar osv, och det är som regel acceleration rakt fram.

//K
 
Min FZ1 är till salu!
Ny besiktigad och helt nya Dunlop däck fram & bak! Yoshimura slip-on, KN-filter, PC3, FCE, O2-Eliminator. Bänkad/Mappad. 155 hk bakhjulet. Kraschpuckar, miniblinkers, rensad bakdel. DB-killer & alla orginal saker finns kvar. BRA SKICK!

Någon intresserad :) ? PM isf.
 
Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Jag har michelin pilot road 2 på min, har gått ca 1200mil o de e först nu man börjar se fegisranden. Lägger inte heller ner den för mycke i kurvorna men jag småfiser inte heller när man gasar
 
ABS ?

Kan bara säga att det funkade skitbra att köra hela vägen till de schweiziska alperna och va där i 5 dagar. FZ1:an var kanske inte perfekt, då den gör lite motstånd när du ska lägga ner den i hårnålarna, men bortsett från det så var den suverän även lastad.
 
Inte ABS. Har du någon intresserad kompis Javaguru? Du har ju redan en FZ1 ?!
 
jag bara tänkte att folk ville veta vad de ska bjuda på ;) Och ja, jag har en FZ1, i den snabbaste färgen !
 
Hur e FZ8:an då ? Berätta lite


Tja, iaf med FZ6 så är det en helt annan hoj går ej att jämföra, jag älskar motorkaraktären, mkt bra vrid på låga varv, styvt och stabilt chassi. Sadeln är mjuk så ingen träsmak där. Den drar ca 0,65-0,7 blandad körning så bensinsnål tycker jag. Bra bett i bromsarna, en pålitlig hoj helt enkelt.

Nackdelar är att den är lite mjuk fram, gör dock ingen direkt skillnad på gata el go-kart banor. För mig som bara är 165 så är den tung och sadelhöjden är den samma som på en FZ1:a, så jag når bara ner med tåspetsarna, lite jobbigt ibland.

Ska köra på Knutstorp nästa söndag så får se vad den går för där.
Jag är nöjd än så länge iaf:tummenupp
 
Efter en svår övergång från 15 år med stånkor så har vi hittat varandra ordentligt:)

Fick ECUn "omprogramerad" vilket gav 7-8 hästar i snitt över hela registret på alla växlar, varvstoppet höjt 1000 varv så nu är det bara att bånna mätaren:tummenupp

Det enda abret är bandagar, Svartflaggas med originalsystemet även innan ECUn brändes om:gnissla Får hitta nått annat för skitet tar ju i hela tiden också.


Kom på en sak till!!! hur höga var man på Yamahas utvecklingsavdelning när man tog beslutet att hänga upp fotpinnarna i dom mjukaste gummibussningarna man kunde hitta:va

Nya bussningar i nylon på ingång:tummenupp


Men i övrigt bara älskar jag henne:Bugar
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top