Yamaha FZ-tråden

Hej PuttePK!

En liten undran, det är inte så att du fått strypningen på gasen bort plockad också? För bara det gör ju att du får originaleffekten på 98hk? En liten tanke bara, eller ditt gasstopp är fortfarande kvar så att du bara kan vrida gasen ca ett kvarts varv?

MVH
Kim

Tja !

Lite fundersam där för de finns olika utförande på FZ6 maskinerna ! Txp Philpi är på SH har en ny 08 eller 07 och där sitter de ett längre gas stopp på hans man ser de med blåtta ögat ! Men menar du att de finns fler strypnigar än de ?
Å de var därför jag tog upp frågan om lite samkväm med lite modd snack över en fick titta lite på varandras hojar vore trevligt !

Hör av dej
PuttePk
:yoparty :tummenupp
 
Tja !

Lite fundersam där för de finns olika utförande på FZ6 maskinerna ! Txp Philpi är på SH har en ny 08 eller 07 och där sitter de ett längre gas stopp på hans man ser de med blåtta ögat ! Men menar du att de finns fler strypnigar än de ?
Å de var därför jag tog upp frågan om lite samkväm med lite modd snack över en fick titta lite på varandras hojar vore trevligt !

Hör av dej
PuttePk
:yoparty :tummenupp

Tjenixen!

Nää det var det gasstopet jag menade som man ser med blotta ögat. Jag har en 07:a som också var 78 hks varianten men bockade bort gasstopet så att jag kunde öppna upp gasen fullt och därmed fick fram ursprungseffekten på 98hk. Detta har även tagits upp i Motorrad om jag inte minns helt fel att dom fått bekräftat från Yamaha att det bara var där strypningen satt. Dom hade inte gjort något annat för att det var den snabbaste och billigaste lösningen att strypa ner hojen och få en som kunde konkurera med t.ex ER-6:an prismässigt. Därför jag undra om du fått upp till 100 hk med PC:n och piporna trots att gasstoppet är kvar eller om gasstoppet också är bort bockat?

Hade gärna kommit på ett fik med andra FZ6 ägare och kollat modd med mera, problemet är att det är ju en bit från Helsingborg till Stockholm :huvet
 
En liten rapport från min uppdatering...

Min FZ1:a 2008 är nu bänkad & klar på den punkten.

# Yoshimura TRC Carbon slip-on
# KN-airfilter
# PCIII:a

Har gjort all montering själv och laddat PCIII:an med en "zeromap",
därav har jag inga körningar från helt original.

Hojen gav med "zeromap" hojen gav 130,4 Hk & 88,9 Nm.
Efter bänkkörning med optimering ger den 135,4 Hk & 94 Nm.

Bänkkörningen/optimeringen är gjord av Joakim Wallin på Bike Trollhättan.
Han har även kopplat bort Lambdasonden och pluggat den i kollektorn.

Nu upplevs hojen som betydligt rappare i svaret och den går jämnt & fint på alla varvtal,
kraften känns verkligen ordentligt nu på alla växlarna.

Det här är mina personliga intryck och jag är väldigt nöjd med investeringen.

fz1_tuning.jpg
[

Kan bara Hålla med Grattis kul med lite mecka å fixa och man får ett bra resultat ! Men du fick ut 5 häst om jag fattar rätt ? jag fick ut 25 hk när jag var klar de var kul men å andra sidan ligger jag 35 hk EFTER :mad:

Hare ! PS: De är Barkarby ikväll :-)

Tjenixen!

Nää det var det gasstopet jag menade som man ser med blotta ögat. Jag har en 07:a som också var 78 hks varianten men bockade bort gasstopet så att jag kunde öppna upp gasen fullt och därmed fick fram ursprungseffekten på 98hk. Detta har även tagits upp i Motorrad om jag inte minns helt fel att dom fått bekräftat från Yamaha att det bara var där strypningen satt. Dom hade inte gjort något annat för att det var den snabbaste och billigaste lösningen att strypa ner hojen och få en som kunde konkurera med t.ex ER-6:an prismässigt. Därför jag undra om du fått upp till 100 hk med PC:n och piporna trots att gasstoppet är kvar eller om gasstoppet också är bort bockat?

Hade gärna kommit på ett fik med andra FZ6 ägare och kollat modd med mera, problemet är att det är ju en bit från Helsingborg till Stockholm :huvet

Jo jag vet men har du väkarna för bi eller till STH så hör av dej bara trevligt !

:D
 
Last edited:
Nja han fick 5 hästar extra vid bänkningen med alla sakerna redan monterade.
(Om jag har fattat det rätt dvs)
Han borde ha ett hopp i effekt från original till zeromap också för det var då
han bytte filter och pipor.
 
Tjenixen!

Nää det var det gasstopet jag menade som man ser med blotta ögat. Jag har en 07:a som också var 78 hks varianten men bockade bort gasstopet så att jag kunde öppna upp gasen fullt och därmed fick fram ursprungseffekten på 98hk. Detta har även tagits upp i Motorrad om jag inte minns helt fel att dom fått bekräftat från Yamaha att det bara var där strypningen satt. Dom hade inte gjort något annat för att det var den snabbaste och billigaste lösningen att strypa ner hojen och få en som kunde konkurera med t.ex ER-6:an prismässigt. Därför jag undra om du fått upp till 100 hk med PC:n och piporna trots att gasstoppet är kvar eller om gasstoppet också är bort bockat?

Hade gärna kommit på ett fik med andra FZ6 ägare och kollat modd med mera, problemet är att det är ju en bit från Helsingborg till Stockholm :huvet

De finns ett gas stopp även på min -05 men de år inte lika långt som de var på polarens ! Men kan man vika bort de å snurra på rullen än mer måste testa de / Men 100 hk har jag uppmätt i bänk //
Du har inte möjligen en länk till Motorrad om den artickeln ?
Puttepk:D
 
Jag har en 06a FZ1N och har köpt en PCIII, kn luftfilter och ett trc slipon men min undran gäller när man ska välja mapp till den så står det på vissa: O2 sensor disconnected. Vad betyder det och om nån vet vilken mapp som är närmast så får ni gärna berätta?

/Tobias
 
O2 Sensor disconnected = bortkopplad lambdasond, den sitte nere i kollektorn.
(lägg dig ner och kika in under motorn från vänstersidan, då ser du den.
Då man tar bort den så kan man antingen bara följa kabeln och koppla isär det, alt. plocka bort den ur avgaskollektorn och sätta dit en plugg, KN har lämplig plugg för det.

Det lambdan gör i stora drag är att den läser av avgasvärdena och sedan skickar kompenseringssignaler till motorstyrningen, då man mappar så vill man ha just de värdena man önskar i mappningen och inga kompensationer på det. Så därför kopplar man bort den och då ger den ett fast värde hela tiden, vissa hojar behöver en "lambda-eliminator" att koppla in då man kopplar ur lambdan, det behövs dock inte på FZ1:an.

Nu finns det säkert nån som kan rätta mig om jag har fel............


Ok då förstår jag, ska kika på den imorgon. Tack för snabbt svar.
/Tobias
 
De finns ett gas stopp även på min -05 men de år inte lika långt som de var på polarens ! Men kan man vika bort de å snurra på rullen än mer måste testa de / Men 100 hk har jag uppmätt i bänk //
Du har inte möjligen en länk till Motorrad om den artickeln ?
Puttepk:D


Tyvärr har jag inte det. Det stod i deras tidning för några nummer sedan. Tror det var i april eller maj numret som dom hade test av våran hoj. Tyvärr så har dom ju inte direkt många av sina tester på sin hemsida :(.
 
Hej!

Jag funderar på vart man hittar drev till min fz6a. På Yamaha Center så fick dom inte fram nånting alls för att duells hade tydligen inga drev till dom längre...lät konstigt tycker jag.

Så hjälp mig! =)
 
Tjena grabbar, klarade körkortet förra torsdagen och har i fredags köpt mig en FZ6-N -07 med 53 mil på mätaren. Tänkte att efter första servicen bocka av strypningen som jag läst om, men vart är det den sitter?

Har kollat och kikat men får inte ögat på den.


//Mvh Burman
 
Tjena grabbar, klarade körkortet förra torsdagen och har i fredags köpt mig en FZ6-N -07 med 53 mil på mätaren. Tänkte att efter första servicen bocka av strypningen som jag läst om, men vart är det den sitter?

Har kollat och kikat men får inte ögat på den.


//Mvh Burman

Grattis till kortet :)

Den sitter på vänstra sidan. Om sätter dig på huk och tittar snett uppåt mellan motorn och ramen och samtidigt vrider på gasen fram och tillbaka så ser du typ ett "hjul" som gasvajern går i. På detta hjul ser du tappen som tar emot och gör att du bara kan gasa ett kvarts varv, lite längre bak sitter originalstoppet kvar, bara att bocka bort det främre stoppet och sen tuta och köra :yoparty

Good luck :yoparty
/Kim
 
Tackar =)
såg nu vart den sitter, men enklast måste väl vara att köpa en ny såndär fast från en S2? Undrans om yamaha har dom inne på lager?

Men Yamaha och besiktningen kanske inte säger nått om dom ser att man har böjt till "plåten" eller?

//Burman
 
Tackar =)
såg nu vart den sitter, men enklast måste väl vara att köpa en ny såndär fast från en S2? Undrans om yamaha har dom inne på lager?

Men Yamaha och besiktningen kanske inte säger nått om dom ser att man har böjt till "plåten" eller?

//Burman

Yamaha säger inget om det. Jag har frågat dom på Yamaha Center här i Helsingborg. Besiktnignen dom begriper inget av det ändån. Visst kan du köpa en S2:a men du får betala mer för en sådan, visst du får ABS också om du vill ha det samt lite annan instrumentering, men du får även en dyrare försäkring så jag tycker det är bättre att köpa "lilla" motorn och bocka bort strypningen. Skulle du råka krascha är det lätt att bocka tillbaka tappen igen och den är som vanligt igen när försäkringsbolaget skall kolla på den :).

Vill inte uppmana till försäkringsbedrägeri för det får var och en stå för själv, men för min del ser jag det som onödiga pengar att köpa S2:an när man fixar till den andra så lätt på egen hand. Och sen gillar jag inte ABS på en MC.
 
Är lite sugen på en FZ6 n, provkörde en och tyckte den var för slö på låga varv, var därför mer intresserad av s2:an

Men hur många hästar får man om man plockar bort "strypningen" på FZ 6n?
 
Lika många som s2 najs bajs.
Och detta gäller årsmodell 08 också.
Då sparar man en del pengar, är inte så noga med ABS, säljaren på yamaha sa att han kunde visa ur man kopplar ur den på en s2:a

Blir till att provköra en s2 då i helgen.

Ni som har FZ 6 serien är Ni nöjda? Finns det nackdelar?

/Magnus
 
Lika många som s2 najs bajs.
Och detta gäller årsmodell 08 också.
Då sparar man en del pengar, är inte så noga med ABS, säljaren på yamaha sa att han kunde visa ur man kopplar ur den på en s2:a

Blir till att provköra en s2 då i helgen.

Ni som har FZ 6 serien är Ni nöjda? Finns det nackdelar?

/Magnus

Trött på den och vill sälja. :gnissla
Egentligen en kanonhoj, bra till allt. Körde 40mil i ett svep (hade ett tankstopp) utan att bli det minsta trött. Perfekt att pendla till jobbet med och man hänger med de stora hojarna hyffsat bra när det svänger.

Men efter att provkört Aprilia shiver tycker jag den är skittråkig att köra. Vill ha något med bättre vrid och lägre vikt. Blir antingen en ducati monster eller en ren sporthoj.

edit. en nackdel med fz6 är markfrigången.
 
Trött på den och vill sälja. :gnissla
Egentligen en kanonhoj, bra till allt. Körde 40mil i ett svep (hade ett tankstopp) utan att bli det minsta trött. Perfekt att pendla till jobbet med och man hänger med de stora hojarna hyffsat bra när det svänger.

Men efter att provkört Aprilia shiver tycker jag den är skittråkig att köra. Vill ha något med bättre vrid och lägre vikt. Blir antingen en ducati monster eller en ren sporthoj.

edit. en nackdel med fz6 är markfrigången.

Testa att köra en ren sporthoj 40 mil utan stopp så ska du få se hur det känns i kroppen :tummenupp

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min fz6n, med undantag för en sak: Ban-körning ska göras med sporthoj, inte med touring :) Första varven var jag nere med en gång med fotpinnen i asfalten och blev väl mer eller mindre stel när det tog i...

Blev till att överdriva hänget resten av dagen så gick det bra ändå.
 
Får man fråga hur långa Ni är.
Är 184 cm lång, innbillar mig att jag är får lång för en fz6, men när jag provkörde så kände jag inte att jag var för lång.
Mitt mått för lagom höjd för mig är offroad hojar.

Sneglade också en del på Aprilia Shiver på mc mässan i vintras. Men den kostar ju 84 :- och en FZ6 kostar 64:- och kan man ta bort strypningen så får man ju lika många hästar.

Så då verkar ju fz6 mer prisvärd
Mvh
/Magnus
 
Får man fråga hur långa Ni är.
Är 184 cm lång, innbillar mig att jag är får lång för en fz6, men när jag provkörde så kände jag inte att jag var för lång.
Mitt mått för lagom höjd för mig är offroad hojar.

Sneglade också en del på Aprilia Shiver på mc mässan i vintras. Men den kostar ju 84 :- och en FZ6 kostar 64:- och kan man ta bort strypningen så får man ju lika många hästar.

Så då verkar ju fz6 mer prisvärd
Mvh
/Magnus

Är 180 lång och den är inte för liten för mig.
Shivern är iofs högre och jag satt bättre på den. Även om hästarna är det samma så är det bättre vrid i shivern. Men och andra sidan är toppfarten högre på fz6.
Men fz6:an är nog en mer prisvärd hoj. Shivern skulle vara dubbelt så dyr att försäkra för mig.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top