Yamaha FZ-tråden

Skriver här med!! Bytt min Bulldog mot en FZ1. Äntligen kul att köra hoj igen ^^.
Kört 100 mil och ska lämna in den imorgon för 100 mila service och samtidigt sätta dit acropovic(street legal, tar bort db killern),powercommander samt luftfilter. Har lite problem med den, kör man på hög växel, lr iaf ska växla ner så "fastnar" växlen i fastän kopplingen är max indragen, löst det med att koppla sen gasa till lite. Någon som vet hur man fixar till det? Sen vet någon när kylfläktarna ska gå igång? Inte sett mina arbeta fastän motorn varit uppe på 92 grader.
 
Skriver här med!! Bytt min Bulldog mot en FZ1. Äntligen kul att köra hoj igen ^^.
Kört 100 mil och ska lämna in den imorgon för 100 mila service och samtidigt sätta dit acropovic(street legal, tar bort db killern),powercommander samt luftfilter. Har lite problem med den, kör man på hög växel, lr iaf ska växla ner så "fastnar" växlen i fastän kopplingen är max indragen, löst det med att koppla sen gasa till lite. Någon som vet hur man fixar till det? Sen vet någon när kylfläktarna ska gå igång? Inte sett mina arbeta fastän motorn varit uppe på 92 grader.

Läs mitt inlägg ovan...
 
Jaha då har man hunnit köra 100mil och det är dags för service...

Kopplingen som ville fastna i början har börjat funka fint efter att jag knytit in kopplingshandtaget mot styret och lutat hojen tills höger fotpinne tog i backen(med motorn avslagen). Gjorde så ett antal gånger då jag blev less på att den inte ville koppla ur efter motorbroms... Läste om en kille som hade lagt sin r1:a på sidan på en madrass över natten för att bli av med "sticky clutch". Hade möjligtvis försvunnit med tiden oxå men orkade inte köra omkring med det...

Kopplingen är tydligen för torr från fabrik eller nåt :va

Jag har gått upp 2 kugg på bakdrevet vilket blev bra och det var precis jag fick dit det med rätt kedjespänning men nu går det fan inte att få kortare hjulbas iaf. :D

Det enda som stör mig nu är att händerna får domningstendenser ibland... Vet inte om det är pga fina vibrationer, konstig vinkel på styret eller bara skinnstället som sitter och klämmer på nåt konstigt ställe för jag kramar inte handtagen som en dåre iaf...


Tack ska prova det. Hur är det med drev igentligen? motsvarar ett kugg fram 2.5 bak lr är jag ute och cyklar? :rolleyes:
Mina händer domnar med bort och ja gissar på att styret är för smalt helt enkelt, antagligen försvinner det med ett Fatbar för om man ska hålla runt hela handtaget så får jag kramp och handen somnar.
 
Nu har jag äntligen hämtat ut min FZ1:a :banana
Har hunnit köra 18 mil nu, å det jobbigaste är ju att man inte får gasa fullt än. Men försäljaren sa att efter ca 50 mil kan man ge på för fullt :yoparty
Grymt kul är det!!
Har dock också lite problem med att växlarna fassnar vid nedväxling. Inte när man kör utan när man kommer till rödljus eller stopp plikt eller dyl så händer det ganska ofta. Är detta ett problem som alla FZ1:or har?
 
fyfaaaaaaan va kul det här är!!!! :D :yoparty

vad ska man med Gröna Lund till?
 
Har dock också lite problem med att växlarna fassnar vid nedväxling. Inte när man kör utan när man kommer till rödljus eller stopp plikt eller dyl så händer det ganska ofta. Är detta ett problem som alla FZ1:or har?

Verkar inte som att alla har det men vissa tydligen... Det fanns flera olika teorier om hur man löser problemet...
1.Öppna oljelocket å spruta olja på kopplingen men håll koll på nivån.
2.Lägga hojen med höger sida ner å kopplingen dragen på en madrass över natten.
3.Köra tills det försvinner själv.
4.Ta isär lamellerna å rengöra/olja in.
Tyckte det verkade enklast att bara luta den men då gäller det ju att man inte tappar den i backen såklart...:näsblod

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=98059

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=72832

Två länkar om problemet...
 
Last edited:
Verkar inte som att alla har det men vissa tydligen... Det fanns flera olika teorier om hur man löser problemet...
1.Öppna oljelocket å spruta olja på kopplingen men håll koll på nivån.
2.Lägga hojen med höger sida ner å kopplingen dragen på en madrass över natten.
3.Köra tills det försvinner själv.
4.Ta isär lamellerna å rengöra/olja in.
Tyckte det verkade enklast att bara luta den men då gäller det ju att man inte tappar den i backen såklart...:näsblod
Tack K.L för svaret.
Körde 12 mil igår (har nu gått 35) Tyckte att det känndes mycket bättre nu. Kanske löser sig av sig själv med några fler mil på mätaren, annars ska jag nog pröva nått av dina förslag.
 
Hej!

Jag är en nybliven fz6s-ägare och har tittat runt lite på tillbehörssidor för att se om det möjligen finns en något lägre sadel. Det hade varit trevligt att kunna sätta ner mer än stortårna.

Någon som har information?

Elise
 
nån som vet nåt yamaha aukt. verkstad i Sthlm med kort väntetid?

Hur långt får man köra innan man kör 100 mila servicen?

...hamnat väldigt otajmat till. Ska på Lelleveckan på onsdag och ligger uppe i 70 mil nu...30 mil känns lite magert även fast de kommer bli mycket :fyllisar där på Gotland...
 
nån som vet nåt yamaha aukt. verkstad i Sthlm med kort väntetid?

Hur långt får man köra innan man kör 100 mila servicen?

...hamnat väldigt otajmat till. Ska på Lelleveckan på onsdag och ligger uppe i 70 mil nu...30 mil känns lite magert även fast de kommer bli mycket :fyllisar där på Gotland...

Jag körde min hoj 160 mil innan jag gjorde 100 mila servicen. Dom på Yamaha Center här nere i Helsingborg sa att det spela inte så stor roll om man gjorde servicen vid 70 mil eller om man kört 180 mil, bara man gjorde det runt dom senare milen i alla fall och inte vänta för länge med det.

/Kim
 
Hej!

Jag är en nybliven fz6s-ägare och har tittat runt lite på tillbehörssidor för att se om det möjligen finns en något lägre sadel. Det hade varit trevligt att kunna sätta ner mer än stortårna.

Någon som har information?

Elise
Det borde väl gå att höra med någon av Yamaha-handlarna i närheten, typ MC-huset eller Lillemans, om sänkningssatser...

/Anders
 
tjena har precis köpt en fz1-n ...
det jag undrar är det några proplem med att sätta dit ett slipon innan man har kört in den???
 
Hej!

Jag är en nybliven fz6s-ägare och har tittat runt lite på tillbehörssidor för att se om det möjligen finns en något lägre sadel. Det hade varit trevligt att kunna sätta ner mer än stortårna.

Någon som har information?

Elise

Lelles har annars sänkningssats som sänker 35mm för 1440kr till fz6-s/n 03-07

Best.nr 05-302-0211
 
nån som vet nåt yamaha aukt. verkstad i Sthlm med kort väntetid?

Hur långt får man köra innan man kör 100 mila servicen?

...hamnat väldigt otajmat till. Ska på Lelleveckan på onsdag och ligger uppe i 70 mil nu...30 mil känns lite magert även fast de kommer bli mycket :fyllisar där på Gotland...
Mc-mecken på Lelles i Uppsala sa max 120 mil...
 
Mc-mecken på Lelles i Uppsala sa max 120 mil...

Ok! Legat sjuk hela helgen, så nu har de inte blivit nåra mil på 2 dar.

Ska ringa runt o kolla avbokade tider imorn. 50 mil i budget känns ju inte så starkt under Lelleveckan...(om man nu inte festar enbart)

Bara färd dit t/r är ca 15 mil, så har man 35 kvar..:gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top