Yamaha FZ-tråden

Menar du fartvind eller turbulens???

Jag har inga problem upp till ca 150, sen börjar nacken säga till att släppa på gasen, och då pratar vi längre sträckor.

Turbulensen börjar bli ansträngande vid 170 men blodbristen till hjärnan pga krampande halsmuskler visar sig inte under 220.

178 cm i strumplästen och smal som en pinne.

Skruva på en kåpa på en nakenhoj:dummer

Sorry, missade att skriva att jag har en FZ1-S, dvs med halvkåpa.

Från ca 80 km/h börjar turbulensen. Har inga problem med fartvind, har haft en naken hoj senaste åren. Men när luften som träffar överkroppen/hjälmen är turbulent hjälper inga öronproppar mot ljudet. Ställer man sig upp på fotpinnarna hör man bara hjälmens svaga vindbrus så det är definitivt feldesignad vindruta på kåpan. Iaf för mig som är 181 cm.

Hur som helst har jag beställt en ny ruta till kåpan från Magical Racing så får se hur det blir med den. Ska lämna icke-turbulent luft och dessutom vara rätt snygg.
 
turbulens i 80km/h? Låter konstigt du har inte obalans någonstanns? Har dock inte kört S modellen men med min N har jag inga sånna problem alls. Körde igår 10mil E4 i 140km/h ända problemet var sadeln:)
 
Last edited:
Har nyss gått och blivit med en Fz6-N 2004, hojen känns perfekt och är riktigt härlig att köra. Jag har dock några små problem, Tändningslåset krånglar hela tiden och man riskerar ju att knäcka nyckeln är det bara att byta eller går det att plocka isär och försöka ordna?

Det sitter ett LeoVince system på hojen och när jag pelat ut db-killersen så gå den ojämt framförallt på tomgång, går detta att justera själv? Läste om någon som ställt om cylindrarna hur görs detta?
 
Min erfarenhet när det gäller dödarknappen på hojar är att man använder den för sällan.Ofta så slår man av hojen med nyckeln,och då ärjar ofta kontakten ihop..Jag råkade ut för detta nyligen på lillhojen ,XT-600,jag har börjat använda den igen varje gång när jag stoppar motorn,och nu funkar det bra igen..Kanske bara var en tillfällighet,men det funkar..
 
turbulens i 80km/h? Låter konstigt du har inte obalans någonstanns? Har dock inte kört S modellen men med min N har jag inga sånna problem alls. Körde igår 10mil E4 i 140km/h ända problemet var sadeln:)

Ja, blev själv riktigt förvånad kan jag säga. Är tveklöst kåpan (kåpglaset) som gör att luften blir turbulent. När jag ställer mig upp på fotpinnarna blir det tyst och fint. Så förstår hur det är på N-modellen.
 
Hur mycket drar en FZ6 vid normal körning och hur långt kommer man på en tank? Funderar på en FZ6 som pendlarhoj och det skulle vara skönt att slippa tanka hela tiden...
 
Hur mycket drar en FZ6 vid normal körning och hur långt kommer man på en tank? Funderar på en FZ6 som pendlarhoj och det skulle vara skönt att slippa tanka hela tiden...

Den dricker väl mellan 0.45 och 0.67 per mil, beror på hur mycket du gasar såklart. Tanken håller ju ca 19.4 liter inkl reserv tanken.
 
Ingen som har ett svar på vad jag behöver göra för att den ska gå som den ska? När jag plockat ut db-killersen vad jag förstått så funkar inte det här med att dra batteriet ett tag på 04orna?
 
har en fråga om power commander nån som vet av nån bra sida med mkt mappar??
har en -08 köpte en pcv 22-015 kan man köra med grundmappen på den??
det står på kartongen 09-10
 
Var och tvättade hojen idag, så nu lyser Neutral lampan på hojen varje gång jag trycker in kopplingen. Det kvittar vilken växel jag växlar till, N lampan lyser värje gång kopplingen hålls inne.

Hur fixar man detta? Och är det "säkert" att köra när den gör såhär?

Hojen är en liten fz6 SA 2006.
 
Kan säkert vara olika anledningar till att den lyser, men hojen kommer ju inte pajja för dig bara för att den lyser. Det enda kan vara om du vill döda motorn genom att fälla ner stödet, eller starta med växel i och har stödet nere. Behöver möjligen inte vara så beroende på vart felet sitter och hur "dödmans-switchen" till stödet är kopplat. Testa vettja =)
 
Hojt Fz folk. Jag e på jakt efter en map till en pc5a.
Hojen är en FZ1-n som kommer få pluggad AiS, slipon, kn filter och moddad luftburk.
Någon som sitter på en map för dom moddningarna?
Ja jag vet redan att en bänkning är det bästa men vill prova med en färdig map först.
 
Hojt Fz folk. Jag e på jakt efter en map till en pc5a.
Hojen är en FZ1-n som kommer få pluggad AiS, slipon, kn filter och moddad luftburk.
Någon som sitter på en map för dom moddningarna?
Ja jag vet redan att en bänkning är det bästa men vill prova med en färdig map först.


Regga dig på fz1 forum så finns där en del mappar.
 
Ladda ner duke4overs mappack de moddar du har är stage 2 det finns två mappar där du kan prova min funkade bäst med hm racingmappen när jag körde original drevning men med 16 drev funkar lars mappen bättre.
 
Ladda ner duke4overs mappack de moddar du har är stage 2 det finns två mappar där du kan prova min funkade bäst med hm racingmappen när jag körde original drevning men med 16 drev funkar lars mappen bättre.

Ok har plockat hem den redan, hojen i frågan har 16 drev så då börjar jag med Lars mapen :tummenupp
 
Kan rapportera att Magical Racings kåpglas gjorde gott. Tar naturligtvis inte bort all vind... är ingen touringkåpa. Men vinden är jämn... ingen turbulens. :)

Synd att inte Yamaha har råd att låta någon provköra hojarna innan de sätts i serieproduktion.... hade varit enkelt att ordna detta.
 
Kan rapportera att Magical Racings kåpglas gjorde gott. Tar naturligtvis inte bort all vind... är ingen touringkåpa. Men vinden är jämn... ingen turbulens. :)

Synd att inte Yamaha har råd att låta någon provköra hojarna innan de sätts i serieproduktion.... hade varit enkelt att ordna detta.

Är den snygg då?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top