Vad blir skillnaden ? bara nyfiken
Skillnaden blir att känslan i handtaget blir mycket "stummare". Med stålomspunna slangar finns inget utrymme för slangen att expandera utan trycket går direkt ner till oket utan minsta förlust. Med vanliga standard slangar förloras en viss del av trycket till att expandera slangen. Så bättre känsla och bättre "bett" i bromsarna helt enkelt!
Med vanliga standard slangar förloras en viss del av trycket till att expandera slangen. Så bättre känsla och bättre "bett" i bromsarna helt enkelt!
Inget tryck "förloras". En specifik kraft på bromsgreppet resulterar i ett specifikt tryck i systemet, som resulterar i en specifik kraft på bromsbeläggen. Detta förhållande ändras inte med byte av slangar, det enda som ändras är att man får en stummare känsla och mindre rörelse i greppet.
En panikbromsning är gjord i panik. Då trycker man i ren , ja , PANIK. Det är då ABS-en räddar ditt arsle, och det har räddat mitt några gånger. Jag köpte med ABS för att det är en billig livförsäkring, fast jag anser mig själv vara riktigt bra på bromskontroll. Det där med att man förlorar känsla är bara snack. Har du provat en CBR 1000 RRA ? Bromsarna e helt suveräna, trots att det är ABS. Två fingrar, enorm stoppkraft. På FZ1-an får man ta i lite mer bara
Har testat en BMW F800 R med abs, och den blev jag inte så impad på. Visst var det bra att kunna styra lite, men tyckte inte den bromsade så hårt....
fast har det här skett i en kurva o inte rakt fram har det ju varit kört....
Kan ju alltid över väga att byta upp sig till nästa år....
dra upp den på arbetsstöd , starta den och låt den rulla, så kan du titta på kedjan och hjulet. om allting är rakt så kan du sova lugnt
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.
snurrar du med handen så e det inte säkert att du ser om nåt är snett
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.
Klarar inte att få fram mitt "ljud" endast handkraft och det är ju sjukt svårt att sitta på hojen och köra och lokalisera vad det är.
Kedjan är ofta lite ojämnt sliten, dvs du har olika mycket slack på olika ställen när du snurrar hjulet, det är rätt vanligt att det blir så. Om du har motorn igång och driver hjulet på stödet så har den inget som helst motstånd som bromsar hjulet. Det som kan hända är att det blir ryckigt och bakdrevet snurrar fram mer kedja ovanför svingen, framdrevet tar upp slacket sen blir det ett nytt ryck och sen kan hela skiten komma i en sorts självsvängning, hoppa av stödet eller välta. Jag har sett det hända med egna ögon
Sen har vi förstås skräckhistorierna med folk som ska göra rent kedjan med en trasa, med motorn igång och växel i....
Du får troligen inte fram ljudet ändå utan att köra hojen på vägen, med belastning.
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
|
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
|
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
|
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
|
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |
|
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |