Yamaha FZ-tråden

Mr Kagsor

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Bagis
Hoj
-09 FZ 1, naken
Skeptisk

Hallå FZ-lovers!!

Jag har alltid varit lite skeptisk till abs på just hojar, att man tappar lite känsla o så....

Häromdan var jag ut och nöjesåkte lite på en lagomt kurvig väg strax söder om Sthlm.... Döm om min förvåning när jag är på väg upp för ett krön möter en BMW (bil) typ mindre än 50m framför mig som är halvt inne på min sida av vägen.( Billisten blir säkert lika förvånad av att möta mig) Den första millisekunden tänker jag att BMW har redan tillräkligt snyggt kylaremblem och behöver inte ha mig där.... Ett snabbt ( jag är förvånad själv hur fort jag reagerade) ryck i bromshandtaget, låser upp framhjulet, voblar vänster-höger-vänster innan jag lättar på bromsen och viker undan BMW-asets backspegel med nån cm till godo....

Man kanske skulle kolla upp det där med ABS....eller träna lite mer på panikbromsa....

Polaren på Ducce bakom sa att han var redo o byta kallingar efter att ha sett det hela....
Själv hann jag typ inte tänka så mycket på det...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
En panikbromsning är gjord i panik. Då trycker man i ren , ja , PANIK. Det är då ABS-en räddar ditt arsle, och det har räddat mitt några gånger. Jag köpte med ABS för att det är en billig livförsäkring, fast jag anser mig själv vara riktigt bra på bromskontroll. Det där med att man förlorar känsla är bara snack. Har du provat en CBR 1000 RRA ? Bromsarna e helt suveräna, trots att det är ABS. Två fingrar, enorm stoppkraft. På FZ1-an får man ta i lite mer bara
 

_tompa80_

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
TT600
Vad blir skillnaden ? bara nyfiken



Skillnaden blir att känslan i handtaget blir mycket "stummare". Med stålomspunna slangar finns inget utrymme för slangen att expandera utan trycket går direkt ner till oket utan minsta förlust. Med vanliga standard slangar förloras en viss del av trycket till att expandera slangen. Så bättre känsla och bättre "bett" i bromsarna helt enkelt!
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
då va man hemma igen efter norge resan.. de e en resa ja bara måste göra om igen :yoparty vilka goa vägar de e i norge.

här kommer några bilder på väskorna.








väskorna e lite skitiga efter resan


Blev lite nyfiken på hur långt du körde och hur länge du var borta? Funderar lite på en FZ1-n men undrar hur den känns att köra längre turer där man sover över och likande? Jag e 190 cm så det e ju avgörande också för komforten!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Skillnaden blir att känslan i handtaget blir mycket "stummare". Med stålomspunna slangar finns inget utrymme för slangen att expandera utan trycket går direkt ner till oket utan minsta förlust. Med vanliga standard slangar förloras en viss del av trycket till att expandera slangen. Så bättre känsla och bättre "bett" i bromsarna helt enkelt!

tack för förklaringen!
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Med vanliga standard slangar förloras en viss del av trycket till att expandera slangen. Så bättre känsla och bättre "bett" i bromsarna helt enkelt!

Inget tryck "förloras". En specifik kraft på bromsgreppet resulterar i ett specifikt tryck i systemet, som resulterar i en specifik kraft på bromsbeläggen. Detta förhållande ändras inte med byte av slangar, det enda som ändras är att man får en stummare känsla och mindre rörelse i greppet.
 

_tompa80_

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
TT600
Inget tryck "förloras". En specifik kraft på bromsgreppet resulterar i ett specifikt tryck i systemet, som resulterar i en specifik kraft på bromsbeläggen. Detta förhållande ändras inte med byte av slangar, det enda som ändras är att man får en stummare känsla och mindre rörelse i greppet.

Är med där helt och hållet. Den kraft du lägger på handtaget är precis den samma som i slutet verkar på bromsbelägget. Så fungerar hydraulik, så jag var väl lite snabb att skriva fumligt "att tryck förloras" det ska såklart vara att slangen inte tillåts att expandera över huvud taget och därmed får man en snabbare respons och en distinktare känsla i handtaget!
 

Mr Kagsor

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Bagis
Hoj
-09 FZ 1, naken
En panikbromsning är gjord i panik. Då trycker man i ren , ja , PANIK. Det är då ABS-en räddar ditt arsle, och det har räddat mitt några gånger. Jag köpte med ABS för att det är en billig livförsäkring, fast jag anser mig själv vara riktigt bra på bromskontroll. Det där med att man förlorar känsla är bara snack. Har du provat en CBR 1000 RRA ? Bromsarna e helt suveräna, trots att det är ABS. Två fingrar, enorm stoppkraft. På FZ1-an får man ta i lite mer bara

Har testat en BMW F800 R med abs, och den blev jag inte så impad på. Visst var det bra att kunna styra lite, men tyckte inte den bromsade så hårt....
fast har min incident skett i en kurva o inte rakt fram har det ju varit kört....men tror inte abs funkar så bra om man tar en kurva heller, blir för mycket vikt på framhjulet....
Kan ju alltid över väga att byta upp sig till nästa år....
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har testat en BMW F800 R med abs, och den blev jag inte så impad på. Visst var det bra att kunna styra lite, men tyckte inte den bromsade så hårt....
fast har det här skett i en kurva o inte rakt fram har det ju varit kört....
Kan ju alltid över väga att byta upp sig till nästa år....

F800 R är en oimponerande hoj på alla sätt. ABS-en funkar säkert utmärkt, men du kan inte förvänta dig supersport klipp i BMWs instegsmodell.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Färsking på ingång

Tjena, tänkte bara stick in huvudet här på FZ-tråden och säga hej.
Relativt nybliven ägare till FZ6-S

Btw
Har en minimalt swosch-swosch tramissions- eller kedjeljud, men kedjespelet känns ok och hojen är i sjukt bra skick, välservad med endast 1200 mil på mätaren (2006:a)
Någon som har en känsla av vad det är. Låter alla FZ6:eek:r lite så kanske?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
dra upp den på arbetsstöd , starta den och låt den rulla, så kan du titta på kedjan och hjulet. om allting är rakt så kan du sova lugnt
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
dra upp den på arbetsstöd , starta den och låt den rulla, så kan du titta på kedjan och hjulet. om allting är rakt så kan du sova lugnt

Will do, tack för tipset! Såg att du moddat med blinkers i tidigare inlägg. Finns det miniblinkers med rätt motstånd redan inbyggt eller måste man lösa det själv? I så fall hur vet man vilket motstånd man ska ha?:va
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
miniblinkers behöver inte motstånd bara för att de är små. Endast LED blinkers behöver det.
Mina är med vanliga glödlampor, jag tycker att det blir bättre ljus i dem

Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.

snurrar du med handen så e det inte säkert att du ser om nåt är snett
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.

Klarar inte att få fram mitt "ljud" endast handkraft och det är ju sjukt svårt att sitta på hojen och köra och lokalisera vad det är.
Så min plan är att ta upp den på depåstödet starta och gasa på lite snurr på ettan...stänga av motorn och lyssna och titta.
Varför avråder du mig? Vad kan hända? Tacksam för coaching då jag är helt novis på hojjar egentligen
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Kedjan är ofta lite ojämnt sliten, dvs du har olika mycket slack på olika ställen när du snurrar hjulet, det är rätt vanligt att det blir så. Om du har motorn igång och driver hjulet på stödet så har den inget som helst motstånd som bromsar hjulet. Det som kan hända är att det blir ryckigt och bakdrevet snurrar fram mer kedja ovanför svingen, framdrevet tar upp slacket sen blir det ett nytt ryck och sen kan hela skiten komma i en sorts självsvängning, hoppa av stödet eller välta. Jag har sett det hända med egna ögon :D

Sen har vi förstås skräckhistorierna med folk som ska göra rent kedjan med en trasa, med motorn igång och växel i....

Klarar inte att få fram mitt "ljud" endast handkraft och det är ju sjukt svårt att sitta på hojen och köra och lokalisera vad det är.

Du får troligen inte fram ljudet ändå utan att köra hojen på vägen, med belastning.
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kedjan är ofta lite ojämnt sliten, dvs du har olika mycket slack på olika ställen när du snurrar hjulet, det är rätt vanligt att det blir så. Om du har motorn igång och driver hjulet på stödet så har den inget som helst motstånd som bromsar hjulet. Det som kan hända är att det blir ryckigt och bakdrevet snurrar fram mer kedja ovanför svingen, framdrevet tar upp slacket sen blir det ett nytt ryck och sen kan hela skiten komma i en sorts självsvängning, hoppa av stödet eller välta. Jag har sett det hända med egna ögon :D

Sen har vi förstås skräckhistorierna med folk som ska göra rent kedjan med en trasa, med motorn igång och växel i....



Du får troligen inte fram ljudet ändå utan att köra hojen på vägen, med belastning.

Okej ta för input!
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Jag vill avråda från att köra motorn med växel i på ett depåstöd (eller centralstöd). Snurra hjulet med handen istället och känn kedjeslacket med den andra handen, justera på det tightaste stället.

Varför skulle du avråda det?

Att köra cykeln på ettans växel på centralstödet är ju ett utmärkt sätt att smörja kedjan eller för att kontrollera om allt fungerar.

Det är ju ingen skillnad mellan det och att köra i en backe som lutar tillräckligt mycket.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top