Yamaha DT 125 stendött elsystem

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
I helgen så gjorde jag ett impulsköp och köpte mig en liten 125:a av ren nostalgi, i hopp om att renovera den och ha som helgnöje.

Började med att byta ut det stendöda batteriet som batteriladdaren inte ens ville försöka ladda. Fick igång den också på 4:e kicken i en liten stund.

Steg 1 blir att få igång elsystemet, då blinkers, tuta, indikatorlampor och ypvs är helt döda. Det enda som funkar är lyset (när cykeln är igång).

Problemet är att cykelns till synes enda säkring (10Amp) vid batteriet verkade vara hel, men elsystemet är fortfarande dött. Har tänkt att gå igenom o smörja upp alla kontakter i hela hojen, men innan man ger sig på det så tänkte jag fråga - finns det nån där ute som vet i vilken ände det är rimligt att börja, eller om det finns nånting specifikt man borde kolla? :)

Cykeln är en DT 125 (LC, inte R) årsmodell 85

Har själv en 84 och det är som du säger ljuset går på en egen krets. Förutsatt att där är spänning på batteriet så skulle jag nog misstänka tändningslåset. Hur som helst så är där inte speciellt mkt kablar och dom är inte gömda heller så det går nog att klura ut vad som är fel om du vill.

Plockade bort framlyktan och lyktkåpan, och då uppenbarade sig .............. en knipsad kabel. Märkligt. Killen jag köpte av måste haft nån okompis.

Så fort jag lappade ihop kabeln så kom elsystemet igång igen! :)

kabeln som var av var en brun i anslutning till tändningslåset, så kan ju varit nån okunnig som trott att den skulle gått o knycka på det sättet.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...