Yamaha drar sig ur WSBK efter 2011.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Yamaha Official World Superbike Team withdraws at the end of 2011 season from World Championship

Yamaha Motor Europe N.V. (YME) has decided to withdraw their official Yamaha World Superbike Team at the end of the current season from the FIM Superbike World Championship.

This announcement follows a full strategic review of the Marketing Operations within Europe including all Motorsport activities and takes into account the continuing severe and rapidly changing Powered Two Wheeler market conditions throughout the region.

Due to this decision more resource and focus will now be used for direct “Customer“ activities to ultimately add more value to Yamaha ownership and increased Customer Satisfaction.

YME would like to express their sincere thanks and appreciation for the total commitment, support, and passion shown by the extremely professional and dedicated riders and team members both past and present throughout the many years of participation in the FIM Superbike World Championship. YME would also like to thank all the highly valued business partners and suppliers who have in-turn supported the team and in addition would like to thank Infront Motorsports, the FIM Superbike World Championship promoters. YME has chosen this timing of announcement to ensure that all existing obligations are correctly met, and to not limit any opportunities or future planning for all personnel involved.

Riders Marco Melandri and Eugene Laverty are currently respectively 3rd and 4th in the overall 2011 FIM Superbike World Championship standings for riders with 4 rounds to go. YME and the team will continue to give its maximum efforts until the end of the existing season to try and regain the World Superbike title which Yamaha also won in 2009.

Yamaha will continue the availability of road racing kit parts, known as YEC Racing kit parts, for its R1 and R6 production models for private teams entering at all racing levels.

Trist när de stora lämnar in handsken men så länge deras prylar går att köra för privat team blir det kanske bara intressantare utan riktiga fabriksteam. Jämnare startfält kanske?

Eller så kostar jorge så mycket nu när han är ensam herre på täppan i mgp :)

”...the continuing severe and rapidly changing...market conditions throughout the region [Europa].”

Vad menas med det egentligen? Är den europeiska motorcykelmarknaden så sargad och hastigt förändrad?

:va

Antingen ger man sig in i teknikutvecklingen som sker hos Aprilia, Ducati och BMW eller så får man göra scotrar till Indien och Kina, där pengarna finns:confused:

Synd, särskilt med tanke på (de eventuella) regelförändringarna till nästa år som jag tror kommer spara mycket pengar för förarna.

Som det blir då är det väl bara Kawasaki som kommer ha full factory-support för ett team nästa år i WSBK, eller?

Antingen ger man sig in i teknikutvecklingen som sker hos Aprilia, Ducati och BMW eller så får man göra scotrar till Indien och Kina, där pengarna finns:confused:
Och vad sänder Yamaha med detta beslut för budskap om sin nya R1 som ska komma i höst för att konkurrera med BMW R 1000 SS?

”Vår nya sporthoj är så slätstruken att vi passar på att dra oss ur Superbike-VM samtidigt som vi presenterar den.”

Vilken trovärdighet ger det? Jo, jag vet att en gathoj kan vara alldeles utmärkt även om tillverkaren inte tävlar med den i Superbike-VM, men nog är det ur strategisk synvinkel märklig timing.

:brinnerup

Bifogat

• 9789129665574_large_ar-du-feg-alfons-aberg.jpg
    9789129665574_large_ar-du-feg-alfons-aberg.jpg
    7.1 KB · Visningar: 1,164
Yamaha har gjort stora förluster de senaste åren och krisen i Japan lär knappast hjälpa till. De stramar åt racebudgeten och då åker SBK först - inte särskilt konstigt även om det är tråkigt.

Och vad sänder Yamaha med detta beslut för budskap om sin nya R1 som ska komma i höst för att konkurrera med BMW R 1000 SS?

”Vår nya sporthoj är så slätstruken att vi passar på att dra oss ur Superbike-VM samtidigt som vi presenterar den.”

Vilken trovärdighet ger det? Jo, jag vet att en gathoj kan vara alldeles utmärkt även om tillverkaren inte tävlar med den i Superbike-VM, men nog är det ur strategisk synvinkel märklig timing.

:brinnerup

Men ge dig. Det är en rent ekonomisk fråga om du tar dig tid att sätta dig in i Yamahas sits. Dålig efterfrågan av sporthojar i Europa leder till ett negativt kassaflöde. Ett kassaflöde som redan är dränerat och sargat efter finanskrisen 2008 då de gick back med över 5 miljarder kronor enligt uppgift.

Att då satsa som ett av de absoluta toppteamen i WSBK med dubbla förare, kanske till och med de bästa när man dessutom har dubbla förare i MotoGP i absolut toppklass. De frestar inte på kassan då tror du??

(Samt att man har support-team i både MotoGP och WSS 600 samt fabriksteam inom MX).

Men gnäll på du om att det handlar om att inte motsvara BMW S 1000 RR om det får dig att må bättre.:huvet

Dålig efterfrågan av sporthojar i Europa leder till ett negativt kassaflöde.
BMW klagar inte över efterfrågan på sin sporthoj. Kan det vara så att efterfrågan på japanska sporthojar ”leder till ett negativt kassaflöde”? Det var länge sedan R1 var den mest eftertraktade sporthojen.

Klart det ligger ekonomiska överväganden bakom beslutet att dra sig ur Superbike-VM. Har någon skrivit något annat i den här tråden? Det är ju ändå möjligt att tycka att det är ett märkligt beslut med tanke på den stundande lanseringen av nya R1.

Och hur stora är kostnaderna för Yamaha att tävla i Superbike-VM egentligen? Sponsorer betalar en stor del av kalaset och det är ju för övrigt en investering i varumärket, inte en kostnad. Därför skulle jag vilja veta mer om hur Yamaha har tänkt.

BMW klagar inte över efterfrågan på sin sporthoj. Kan det vara så att efterfrågan på japanska sporthojar ”leder till ett negativt kassaflöde”? Det var länge sedan R1 var den mest eftertraktade sporthojen.

Känns dock som att BMW borde ha ett större intresse i att vara med och "visa upp sig" just i om att dom är ganska nya i sammanhanget.

De flesta vet ju redan hur Yamahas hojar presterar så för dem kanske "reklam"-intresset inte är tillräckligt intressant för att vara ekonomiskt försvarbart.

Jag har en svag känsla av at Yamaha har mer fakta i fallet och har gjort en mer grundlig marknadsanalys än vad vi har möjlighet till...

Vi får nog hoppas att nya R1:an visar bättre effektsiffror än förra modellen, annars blir det nog ytterligare nedåtgående trender i försäljningen med tanke på hur mycket korvmojsåkarna gnällde på den "undermåliga" effekten i crossplanemotorn när den kom. Det var nog lite tur att Ben Spies visade hur man skulle använda den i WSBK det året...

Klart det ligger ekonomiska överväganden bakom beslutet att dra sig ur Superbike-VM. Har någon skrivit något annat i den här tråden? Det är ju ändå möjligt att tycka att det är ett märkligt beslut med tanke på den stundande lanseringen av nya R1.

Och hur stora är kostnaderna för Yamaha att tävla i Superbike-VM egentligen? Sponsorer betalar en stor del av kalaset och det är ju för övrigt en investering i varumärket, inte en kostnad. Därför skulle jag vilja veta mer om hur Yamaha har tänkt.

"-Det var länge sedan R1 var den mest eftertraktade sporthojen."
-Det kan jag hålla med om, R1 -09 var inte det bästa släppet Yamaha har gjort.

"-Det är ju ändå möjligt att tycka att det är ett märkligt beslut med tanke på den stundande lanseringen av nya R1."

-Den nya R1:an skulle kommit förra året och blivit en försäljningssuccé så kanske Yamaha hade haft det bättre i kassan, dock inte tillräckligt för att hålla igång ett WSBK-team.

"-Sponsorer betalar en stor del av kalaset och det är ju för övrigt en investering i varumärket, inte en kostnad. Därför skulle jag vilja veta mer om hur Yamaha har tänkt."

-Yamaha har inte fått tag i någon helhetssponsor i år efter att Italienska Sterilgarda drog sig ur förra året. Och att dra runt hela satsningen på egen hand blev således för dyrt för Yamaha. Där har du sannolikt rotorsaken.

-Den nya R1:an skulle kommit förra året och blivit en försäljningssuccé så kanske Yamaha hade haft det bättre i kassan, dock inte tillräckligt för att hålla igång ett WSBK-team.

Mja, även om man skulle slå frivolter av rekord i försäljning kommer fortfarande antalet sålda R1 vara puttefnaskers mot volymmodellerna där man även gör de större pengarna. Antalet sålda sportmoppar på grund av deltagande, eller inte, som märkesteam i racingsammanhang är nog inte direkt avgörande heller...

De flesta vet ju redan hur Yamahas hojar presterar så för dem kanske "reklam"-intresset inte är tillräckligt intressant för att vara ekonomiskt försvarbart.
Enligt den logiken skulle alla varor och tjänster marknadsföras endast när de var nya, sedan skulle företagen förlita sig på att de var...kända. Så fungerar det ju nu inte, och eftersom konkurrensen på den europeiska mc-marknaden är hårdare än någonsin är det klart man undrar över Yamahas beslut att distansera sig, samtidigt som deras modellprogram är svagare än på...någonsin. Självklart har de gjort rätt enligt sina modeller, men hur de har resonerat och bedömt marknaden, framtiden och sin egen position på den vore intressant att veta.

Synd, särskilt med tanke på (de eventuella) regelförändringarna till nästa år som jag tror kommer spara mycket pengar för förarna.
Tänker du på en-hojs-regeln?

Som det blir då är det väl bara Kawasaki som kommer ha full factory-support för ett team nästa år i WSBK, eller?
BMW har det och jag har inte hört något om att de ska dra sig ur. Aprilia vet jag inte men har fått för mig att de har fullt stöd från fabriken.

Är det ändå inte lite lustigt att Yamaha som gått så bra i MotoGP, WSBK och AMA de senaste åren säljer dåligt med gathojar medans det är precis tvärtom för BMW :va

Precis den. :)

BMW har det och jag har inte hört något om att de ska dra sig ur. Aprilia vet jag inte men har fått för mig att de har fullt stöd från fabriken.

Är det ändå inte lite lustigt att Yamaha som gått så bra i MotoGP, WSBK och AMA de senaste åren säljer dåligt med gathojar medans det är precis tvärtom för BMW :va

Jag glömde ett par ord där i min mening ser jag nu, sätt in "av de japanska tillverkarna" så kanske min tanke blir klarare. Hela mitt resonemang i huvudet byggde på att det var de japanska tillverkarna jag pratade om så det var jättelogiskt för mig när jag skrev det... :D

Det är faktiskt ganska märkligt, BMW:n är ju en skvätt dyrare också. Det ger å andra sidan stöd för min tes att folk bara köper hoj efter effektsiffrorna... :hihi

I racesammanhang är det ju inte så konstigt då det krävs mkt för att få den modellens (09) att matcha effekt, chassie och vikt mot andra hojar=dyrt

Dom som kör gata har jag också hört gnälla om effekt mm.. 159hk på osten med helsystem...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti