Yamaha drar sig ur WSBK efter 2011.

Jag är inte förvånad. Gissar att många läser tester innan de väljer en ny sporthoj. I ett test i Motorrad våren 2010 av Superbikes i vanligt butiksutförande var R1 den hoj som som fick högsta varvtiderna på bana, Långsammast helt enkelt. Efter Kawasaki ZX-10R, Honda CBR1000RR och Suzuki GSX-R1000.
Och efter KTM, Ducati, Aprilia, MV och BMW. Precis som alla japanska superbikes.
I högfartstestet på Nardobanan havererade R1an efter överhettning. Inga problem alls på Nardo för bla Honda, Kawasaki, Ducati, BMW. Suzukin körde av en vevstake.
Så det enda skälet köpa en ny 2010 R1 var lägsta pris. Ville du ha en ny pålitlig och snabb på bana Superbike från Japan så var valet utgående från Motorrads test ZX-10R eller CBR1000RR.
Klart Yamaha fått dålig ekonomi.
Gissar att BMW S1000RR har tagit många kunder som annars valt en Japansk hoj. Lovordade ABS-bromsar och en Tractioncontrol som i Regnläge ger tillräckligt med effekt för gatåka och tar bort risken för highsider samt låg försäkringspremie jämfört med andra Superbikes.

Dom som kör gata har jag också hört gnälla om effekt mm.. 159hk på osten med helsystem...

Sjukt klent... :rolleyes:

Den gick att köra fort med i standard också, Watz körde 1:34.6 med den standard på SM-premiären i Anderstorp 2009 och 56.0 på Sviestadloppet samma år.

Men korvmojen har andra krav än banorna och den här gången fokuserade Yamaha på banorna. Kanske blev det deras "död", jag vet inte.

Frågan är om det kommer att bli så mycket billigare?

De senaste jag läste var att de skulle få ha ett rullande chassi standby så att motorn kunde flyttas vid en krasch. Sen undrar jag hur många rullande chassin och motorer toppteamen kommer att ha i sina lastbilar...

När det gäller R1:an och Sverige är det tydligen ganska stor skillnad på en hoj som följer reglementet till punkt och pricka och en som varit nedplockad och sedan fixad efter konstens alla regler. Effektskillnaden var markant på tex Anderstorp. Och nej, det är inte Freddes R1:a jag tänker på utan en annan som ska ha kostat som ett par vanliga.

Är det ändå inte lite lustigt att Yamaha som gått så bra i MotoGP, WSBK och AMA de senaste åren säljer dåligt med gathojar medans det är precis tvärtom för BMW :va
Jo, det är en intressant iakttagelse.

• Att tekniska övertag i racing inte går att överföra så att tillverkaren får samma övertag/konkurrensfördel med sina gathojar. Här kan man notera att BMW, utan egen erfarenhet/data från GP- och Superbikeracing, kunde bygga en sporthoj som var bättre än de japansk som har decennier av erfarenhet/data från sådan racing.

• Att framgångar i racing inte verkar ha något direkt samband med försäljningen av gathojar.

Last edited:
Jag tror att man får försöka hitta någon snabb kines som kan börja vinna lite. Så kanske lite nyrika kineser kan köpa "lite" cyklar. Det gäller nog MotoGP/WSBK
Tex här i sverige är det väl snart förbjudet med sporthoj.

Jag tror att man får försöka hitta någon snabb kines som kan börja vinna lite. Så kanske lite nyrika kineser kan köpa "lite" cyklar. Det gäller nog MotoGP/WSBK.
En kinesisk förare som ska vinna GP-race. Har du landat från Mars nyligen?

Tex här i sverige är det väl snart förbjudet med sporthoj.
Ett sådant lagförslag skulle innebära enorma risker för vilket parti som helst. Det kommer förstås aldrig bli verklighet, lika lite som ett förbud mot alkohol, tobak eller snabba bilar som också är potentiellt livsfarliga.

”...the continuing severe and rapidly changing...market conditions throughout the region [Europa].”

Vad menas med det egentligen? Är den europeiska motorcykelmarknaden så sargad och hastigt förändrad?

:va

Ja!

Det är viktigt att ta med i bilden att ekonomin for en stor producent inte endast består av det, allt annat lika beskedliga sporthojs segment!

Tar du den europeiska MC industri, så var det ca. 200.000 anställda, innan finans krisen. Runt årsskiftet var det 150.000!

Ett sådant lagförslag skulle innebära enorma risker för vilket parti som helst.

"Enorma risker" är väl ändå att ta i.. så jäkla många är vi inte som kör sporthoj.. och den stora massan har nog inget emot att förbjuda extremhojar på gata.

Sviktande marknad storsponsor drar sig ur, vem bryr sig egentligen.
Wsbk har tappat marknadskraft och det är knappt man bryr sig när dom när de före detta Mgp stjärnorna gör upp.

Hur många Fabriksteam förutom Aprilia, BMW har vi kvar där ute?

Glada kineser på superbikes, låter roligt:tungan

Det behövs ju fabrikssatsningar, om du vill leka i toppen, med några få undantag som till exempel Ducati, som både i WSBK och Italienska superbikeserien skördar stora framgångar. Att "krasch Checa" skulle köra skiten ur hela WSBK gänget med en gammal sotig Ducati (ironi), de hade gett höga odds för några år sen.
Enda riktiga fabrikssatsning bland japshojar kommer väl möjligen från Honda som bara SKALL vinna Suzuka 8 timmars och IOMTT, då går HRC in och vips kommer en fireblade som går som ett skott (vad hände med Ten Kate?).

Till och med gamla stutar som Tamada och Okada placerar sig i topp i Suzuka, knappast körskickligheten som är avgörande där, utan perfekt material från HRC, många yngre duktiga förare kom efter dom i mål.

Jag tror du måste ha fabriken med dig, men att de förlorar pengar på att sälja sporthojar råder nog ingen tvekan om, utan andra grenar i företaget får ta kostnaderna. Att inte Yamaha,Honda, Suzuki, viss mån Kawasaki inte mött upp teknologin från Aprilia,Ducati,BMW, är ju mycket märkligt?
Blev de tagna på sängen?:va

Det behövs ju fabrikssatsningar, om du vill leka i toppen, med några få undantag som till exempel Ducati, som både i WSBK och Italienska superbikeserien skördar stora framgångar.
Man kan inte läsa allt i tidningar och sanningen är att Ducati inte lämnat WSBK. Checas team består av folk från fabriken, samma människor som var med i Xerox-teamet.

Man kan inte läsa allt i tidningar och sanningen är att Ducati inte lämnat WSBK. Checas team består av folk från fabriken, samma människor som var med i Xerox-teamet.

Du hann före, Checas ducce är lika mycket fabrikshoj som Xeroxhojen var egentligen.

-

För övrigt tycker jag det är synd att WSBK är så eftersatt i media, racen är ju riktigt roande och det är ofta tät räjsing ändå till mållinjen. Bra mycket roligare än MotoGP på senare år om man frågar mig.

Lite synd är det ju dock att sändningen (om nu hela loppet sänds) på Eurosport ser ut som den vart inspelad i östblocket 1982...

Att Yamaha lämnar ser jag bara som negativt. De går ju dessutom rätt bra för dom just nu, långt bättre än andra.

De får väl precis som de andra tillverkarna göra en Monster, ER6, GS1200 etc. som drar in pengar åt dem. R1:an kan ju inte vara en stor del av hojförsäljningen för dom.

DDe får väl precis som de andra tillverkarna göra en Monster, ER6, GS1200 etc. som drar in pengar åt dem. R1:an kan ju inte vara en stor del av hojförsäljningen för dom.
Precis. Yamaha verkar (precis som flera av de japanska tillverkarna) helt ha missbedömt vad den europeiska marknaden efterfrågar. Ducati, BMW och KTM har varit mycket mer lyhörda. FZ8 är det mest ”imponerande” (i fråga om vad marknaden efterfrågar) som Yamaha har visat på många år och det säger ju en del.

Bifogat

• Honda XL1000V 07  1.jpg
    Honda XL1000V 07 1.jpg
    29.3 KB · Visningar: 62
  • 2009-BMW-R1200GS.jpg
    2009-BMW-R1200GS.jpg
    220.1 KB · Visningar: 61
Last edited:
Du hann före, Checas ducce är lika mycket fabrikshoj som Xeroxhojen var egentligen.

-

För övrigt tycker jag det är synd att WSBK är så eftersatt i media, racen är ju riktigt roande och det är ofta tät räjsing ändå till mållinjen. Bra mycket roligare än MotoGP på senare år om man frågar mig.

Lite synd är det ju dock att sändningen (om nu hela loppet sänds) på Eurosport ser ut som den vart inspelad i östblocket 1982...

Att Yamaha lämnar ser jag bara som negativt. De går ju dessutom rätt bra för dom just nu, långt bättre än andra.

De får väl precis som de andra tillverkarna göra en Monster, ER6, GS1200 etc. som drar in pengar åt dem. R1:an kan ju inte vara en stor del av hojförsäljningen för dom.

Jag vill minnas att det är Xerox fabrikaren. Althea skulle ta över fabriks grejor och en hel del personal. Inte minst ser man ju en hel del folk från ducatifabriken i depån.

Mvh

Gissar att BMW S1000RR har tagit många kunder som annars valt en Japansk hoj. Lovordade ABS-bromsar och en Tractioncontrol som i Regnläge ger tillräckligt med effekt för gatåka och tar bort risken för highsider samt låg försäkringspremie jämfört med andra Superbikes.

Jag tror även att de stulit en del Guldvinge kunder.

I racesammanhang är det ju inte så konstigt då det krävs mkt för att få den modellens (09) att matcha effekt, chassie och vikt mot andra hojar=dyrt

Dom som kör gata har jag också hört gnälla om effekt mm.. 159hk på osten med helsystem...

Hörde idag att den är dyr att få bra prestanda, som sagt.

Enligt uppgift så har jag 163 hk på bakhjulet.

förr drevs stallet av Yamaha Italia, sen tog holländarna över och får ingen huvudsponsor.. samband?

Precis. Yamaha verkar (precis som flera av de japanska tillverkarna) helt ha missbedömt vad den europeiska marknaden efterfrågar. Ducati, BMW och KTM har varit mycket mer lyhörda. FZ8 är det mest ”imponerande” (i fråga om vad marknaden efterfrågar) som Yamaha har visat på många år och det säger ju en del.

Fast eg, hur intressant är den Europeiska marknaden för Yamaha? En snabb googling gav att 2009 var XT660 den näst bäst säljande hojen i hela Sverige med sina 190st sålda exemplar. Dom säljer dubbelt så många hojar i Indonesien, på en timme!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti