Yamaha 2 WD !?

Stinger

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Ort
Sthlm
Hoj
WR450F
Såg på Dakar att en Yamaha har 2 hjulsdrift !
Kan inte fatta hur? Är det nån som vet hur det fungerar.
 
Det är väl i stort sett det Öhlins fixade till åt Yamaha häromåret. En hydralpump kopplad till utg axeln o en hydralmotor i framnavet. Driver i princip bara när bakhjulet snurrar fortare än framhjulet, mao spinner. Max effekt fram lär ligga runt 5 hk.
Det räcker säkert. Dessutom är nog inte en vanlig gaffel så kul för drivande hjul (heller). O starkare hydralmotor blir förstås tyngre. Och det är ju ofjädrad vikt dessutom.
Vore kul provköra en sån.
/u
 
Det som är intressant med öhlins system är ju att det faktiskt inte vägde särskilt mycket ~1.5kg. Och enligt de som provkört cyklarna så märker man inte av systemet när man kör det, inte förrän man byter tillbaka och kör bakhjulsdrivet, då man snabbt ville byta tillbaka.
 
ulf_lundin skrev:
Det är väl i stort sett det Öhlins fixade till åt Yamaha häromåret. En hydralpump kopplad till utg axeln o en hydralmotor i framnavet. Driver i princip bara när bakhjulet snurrar fortare än framhjulet, mao spinner. Max effekt fram lär ligga runt 5 hk.
Det räcker säkert. Dessutom är nog inte en vanlig gaffel så kul för drivande hjul (heller). O starkare hydralmotor blir förstås tyngre. Och det är ju ofjädrad vikt dessutom.
Vore kul provköra en sån.
/u

Har för mig att de snackade om 15 % av effekten somn mest på nån enduro. Den borde haft ca 50 häst så 5 Hk kan stämma rätt bra....
Systemet ser rätt smidigt ut faktiskt, var väldigt skeptisk innan jag såg det i verkligheten. Om 1.5 kg stämmer så kan det säkert va ett bra system !

mvh Fredrik
 
För ett eller två år sedan hade MCN ett reportage om en R1'a som Yamaha låtit Öhlins montera samma 2WD-system på. De provkörde den och kom fram till att det fungerade bra. 2WD märktes speciellt i utgången av kurvor när bakhjulet i normala fall spann loss och bakändan börjar åka åt sidan och hojen tappar fart, med 2WD drog framhjulet hojen vidare rakt fram och lät bakhjulet att tidigare återfå fästet så att hojen inte tappade lika mycket fart och sladden blev inte lika hårresande. MCN menade att det var ett bra system som dock kanske inte var nödvändigt att ha på en normal gathoj. De trodde inte att det är något som vi kommer att få se på vanliga gathojar i framtiden. Nyttan stod inte i proportion till pris och prestanda.
 
Teddy skrev:
För ett eller två år sedan hade MCN ett reportage om en R1'a som Yamaha låtit Öhlins montera samma 2WD-system på. De provkörde den och kom fram till att det fungerade bra. 2WD märktes speciellt i utgången av kurvor när bakhjulet i normala fall spann loss och bakändan börjar åka åt sidan och hojen tappar fart, med 2WD drog framhjulet hojen vidare rakt fram och lät bakhjulet att tidigare återfå fästet så att hojen inte tappade lika mycket fart och sladden blev inte lika hårresande. MCN menade att det var ett bra system som dock kanske inte var nödvändigt att ha på en normal gathoj. De trodde inte att det är något som vi kommer att få se på vanliga gathojar i framtiden. Nyttan stod inte i proportion till pris och prestanda.

Förbjud systemet i MotoGP!!! Vill ha feeeeta ställ!
 
Ang. vikten så kan man tänka sig att det finns uppgifter både på totalvikt och ofjädrad vikt. Bägge intressanta.
Driva m framhjulet o lutande teleskopgaffel; huh. Den dras ju ut av dragkraften o sen har man uttoppad gaffel; låter inte så kul. Fast i vissa lägen o inom vissa gränser funkar det säkert.
Men det är ju bara om bakhjulet spinner o framhjulet är i backen man kan ha nytta av drivning fram. Annars kan ju bakhjulet överföra effekten man har.

Vore kul att se en 2wd speedwayhoj.....Något annan körstil då, antar jag.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Driva m framhjulet o lutande teleskopgaffel; huh. Den dras ju ut av dragkraften o sen har man uttoppad gaffel; låter inte så kul.

/u

Borde väl vara löst med en ventil som stryper returdämpningen vid drivning fram annars måste den ju få väldigt knepiga köregenskaper om gaffeln toppar ut så fort den börjar driva! Iofs borde ju detta bara bli problem om framhjulet har bättre fäste än bakhjulet!? :va
 
Det här är faktiskt inget nytt, i alla fall inte principiellt.
På tekniska museet, Stockholm står en hoj med 2- hjulsdrift.
Den har använts vid sk Backtävlingar.
Ett hemmabygge från 30-talet!
 
Lord Melchet skrev:
Det här är faktiskt inget nytt, i alla fall inte principiellt.
På tekniska museet, Stockholm står en hoj med 2- hjulsdrift.
Den har använts vid sk Backtävlingar.
Ett hemmabygge från 30-talet!

Nej, tvåhjulsdrift har ju några år på nacken, har för mig några sidvagnshojar under andra världskriget även drev på framhjulet.
Men, Öhlins var först med att bygga ett hydrualsystem, som inte väger +400kg som det gjorde på 30-talet ;)
 
I mcfolket eller vilken tidning det nu var för några år sedan testade de en 2 wd yamaha cross. Tror det var en 450 eller 250 kommer inte ihåg. Nån omer som läst det?
 
jag mins en ännu äldre 2wd hoj, nån motard i början av 90-talet.
Husquarna eller nåt sånt, den skulle inte gå att köra på bakhjulet sa de, men det gjorde snubben ändå (nån RR åkare).
 
Honken skrev:
1) Borde väl vara löst med en ventil som stryper returdämpningen vid drivning fram annars måste den ju få väldigt knepiga köregenskaper om gaffeln toppar ut så fort den börjar driva!
2) Iofs borde ju detta bara bli problem om framhjulet har bättre fäste än bakhjulet!? :va
1) Tar symptomen, inte orsaken. Låser du gaffeln så har den i princip redan toppat ut ju. Teleskopgaffeln är en tvivelaktig konstruktion som trots det funkar någorlunda. Men ev. tvåhjulsdrift på allvar kräver nog nåt helt annat.
2) Jo, iaf m öhlins nuvarande system.

Ang den 2hjulsdrivna hojen på tekniska museet så sa 'Professorn' Lundberg (hette han så ? Han m moppen till Isle of Man) nåt i stil med: 'Den där fungerade aldrig riktigt bra, stod mest o stampade'.

Rent allmänt så har en hoj mindre behov av 2hjulsdrift (vid vettigt väggrepp) eftersom den har så stor viktförskjutning vid ax (o broms). Detta pga hög tyngdpunkt i förhållande till hjulbasen. Men på löst underlag är det en helt annan sak. Dubbdäck, snö o 2hjulsdrift vore kul att prova.
/u
 
KalleKulspruta skrev:
I mcfolket eller vilken tidning det nu var för några år sedan testade de en 2 wd yamaha cross. Tror det var en 450 eller 250 kommer inte ihåg. Nån omer som läst det?


Det var en YZ250 som utrustades med 2wd.
Mats Nilsson har provat systemet med framgång, fast utom tävlan. Både Gotland och Ränneslätt.

Drömmen vore att de skulle tillverka ett kit till fler märken. Min CR500:a skulle må bra av en dylik modifiering.
 
Silwer skrev:
jag mins en ännu äldre 2wd hoj, nån motard i början av 90-talet.
Husquarna eller nåt sånt, den skulle inte gå att köra på bakhjulet sa de, men det gjorde snubben ändå (nån RR åkare).

jepps det va en huskymotor i den, Savage 2x2 kallades den.
Randy Mamola va den inte helt okända föraren.

e med i Bike #11/12-91....länge sen nu.
jisses va jag satt o dregglade när dom visade den motardtävlingen på eurosport/screensport nånting :tummenupp
 
rejser skrev:
jepps det va en huskymotor i den, Savage 2x2 kallades den.
Randy Mamola va den inte helt okända föraren.

e med i Bike #11/12-91....länge sen nu.
jisses va jag satt o dregglade när dom visade den motardtävlingen på eurosport/screensport nånting :tummenupp

Stämmer förbannat bra det där, man var impad:-))
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top