Yamaha 2 WD !?

Öhlins/Rethrox system fungerar uppenbarligen ganska bra, man har ej låst returen på gaffeln. Men man för över 15% av kraften när bakhjulet tappar fäste. Precis som du säger här nedan så är behovet av tvåhjulsdrift litet/obefintligt vid bra väggrepp och det har Öhlins/Rethrox löst genom (lite osäker här) en ventil vid hydraulpumpen som känner av tryckskillnad. Systemet kommer enligt gubbarna på Rethrox mest till sin rätt vid just löst underlag. Inte så konstigt kanske när det var monterat på en TTR vid tillfället. Känsligheten i systemet var kanonfin och det räckte att rycka till i bakhjulet för att framhjulet skulle börja snurra. Trots idogt tjat blev det ingen provtur :gnissla

ulf_lundin skrev:
1) Tar symptomen, inte orsaken. Låser du gaffeln så har den i princip redan toppat ut ju. Teleskopgaffeln är en tvivelaktig konstruktion som trots det funkar någorlunda. Men ev. tvåhjulsdrift på allvar kräver nog nåt helt annat.

Rent allmänt så har en hoj mindre behov av 2hjulsdrift (vid vettigt väggrepp) eftersom den har så stor viktförskjutning vid ax (o broms). Detta pga hög tyngdpunkt i förhållande till hjulbasen. Men på löst underlag är det en helt annan sak. Dubbdäck, snö o 2hjulsdrift vore kul att prova.
/u
 
Om framhjulet drivs av en pump via utg axeln så får man automatiskt att det inte driver ett dugg förrän bakhjulet går snabbare. (Automatiskt, tja, om man väljer utväxlingar o hydraliken rätt förstås; antar dom gjort det. Drevar man om den bak så ändras detta, då kan man få den att dra även utan att bakhjulet spinner eller tvärtom, den måste spinna massor innan den börjar dra fram.)

Dom där max 15 % kommer nog från att hydralsystemet inte klarar att överföra mer effekt än så, antingen dimensionerat så, eller genom nån bypassventil el dyl. Det räcker säkert.

Men som sagt, vore kul att prova en sån där.
/u
 
Japp helt rätt ang. dimensioneringen. Hydraulik är starka grejer så det bör inte vara något större problem att överföra betydligt mer än så bortsett från förlusterna i systemet.

ulf_lundin skrev:
Om framhjulet drivs av en pump via utg axeln så får man automatiskt att det inte driver ett dugg förrän bakhjulet går snabbare. (Automatiskt, tja, om man väljer utväxlingar o hydraliken rätt förstås; antar dom gjort det. Drevar man om den bak så ändras detta, då kan man få den att dra även utan att bakhjulet spinner eller tvärtom, den måste spinna massor innan den börjar dra fram.)

Dom där max 15 % kommer nog från att hydralsystemet inte klarar att överföra mer effekt än så, antingen dimensionerat så, eller genom nån bypassventil el dyl. Det räcker säkert.

Men som sagt, vore kul att prova en sån där.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top