Y-rör till duke 2

NoFear

100% RETARD
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Näsum
Hoj
Ktm Duke2(såld) - Honda Crf450(såld) - Kawasaki er6-n
Tjenare!!!
Jag har en fråga, det är så att jag har en ktm duke 2 som jag har satt på akrapovic slip on på och jag undra om det gör stor skillnad om man byter ut y-röret, både ljudmässigt och effektmässigt???
 
Det påverkar inte så mycket egentligen, men ger lite bättre flöde och därmed vrid i botten. Något maffigare ljud, då avgaserna fördelas jämnare mellan dämparna. Jag köpte inte ett y-rör utan svetsade om ett befintligt med hjälp av delar från ett annat kasserat "t-rör". Finns bilder på: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/
 
Ja det blir ju absolut mycket billigare om man gör det själv, för det kostar dock 4000kr... Var fick du tag på ett kasserat då??
 
y-rör

TomK skrev:
Det påverkar inte så mycket egentligen, men ger lite bättre flöde och därmed vrid i botten. Något maffigare ljud, då avgaserna fördelas jämnare mellan dämparna. Jag köpte inte ett y-rör utan svetsade om ett befintligt med hjälp av delar från ett annat kasserat "t-rör". Finns bilder på: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/



passar på att snylta lite i denna tråden!!

är de lönt eller behövligt att att ha ett y-rör
istället för de t-rör som sitter på original???

mvh dukeIIfbg
 
NoFear skrev:
Ja det blir ju absolut mycket billigare om man gör det själv, för det kostar dock 4000kr... Var fick du tag på ett kasserat då??

Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.
 
TomK skrev:
Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.

Kan ha varit mitt du fick, mitt sprack så jag fick ett nytt på garantin.
 
Ronny skrev:
Kan ha varit mitt du fick, mitt sprack så jag fick ett nytt på garantin.

Hösten -02 kanske ? Det var då jag skaffade röret och började planera ombyggnad. Jo, det var ett sprucket rör och som man försökt laga.
 
TomK skrev:
Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.





Vad är de för modifikationer du tänker på då?? vad tror du omatt ta bort dom båda original slip onen o sätta på 1 trim slip on i stället??

mvh markus aka dukeIIfbg
 
dukeIIfbg skrev:
Vad är de för modifikationer du tänker på då?? vad tror du omatt ta bort dom båda original slip onen o sätta på 1 trim slip on i stället??

mvh markus aka dukeIIfbg

För fyra tusen kan man få en bra portning eller en hyfsad förgasare. Det är nog dumt att byta bort dubbelsystemet mot ett enkelt. Om det inte är ett Akra helsystem då kanske...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top