Xyrons Gsxr ska överladdas

Det kan vara intressant, men jag har faktiskt en motor som är påbörjad med lite div godis :tummenupp
 
Har iaf fått en bit av tummen ur röven och gjort själva stommen till mitt blästerskåp.
Så när jag kommer hem nästa gång blir det att göra det sista på blästerskåpet och påbörja ihopmonteringen av bågen :banana

Ett svetsutsug och en mig med gas har precis klättrat mååånga plaseringar på inköpslistan :brinnerup

2013-01-06 22.37.04.jpg2013-01-06 22.37.22.jpg
 
Satt och tittade på köp och sälj och då dök det upp en 2 step msd launch control.
Läst lite på nätet men inte riktigt kommit fram till hur det fungerar när den ska vara så bygga laddtryck när man står still.

Förstår att man kan ställa en varvtalsspärr och sedan ger man fullgas och får genom detta jämnare starter, men räcker alltså att studsa mot varvstoppet för att bygga ett visst tryck i systemet?
När de bygger tryck vid startlinjen iaf på bilar brukar de även flytta tändningen eller/och feta på med ordentligt med bränsle.

Så sh´s samlade kunskap, lär mig! :fakta
 
Man backar tändningen och fetar på blandningen på så sätt "flyttar förbränningen" ut i grenröret och får turbon att börja spola upp tryck.
 
Alla fordon med turbo bygger laddtryck på varvstopp men bara till en viss mängd så det beror på hur pass hårt du vill gå av linjen. Msd launchen du länkat till gör ju det imed att den håller ett visst varvtal. Det andra sättet jag pratar om med att backa tändningen gäller ju bara om man har ett komplett eftermarknadssprut typ nira,vems,autronic m.m. Kör man stor snurra så räcker det inte till att bygga tryck genom att stå och hålla varvstopp.
 
Last edited:
Hm.. Att man kan göra det med att backa tändningen osv det vet jag. Men frågan är hur mycket tryck kan man tänkas bygga på linjen (med den msd launchen) om man ska iväg mellan 6.000-8.000rpm för det är ungefär där jag legat och provat (dock utan tryck).

Hade man byggt bågen nu hade man satsat på ett stand alone sprut, känns dock trist att byta ut hela elsystemet i detta skedet.. :crash:smasha
 
Hur mycket tryck du kan tänkas bygga får du fråga folk med erfarenhet beror ju på turbo storlek, motor storlek m.m. Men som en fingervisning får en standard evo8-9 upp runt 0.8
 
Du kan glömma alla dessa atribut så länge du åker med 16T laddaren med intern Wastgate

Ca 04 - 05 vill man försöka hålla men det vill inte interngaten , den skenar

Samtidigt är det ganska värdelöst utan någon typ utav lockupkoppling

Åka strippen med gatmoppen blir aldrig annat än en kompromiss ( har ju testat en och annan gång)

Fortsätt köra på känslan , Den har du ju bra koll på

Säg till när du är redo för riktigt dragracing bygge , Då ska vi nog kunna koka ihop något:yoparty
 
Last edited:
Du kan nog bygga nästan .5bar. Behöver du mer effekt så höj startvarvet. Men har du inte nog med effekt i starten som det är?
 
hehe synd att du hade den andra banan annars kunde man sett ännu bättre
fan du är duktig på att starta

peter
 
Du kan nog bygga nästan .5bar. Behöver du mer effekt så höj startvarvet. Men har du inte nog med effekt i starten som det är?

Tänkte om man kunde dumpa kopplingen lite hårdare med lite ladd, då den gärna vill bogga i starten om jag inte slirar som en tok
 
Kör turbo utan boostkontroller funkar alldeles utmärkt. Min röda Bandit ger 170 på baken utan turbo och med ladd 1 bar bör det bli straxt över 300. Hojen gör 8.65 på 402. Film @


Jo det är träning träning träning som gäller, tänkte bara att det kanske skulle bli lättare att hitta jämna tider om man håller jämnare startvarv. För som det är nu så blir det ju på ett ungefär
 
Tänkte om man kunde dumpa kopplingen lite hårdare med lite ladd, då den gärna vill bogga i starten om jag inte slirar som en tok

Håller du stumt? Jag tror inte mer boost hjälper, då hjular du nog istället, om du inte slirar ännu mer (längre). Som sagt, gathojar är inte dragbikes ;)
Öva öva öva är nog det bästa
 
Nä jag har hållt mellan 6 och 8k rpm och försökt slira iväg, har haft lite problem med koppling som hugger och tänkte att lite laddtryck och kunna dumpa kopplingen kanske skulle bli lättare/bättre...
 
Nja, du får ju inget ladd (med launch kontroll ) om du inte håller stumt.. vågar du dumpa kopplingen då så slår du runt.
Prova annan olja, mina Trajjor te.x. hugger nått grymt om jag kör på Motul men funkar perfekt med Shell
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top