Xyrons Gsxr ska överladdas

Jasså tommy du har börjat bygga turbo! Sist jag var in här var då över ett år sedan så det kanske blir att sträckläsa ett par timmar ikväll så man kommer ikapp lite efter en lång dvala.
Då jag nu för tiden har två små flickor här hemma så finns det inte mycke tid över.
Känns dock som att man kanske skulle komma förbi garaget å se hur det går för dej.
 
Ser ju bra ut tommy. Keep it up! Kanske kommer förbi senare om jag hittar igen min bil... :gnissla
 
Jasså tommy du har börjat bygga turbo! Sist jag var in här var då över ett år sedan så det kanske blir att sträckläsa ett par timmar ikväll så man kommer ikapp lite efter en lång dvala.
Då jag nu för tiden har två små flickor här hemma så finns det inte mycke tid över.
Känns dock som att man kanske skulle komma förbi garaget å se hur det går för dej.

Du är välkommen, är väll inte samma finish som peterpains bygge men tanken är att det ska fungera iaf :tummenupp

Ser ju bra ut tommy. Keep it up! Kanske kommer förbi senare om jag hittar igen min bil... :gnissla

Det börjar gå bättre och bättre, det jobbiga är att desto mer jag sitter och bränner desto fler svetsar vill jag göra om då den sista alltid blir bäst... :huvet
 
Last edited:
polering på maskin med rätt polerpasta och att man inte helsvetsar allt på en gång utan gör varje rör för sig
så gick det till:tummenupp

Vad använder du för polerpasta och trissa? Blev bra sugen! :tummenupp
 
Här var det dåligt med uppdateringar....

Även fast tråden står stilla så går det sakta men säkert framåt ute i garaget, grenröret är helt klart. Fick dock kapa upp det igen och svetsa om det sista på plats då det slagit sig för mycket...

Plenumet börjar ta form, trattarna är punktade och fuelrailen har nästan hittat ner.

Turbon ska vara på väg hem från söderland då jag hittade en 19t på blocket, han skickade dock helt fel turbo först så väntar på den rätta.
 
Sakta men säkert börjar grejjerna hitta ihop igen, här är några bilder jag tog idag.

Provade montera grenrör, kylarna och framhjulet för att se hur mycket frigång jag skulle få, och det var inga som helst problem. Känns riktigt bra då jag varit lite osäker på den punkten.

Grenröret ska planas sen är det klart, ska fixa lite mer med plenumet sen är det färdigt för helsvetsning.

Har även kapat bort tempgivaren på vattenkylen som sitter monterad framåt, och gjort hål så den ska monteras på baksidan istället så jag får icn dit jag vill. Även kortat ingående rör i icn så det passar bättre mot turbon...

Har dock en liten fundering, vad använder man för slangar på trycksidan? Silikon med nå heavy duty slangklammer eller vad rekommenderas? Samt samma mellan plenum och spjällhus?

Det var allt för idag....
 

Bifogat

  • 20110222190.jpg
    20110222190.jpg
    242.2 KB · Visningar: 375
  • 20110222198.jpg
    20110222198.jpg
    235.8 KB · Visningar: 450
  • 20110222197.jpg
    20110222197.jpg
    238.5 KB · Visningar: 382
  • 20110222195.jpg
    20110222195.jpg
    239.5 KB · Visningar: 360
  • 20110222193.jpg
    20110222193.jpg
    239.3 KB · Visningar: 345
  • 20110222192.jpg
    20110222192.jpg
    246.1 KB · Visningar: 333
  • 20110222191.jpg
    20110222191.jpg
    238.1 KB · Visningar: 321
Sakta men säkert börjar grejjerna hitta ihop igen, här är några bilder jag tog idag.

Provade montera grenrör, kylarna och framhjulet för att se hur mycket frigång jag skulle få, och det var inga som helst problem. Känns riktigt bra då jag varit lite osäker på den punkten.

Grenröret ska planas sen är det klart, ska fixa lite mer med plenumet sen är det färdigt för helsvetsning.

Har även kapat bort tempgivaren på vattenkylen som sitter monterad framåt, och gjort hål så den ska monteras på baksidan istället så jag får icn dit jag vill. Även kortat ingående rör i icn så det passar bättre mot turbon...

Har dock en liten fundering, vad använder man för slangar på trycksidan? Silikon med nå heavy duty slangklammer eller vad rekommenderas? Samt samma mellan plenum och spjällhus?

Det var allt för idag....


hej
nää du behöver inga heavy duty slangklämmor utan vanliga räcker,sen har jag andvänt silicon slang som jag har kapat till lämpliga längder och det kan bli snyggt om du trär slangen på ett rör o sen skär runt om.

ang turbon så kan du nog kapa bort första delen och sen komma med en böjj direkt där ser det ut som,det är bra om det är raka bitar som möts då är det lättare med slangarna.

annars ett spännadnde bygge:tummenupp
 
Last edited:
Såg ju riktigt bra ut vid grenrören. Men jag kan tänka mig att det tagit nån timma. :)
 
Precis hemkommen från garaget!

Nu är
tempgivaren till orginalkylen flyttad
plenum färdigsvetsat förutom på gavlar och dumpanslutning
ic färdigsvetsad

Nya turbon har dessutom anlänt med posten, men hur kan jag se att det verkligen är en mitsu 19t med 7ans avgashus...? Den turbon jag fick är strippad på allt.... Finns inte ett enda nummer/bläck id siffra eller nått på någon del... så vilka mått ska det vara in/ut osv osv... Någon som vet?
 
Turbo

Hej. Har du fått ett kina aggregat då?
19t har 47mm inlopp
Avgashuset ska ha ett gjutet nummer på sidan där sista siffran utger avgaskanalens area.. dvs 6cm2 allt 7cm2 osv. Det är svårt att mäta sig till det.
Har den inte gjutnummrena så är det inte ett mitsubishi orginal aggregat utan en kopia!

mvh Micke
 
Hej. Har du fått ett kina aggregat då?
19t har 47mm inlopp
Avgashuset ska ha ett gjutet nummer på sidan där sista siffran utger avgaskanalens area.. dvs 6cm2 allt 7cm2 osv. Det är svårt att mäta sig till det.
Har den inte gjutnummrena så är det inte ett mitsubishi orginal aggregat utan en kopia!

mvh Micke

Hum... undra vad jag har fått för turbo, inloppet är 51mm och utlopp (trycksidan) är på 38mm. Finns inga nummer alls på avgashus eller annat...
 
Du må ju ha en screenshot kanske?
Ja, jag är ju ingen PS-ninja men ett exempel iaf
 

Bifogat

  • Turboagg.jpg
    Turboagg.jpg
    77.8 KB · Visningar: 415
Turbo

Hej.
Lägg upp en bild på den turbon du har fått så kanske vi kan sortera ut vad du har fått istället. mvh Micke
 
Här kommer några bilder på turbon, hojta till om du vill ha från någon annan vinkel
 

Bifogat

  • 20110228208.jpg
    20110228208.jpg
    236.8 KB · Visningar: 209
  • 20110228207.jpg
    20110228207.jpg
    244.6 KB · Visningar: 224
  • 20110228206.jpg
    20110228206.jpg
    238.3 KB · Visningar: 222
  • 20110228205.jpg
    20110228205.jpg
    250.5 KB · Visningar: 211
  • 20110228204.jpg
    20110228204.jpg
    245.4 KB · Visningar: 232
  • 20110228203.jpg
    20110228203.jpg
    245.8 KB · Visningar: 236
  • 20110228202.jpg
    20110228202.jpg
    246.9 KB · Visningar: 254
  • 20110228201.jpg
    20110228201.jpg
    244.2 KB · Visningar: 274
Hej. Har du fått ett kina aggregat då?
19t har 47mm inlopp
Avgashuset ska ha ett gjutet nummer på sidan där sista siffran utger avgaskanalens area.. dvs 6cm2 allt 7cm2 osv. Det är svårt att mäta sig till det.
Har den inte gjutnummrena så är det inte ett mitsubishi orginal aggregat utan en kopia!

mvh Micke

Mina mått är likadana som det är på Xyrons agg, vad är det i sånt fall? (av ren nyfikenhet).

Jag kan du dock se gjutnummret (7) och att det är ett volvo orginal.

61mm på utblås också.

Hum... undra vad jag har fått för turbo, inloppet är 51mm och utlopp (trycksidan) är på 38mm. Finns inga nummer alls på avgashus eller annat...
 

Bifogat

  • IMAG0269.jpg
    IMAG0269.jpg
    233.2 KB · Visningar: 139
  • IMAG0270.jpg
    IMAG0270.jpg
    231.7 KB · Visningar: 144
Två steg bak, ett steg fram... eller var det tvärtom? :näsblod

Har varit och storhandlat på mcx idag, blev resten som jag behövde till bygget... + ny 19t turbo

Började med att borra upp och gänga extra nipplar i spjällhuset där jag ska ta ut allt som behöver känna av övertrycket. Detta går inte att göra på original slangarna, då jag inte får överstiga atmosfärstryck för original mappsensorn (därför det sitter en backventil i ett t-kors vid den numera)

Efter det satte jag tillbaka spjällhuset och sorterade ut lite el
Även original soppapump fick sig en omgång och ligger numera på hyllan, måste bara borra upp och gänga en nippel för soppa till nya pumpen.

Jag vet, det är illa jag skäms.... men de enda nipplarna som passade/erik hade hemma var honda.... :död

Innan jag for hem tänkte jag kolla så att vattenkyl/ic passade med nya turbon :brinnerup

Bad mcx bygga om utgången på turbon och vinkla den så det bara skulle vara att sätta en rak slangstump mellan turbo/ic..... Distansen som jag kapade bort från ic röret.......skulle varit kvar. Det felar precis på en rörbredd... Suck. Blev dock inga bilder på detta då jag blev irriterad och for hem istället, nya tag imorrn!

Bjuder på två bonusbilder, hur man får renar av vägen med plogbil samt en bild på tjejens nya leksak/bajsmaskin...
 

Bifogat

  • 20110303210.jpg
    20110303210.jpg
    239.8 KB · Visningar: 286
  • 20110304227.jpg
    20110304227.jpg
    237.8 KB · Visningar: 280
  • 20110304226.jpg
    20110304226.jpg
    248.7 KB · Visningar: 289
  • 20110304221.jpg
    20110304221.jpg
    239.3 KB · Visningar: 253
  • 20110304220.jpg
    20110304220.jpg
    237.6 KB · Visningar: 249
  • 20110304225.jpg
    20110304225.jpg
    248.9 KB · Visningar: 272
  • 20110303212.jpg
    20110303212.jpg
    239.7 KB · Visningar: 352
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top