Nöjd..hm...JAPP!
Det ska väl i första läget avklaras hur jag använder min knarr, jag kör 95% grusbus med min hoj.
Det var inte riktigt tänkt så när jag köpte den, men det råkade bli så då jag upptäckte hur vansinnigt kul det är att ta en blå eller grön karta och ge sig ut på grusvägarna kring växjö tillsammans med ngn annan galen grusåkare
Det man slås av mest tycker jag är hur snäll och förlåtande den knarren är när det går undan på grusvägarna.
Har man lite gruskörning i ryggen så bjuder hojen inte på ngr överaskningar, fjädringen är väl kanske i mjukaste laget när det börjar gå undan ordentligt, men på det hela taget fungerar fjädringen mycket bra.
Vibrationer kan jag inte påstå att det är ngr, iaf inte i den bemärkelsen att det skulle bli störande eller kallas "kraftiga".
Vi pratar ju stånka och då vibrerar det vare sig man vill eller ej.
Markfrigången är det minus som gnager mig mest, i övrigt är jag toknöjd med hojen. Däcken som sitter på orginal är väldigt bra allrounddäck, bettar otroligt bra på grus om man sänker trycket ner till ca 1,5kg. Men funkar framförallt kanonbra på asfalt.
Jag har dessvärre gått i backen med min hoj på båda håll ( vänster och höger sida ) första syningen finns att läsa om här...förbannade ECU
Andra syningen kan jag inte skylla på ngt annat än mitt eget övermod och övertro på orginaldäcken på grus/jordunderlag.
Den senaste marktitten kostade 800:- kylarvinge och framskärm, orginalplasten är rätt billig

Dock inte dekalerna, så jag kör utan nu.
Gången på motorn är som en dröm, den beter sig mkt trevligt över hela registret. Det enda minuset med den som orginal är ju att ärtrören som pyser i bak stryper andningen ngt oerhört. Det märks stor skillnad på knarren med öppnare burkar, jag kör med BSM-pipor och insatserna i. Passerar rätt nära hagar med både kor och hästar, med tanke på hur rädda dom blev när jag körde fullt öppna burkar så fortsätter nog insatserna att bo i mina dämpare djurvän som man är.
I min mening trivs denna hojen otroligt bra i en touringfart på ca 110-120.
Över det så blir det jobbigt och under går det ju för sakta
Jag är väldigt nöjd ännu med min, som sagt är det enda minuset markfrigången, men det är nog mera att jag valde lite fel hoj för det ändamål som föddes fram. Borde ju ha fattat att endurojävulen i mig skulle komma tillbaka när jag satte mig på en jordfräs igen.
Kan inte annat än rekomendera denna hoj.
100mil inkörning och 75-80mil grus i alldeles för högt offroaddäckstempo
Försäkring, jag valde faktiskt länets power för att jag hade möjlighet att betala per månad där.
Jag vet att det var ngt dyrare än bilsport-mc, men då gällde klumpsumma som jag ville slippa just då.
Jag fick tipset av bilsport att försäkra den som "vanlig hoj" och inte med deras offroad då det skiljde så lite i premie och var mkt mildare självrisker samt ett större skydd än offroaden.
Iom att plasten är hyffsat billig till denna så valde jag halvförsäkring på min knarr. Som en liten bonus kan jag säga att den tål en marksyning rätt bra.
Hoppas detta hjälper dig på traven och inte bara är en massa ordbajs i ett väääldigt långt inlägg
//Tobbe