XTX660X eller R

Det är detta jag gillar med SH!!
Man får tips och ideer från folk som har testat eller äger biken/ biketypen man är intresserad av!
Måste passa på att tacka alla för hjälpen och fortsätt gärna tipsa.
Ska försöka mig på en testkörning av KTM och Yamaha i helgen.
Dock är jag fortfarande skeptisk till KTM pga att handlaren "sagt upp sig" här i stan. Men det kostar ju inget att fråga dom hur det blir med eventuella garantier mm.
//Tobbe
 
Jahaaa.
Nu har jag provat motarden iaf.
Jag skulle ljuga rejält om jag sa att jag inte gillade det :yoparty
Men faktum kvarstår att jag är väldigt sugen på offroaden som tilltalar med sitt ngt större användningsområde samt lägre däckskonto.
Motorn lämnade inget att önska om man ser till vad det faktiskt är.
Det är ju ingen hoj som är "värst" på ngt sätt, men väl så trevlig.
Jag var i det närmaste besviken då jag testade en TTR600-"sentnittiotal", den hojen kändes platt och menlös.
Denna har iaf en karraktär, me like.
Körde en ganska lagom provrunda som innehöll både 90väg och krokig 70väg.
Då jag av princip inte pressar en provkörningsmaskin särskilt hårt så upplevde jag det som att den hade grov potenial på små och knixiga vägar som säkert inbjuder till högt tempo.
Ja ja det jag menar är väl att det utan tvekan skulle gå mkt fint att hålla den på halvsladd genom böjarna på en krokväg, me like.....MEN det var ju det jag ville komma ifrån! Not safe for tobbe :död
SÅ, imorgon bär det av till mascot motor för en provtur med R:en.
Vilken jag köper kommer jag bestämma där imorgon, för jag var grymt imponerad av motarden trots att den kallats "slö" av många testare så tyckte jag det räckte till för mina behov.
Jag tvivlar starkt på att en omdrevning av offroaden inte skulle kunna ge samma karraktär åt hojen som motarden ( en säljare nämde att det var en punkt som skulle skilja på motarden och offroaden ).
KTM har jag lämnat åt sidan, inte för att det skulle vara ngt fel på dom hojarna utan att det faktiskt är så att handlaren ska lägga ner sin försäljning av KTM i stan. Gillar inte att bli lämnad åt ngn som KANSKE sköter sig på service och garanti, jag vill veta vilka som tar hand om min bike.
Jag har ju hitils skött allt sånt själv, men nu är ju stämplar viktiga trots allt.
En grej jag reflekterade över var avsaknaden av varvräknare, har jag bara fått för mig att det är "normalt" med varvräknare på offroad och motard?
Eller finns det ngn magisk knapp att trycka fram den på i displayen?
Jag glömde fråga säljaren om detta...
Ngn som har en kompletterande tanke att dela med sig av? :)
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Jahaaa.
Nu har jag provat motarden iaf.
Jag skulle ljuga rejält om jag sa att jag inte gillade det :yoparty
Men faktum kvarstår att jag är väldigt sugen på offroaden som tilltalar med sitt ngt större användningsområde samt lägre däckskonto.
Motorn lämnade inget att önska om man ser till vad det faktiskt är.
Det är ju ingen hoj som är "värst" på ngt sätt, men väl så trevlig.
Jag var i det närmaste besviken då jag testade en TTR600-"sentnittiotal", den hojen kändes platt och menlös.
Denna har iaf en karraktär, me like.
Körde en ganska lagom provrunda som innehöll både 90väg och krokig 70väg.
Då jag av princip inte pressar en provkörningsmaskin särskilt hårt så upplevde jag det som att den hade grov potenial på små och knixiga vägar som säkert inbjuder till högt tempo.
Ja ja det jag menar är väl att det utan tvekan skulle gå mkt fint att hålla den på halvsladd genom böjarna på en krokväg, me like.....MEN det var ju det jag ville komma ifrån! Not safe for tobbe :död
SÅ, imorgon bär det av till mascot motor för en provtur med R:en.
Vilken jag köper kommer jag bestämma där imorgon, för jag var grymt imponerad av motarden trots att den kallats "slö" av många testare så tyckte jag det räckte till för mina behov.
Jag tvivlar starkt på att en omdrevning av offroaden inte skulle kunna ge samma karraktär åt hojen som motarden ( en säljare nämde att det var en punkt som skulle skilja på motarden och offroaden ).
KTM har jag lämnat åt sidan, inte för att det skulle vara ngt fel på dom hojarna utan att det faktiskt är så att handlaren ska lägga ner sin försäljning av KTM i stan. Gillar inte att bli lämnad åt ngn som KANSKE sköter sig på service och garanti, jag vill veta vilka som tar hand om min bike.
Jag har ju hitils skött allt sånt själv, men nu är ju stämplar viktiga trots allt.
En grej jag reflekterade över var avsaknaden av varvräknare, har jag bara fått för mig att det är "normalt" med varvräknare på offroad och motard?
Eller finns det ngn magisk knapp att trycka fram den på i displayen?
Jag glömde fråga säljaren om detta...
Ngn som har en kompletterande tanke att dela med sig av? :)
//Tobbe

Mascot har tydligen sålt sin Demohoj.. (R:en) iom att det är höst snart..
Men varvräknare kan du få fram om du håller inne select + reset när du vrider på tändningen... då kan du även ställa co-halten.. :)
 
mange_jkpg skrev:
Mascot har tydligen sålt sin Demohoj.. (R:en) iom att det är höst snart..
Men varvräknare kan du få fram om du håller inne select + reset när du vrider på tändningen... då kan du även ställa co-halten.. :)
Den var inte såld idag klockan 17:55 iaf :)
Tack för infon ang varvräknaren :tummenupp
//Tobbe
 
Tja tobbe!
jag sitter på en XT660R hela dagarna och kan verkligen rekomendera den hojen! betydligt vettigare och minst lika kul som X:en
har ev en helt ny XT660R om du är sugen!?
och motorn är verkligen bombsäker! och öppnar man den så är verkligen allt bättre gjort och tilltaget än på XT600:an som är en evighetes maskin!



tobbeviking skrev:
Den var inte såld idag klockan 17:55 iaf :)
Tack för infon ang varvräknaren :tummenupp
//Tobbe
 
Mcbudet skrev:
Tja tobbe!
jag sitter på en XT660R hela dagarna och kan verkligen rekomendera den hojen! betydligt vettigare och minst lika kul som X:en
har ev en helt ny XT660R om du är sugen!?
och motorn är verkligen bombsäker! och öppnar man den så är verkligen allt bättre gjort och tilltaget än på XT600:an som är en evighetes maskin!
Klart jag är intresserad :)
Helt ny som i noll mil antar jag?
Pm:a gärna så kan vi snacka om det.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Den var inte såld idag klockan 17:55 iaf :)
Tack för infon ang varvräknaren :tummenupp
//Tobbe
skumt.. jag pratade med niklas i förrgår, för dom skulle sätta på bsm-pipor på deras "demo-R", så man kunde höra hur det lät.. men i förrgår hade han sålt den sa han så det blev inte att sätta på förrens till våren på en -06 :3freak
 
Den var inte såld :)
Testade den och har köpet klart till 99%, schysst deal med BSM oval titanium look på en -05.
Men visst det var orginalsystem på denna jag provade, kanske blev köpet av demon avblåst?
Jaja, mascot rekomenderas VARMT av mig iaf!!
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Den var inte såld :)
Testade den och har köpet klart till 99%, schysst deal med BSM oval titanium look på en -05.
Men visst det var orginalsystem på denna jag provade, kanske blev köpet av demon avblåst?
Jaja, mascot rekomenderas VARMT av mig iaf!!
//Tobbe

Blev det en R eller? :tummenupp
Vad fick du för pris??
Jag väntar fortfarande på att BSM ska komma hem, eller hade dom det hemma nu?
Skulle vilja se hur det ser ut, samt låter...?
6500 skulle jag få ge för dom bsm-piporna... så det är ganska hyffsat pris.. :)
 
mange_jkpg skrev:
Blev det en R eller? :tummenupp
Vad fick du för pris??
Jag väntar fortfarande på att BSM ska komma hem, eller hade dom det hemma nu?
Skulle vilja se hur det ser ut, samt låter...?
6500 skulle jag få ge för dom bsm-piporna... så det är ganska hyffsat pris.. :)
Är ännu bara en offert, ska suga lite på karamellen vad gäller priset innan jag gör det offentligt. OM jag gör det offentligt.
Men BSM piporna skulle vara hemma nästa vecka, min hoj skulle kunna vara leveransklar med pipor på näst nästa vecka pga fullbokad "leveransbok".
Måste bara säga att Niklas som jag med pratat med är MYCKET trevlig och lätt att göra affärer med. ( Resten av personalen med för den delen :) )
Inte det vanliga säljsnacket som man är van vid :tummenupp
Jag tyckte iofs att bilden på piporna funkade för att jag skulle bedömma dom som fullt godkända.
Att det sedan följer med dB-killers är ju inte fel, enligt Niklas ska det gå att besikta med insatserna iskruvde.
Jag valde titaniumlook oval, rostfritt är ju inte fel på en slitvarg som denna maskinen förmodligen kommer bli.
//Tobbe
 
Sorry, japp det blir en svart R :)
Nu stressade jag ju inte maskinen så hårt, men jag tycker nog inte att det är ngr ljusårs skillnader på X och R.
Givetvis vet jag vad skillnaderna innebär och vad dom gör för väghållningen osv.
Men helhetsintrycket är att man lätt skulle bli nöjd med vilken som av dessa maskinerna. Jag valde R för att jag prioriterar grusegenskaperna framför asfalten.
Hojen blir mer allround helt enkelt, ska bli en mkt spännande bekantskap!
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Sorry, japp det blir en svart R :)
Nu stressade jag ju inte maskinen så hårt, men jag tycker nog inte att det är ngr ljusårs skillnader på X och R.
Givetvis vet jag vad skillnaderna innebär och vad dom gör för väghållningen osv.
Men helhetsintrycket är att man lätt skulle bli nöjd med vilken som av dessa maskinerna. Jag valde R för att jag prioriterar grusegenskaperna framför asfalten.
Hojen blir mer allround helt enkelt, ska bli en mkt spännande bekantskap!
//Tobbe

Grattis !!

Seså ut och lär dig slanga nu :7peta
 
Långa farbron skrev:
Grattis !!

Seså ut och lär dig slanga nu :7peta
Tack!! Det känns som jag valt helt rätt.
Även om det kanske inte är det värsta klippet i denna motorn så tycker iaf jag att den fått en oförtjänt "slöstämpel" i tester osv.
Jag tycker att bara en sådan sak som serviceintervallerna är motivering nog.
Jag antar att det är sprutet som gör att den känns rätt rapp och krallig för sina blygsamma 48kusar, vågar man hoppas på 52 nu iom att jag får öppna burkar monterade på den?

Lära sig wheela med en offroad? Är dom inte självgående på bakhjulet?
Tycker det är barnsligt enkelt att wheela med en offroad jämfört med sporthoj.
Nåja, ngn wheeliekung är man väl inte längre.
Åldern tar ju ut sin rätt och liksom skjuter fram förståndet i pannan på en :D
Men inte fan kommer jag låta det ligga där framme när jag kör denna hojen :hihi
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Tack!! Det känns som jag valt helt rätt.
Även om det kanske inte är det värsta klippet i denna motorn så tycker iaf jag att den fått en oförtjänt "slöstämpel" i tester osv.
Jag tycker att bara en sådan sak som serviceintervallerna är motivering nog.
Jag antar att det är sprutet som gör att den känns rätt rapp och krallig för sina blygsamma 48kusar, vågar man hoppas på 52 nu iom att jag får öppna burkar monterade på den?

Lära sig wheela med en offroad? Är dom inte självgående på bakhjulet?
Tycker det är barnsligt enkelt att wheela med en offroad jämfört med sporthoj.
Nåja, ngn wheeliekung är man väl inte längre.
Åldern tar ju ut sin rätt och liksom skjuter fram förståndet i pannan på en :D
Men inte fan kommer jag låta det ligga där framme när jag kör denna hojen :hihi
//Tobbe

Jag antar att du verkligen köpte denna hoj!!..
Då vill jag veta om du är nöjd och så.. för jag tänker köpa en R som "andra"-hoj för att förlänga säsongen något...
Jag vill även höra en sån väsentlighet som val av försäkringsbolag, vad rekommenderar du??

Tack På Förhand!!

//Robin
 
RwE skrev:
Jag antar att du verkligen köpte denna hoj!!..
Då vill jag veta om du är nöjd och så.. för jag tänker köpa en R som "andra"-hoj för att förlänga säsongen något...
Jag vill även höra en sån väsentlighet som val av försäkringsbolag, vad rekommenderar du??

Tack På Förhand!!

//Robin
Nöjd..hm...JAPP!
Det ska väl i första läget avklaras hur jag använder min knarr, jag kör 95% grusbus med min hoj.
Det var inte riktigt tänkt så när jag köpte den, men det råkade bli så då jag upptäckte hur vansinnigt kul det är att ta en blå eller grön karta och ge sig ut på grusvägarna kring växjö tillsammans med ngn annan galen grusåkare :tummenupp
Det man slås av mest tycker jag är hur snäll och förlåtande den knarren är när det går undan på grusvägarna.
Har man lite gruskörning i ryggen så bjuder hojen inte på ngr överaskningar, fjädringen är väl kanske i mjukaste laget när det börjar gå undan ordentligt, men på det hela taget fungerar fjädringen mycket bra.
Vibrationer kan jag inte påstå att det är ngr, iaf inte i den bemärkelsen att det skulle bli störande eller kallas "kraftiga".
Vi pratar ju stånka och då vibrerar det vare sig man vill eller ej.
Markfrigången är det minus som gnager mig mest, i övrigt är jag toknöjd med hojen. Däcken som sitter på orginal är väldigt bra allrounddäck, bettar otroligt bra på grus om man sänker trycket ner till ca 1,5kg. Men funkar framförallt kanonbra på asfalt.
Jag har dessvärre gått i backen med min hoj på båda håll ( vänster och höger sida ) första syningen finns att läsa om här...förbannade ECU :mad:
Andra syningen kan jag inte skylla på ngt annat än mitt eget övermod och övertro på orginaldäcken på grus/jordunderlag.
Den senaste marktitten kostade 800:- kylarvinge och framskärm, orginalplasten är rätt billig :tummenupp Dock inte dekalerna, så jag kör utan nu.
Gången på motorn är som en dröm, den beter sig mkt trevligt över hela registret. Det enda minuset med den som orginal är ju att ärtrören som pyser i bak stryper andningen ngt oerhört. Det märks stor skillnad på knarren med öppnare burkar, jag kör med BSM-pipor och insatserna i. Passerar rätt nära hagar med både kor och hästar, med tanke på hur rädda dom blev när jag körde fullt öppna burkar så fortsätter nog insatserna att bo i mina dämpare djurvän som man är.
I min mening trivs denna hojen otroligt bra i en touringfart på ca 110-120.
Över det så blir det jobbigt och under går det ju för sakta :P
Jag är väldigt nöjd ännu med min, som sagt är det enda minuset markfrigången, men det är nog mera att jag valde lite fel hoj för det ändamål som föddes fram. Borde ju ha fattat att endurojävulen i mig skulle komma tillbaka när jag satte mig på en jordfräs igen.
Kan inte annat än rekomendera denna hoj.
100mil inkörning och 75-80mil grus i alldeles för högt offroaddäckstempo :gnissla :hihi
Försäkring, jag valde faktiskt länets power för att jag hade möjlighet att betala per månad där.
Jag vet att det var ngt dyrare än bilsport-mc, men då gällde klumpsumma som jag ville slippa just då.
Jag fick tipset av bilsport att försäkra den som "vanlig hoj" och inte med deras offroad då det skiljde så lite i premie och var mkt mildare självrisker samt ett större skydd än offroaden.
Iom att plasten är hyffsat billig till denna så valde jag halvförsäkring på min knarr. Som en liten bonus kan jag säga att den tål en marksyning rätt bra.
Hoppas detta hjälper dig på traven och inte bara är en massa ordbajs i ett väääldigt långt inlägg :tungan
//Tobbe
 
Så det finns en till XT660 ägare i stan :tummenupp
Jag har motarden, men jag kan hålla med dig om att XTn är en riktigt bra hoj på många sätt! Vi kanske syns på vägarna kring Växjö i sommar :yoparty

/Marcus
 
tobbeviking skrev:
Nöjd..hm...JAPP!
Det ska väl i första läget avklaras hur jag använder min knarr, jag kör 95% grusbus med min hoj.
Det var inte riktigt tänkt så när jag köpte den, men det råkade bli så då jag upptäckte hur vansinnigt kul det är att ta en blå eller grön karta och ge sig ut på grusvägarna kring växjö tillsammans med ngn annan galen grusåkare :tummenupp
Det man slås av mest tycker jag är hur snäll och förlåtande den knarren är när det går undan på grusvägarna.
Har man lite gruskörning i ryggen så bjuder hojen inte på ngr överaskningar, fjädringen är väl kanske i mjukaste laget när det börjar gå undan ordentligt, men på det hela taget fungerar fjädringen mycket bra.
Vibrationer kan jag inte påstå att det är ngr, iaf inte i den bemärkelsen att det skulle bli störande eller kallas "kraftiga".
Vi pratar ju stånka och då vibrerar det vare sig man vill eller ej.
Markfrigången är det minus som gnager mig mest, i övrigt är jag toknöjd med hojen. Däcken som sitter på orginal är väldigt bra allrounddäck, bettar otroligt bra på grus om man sänker trycket ner till ca 1,5kg. Men funkar framförallt kanonbra på asfalt.
Jag har dessvärre gått i backen med min hoj på båda håll ( vänster och höger sida ) första syningen finns att läsa om här...förbannade ECU :mad:
Andra syningen kan jag inte skylla på ngt annat än mitt eget övermod och övertro på orginaldäcken på grus/jordunderlag.
Den senaste marktitten kostade 800:- kylarvinge och framskärm, orginalplasten är rätt billig :tummenupp Dock inte dekalerna, så jag kör utan nu.
Gången på motorn är som en dröm, den beter sig mkt trevligt över hela registret. Det enda minuset med den som orginal är ju att ärtrören som pyser i bak stryper andningen ngt oerhört. Det märks stor skillnad på knarren med öppnare burkar, jag kör med BSM-pipor och insatserna i. Passerar rätt nära hagar med både kor och hästar, med tanke på hur rädda dom blev när jag körde fullt öppna burkar så fortsätter nog insatserna att bo i mina dämpare djurvän som man är.
I min mening trivs denna hojen otroligt bra i en touringfart på ca 110-120.
Över det så blir det jobbigt och under går det ju för sakta :P
Jag är väldigt nöjd ännu med min, som sagt är det enda minuset markfrigången, men det är nog mera att jag valde lite fel hoj för det ändamål som föddes fram. Borde ju ha fattat att endurojävulen i mig skulle komma tillbaka när jag satte mig på en jordfräs igen.
Kan inte annat än rekomendera denna hoj.
100mil inkörning och 75-80mil grus i alldeles för högt offroaddäckstempo :gnissla :hihi
Försäkring, jag valde faktiskt länets power för att jag hade möjlighet att betala per månad där.
Jag vet att det var ngt dyrare än bilsport-mc, men då gällde klumpsumma som jag ville slippa just då.
Jag fick tipset av bilsport att försäkra den som "vanlig hoj" och inte med deras offroad då det skiljde så lite i premie och var mkt mildare självrisker samt ett större skydd än offroaden.
Iom att plasten är hyffsat billig till denna så valde jag halvförsäkring på min knarr. Som en liten bonus kan jag säga att den tål en marksyning rätt bra.
Hoppas detta hjälper dig på traven och inte bara är en massa ordbajs i ett väääldigt långt inlägg :tungan
//Tobbe

Jag blev allt övertygad, även om jag har en lugnare körstil än dig så var jag och beställde en Grå idag... Kändes väldigt lätt och smidig det lilla jag satt på den!!... :banana
 
RwE skrev:
Jag blev allt övertygad, även om jag har en lugnare körstil än dig så var jag och beställde en Grå idag... Kändes väldigt lätt och smidig det lilla jag satt på den!!... :banana
KUL! :tummenupp
Hoppas du blir lika nöjd som jag är.
Snygg färg du valde med :)
Kommer det bli ngr grymma blås till den med eller ngt annat mumsigt?

Kommer förhoppningsvis att klämma på ett par orginal barkbusters i helgen och lyckas plåta min maskin så att man kan slänga in ett par bilder här.
//Tobbe
 
Jag ska nog få ljud i den... jag har Grymt ljud på min andra, så denna skäms annars :)
En Hasplåt och en Upprensad bak får det bli med!! :yoparty

tobbeviking skrev:
KUL! :tummenupp
Hoppas du blir lika nöjd som jag är.
Snygg färg du valde med :)
Kommer det bli ngr grymma blås till den med eller ngt annat mumsigt?

Kommer förhoppningsvis att klämma på ett par orginal barkbusters i helgen och lyckas plåta min maskin så att man kan slänga in ett par bilder här.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Hm...ingen som vill tjöpa en ääähfzr? :)
Jag har snöat in på XTX, men objektiviteten är inte borta helt ännu.
Känns som jag tagit mig lite vatten över huvudet, måste få min FZR såld först.
Men nog ska det bli en ny offroad, garantierna på XTX följer dom med hojen eller ryker dom vid första ägarbytet? Syftar på om man hittar en lågmilad ettåring.
Med tanke på vad jag funderat länge på och vad som verkar vara den allmäna uppfattningen, dvs att tex KTM och liknande har korta serviceintervaller och inte alls samma pålitlighet som yamha.
Så får det vara ngn alldeles särskild upplevelse att köra KTM, att sedan den enda handlaren av KTM här i stan har slutat med dom gör ju inte saken enklare.
Tål att tas en ordentlig funderare här.
Ska man "våga" provköra en KTM och bli kär utan att ha "mamma" i stan?
//Tobbe


Blev det en R till slut iallafall? Var uppe på Mickes och la handpenningen på en "ny" X -04. Det gick helt enkelt inte att motstå. Nu är det bara att vänta och vänta och vänta på att snön ska försvinna...

Fler folk med XT i växjötrakten? Har aldrig sett någon i stan...
 
Back
Top