XTX660X eller R

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Tjena, nu har det slagit över för gammle tobbeviking, eller var det insikt jag kommit till :va
Nåja, funderar på att köpa en flong ny offroad eller motard.
Det blir en -04 eller -05 tror jag, nytt siktar jag på iaf. :tummenupp
Frågan är bara vilka som är dom största skillnaderna på dessa maskiner?
Är XTX660X hårdare i fjädring, lägre och allt vad det nu innebär med motardchassi? Eller är det en "hybrid" mer som en asfaltsoffroad?
Jag kommer köra mest kurviga 70 och 90vägar, men utan att stoppas av om beläggningen går över till grus.
Som gammal enduroräv så vill man ju givetvis lägga ett par schyssta ställ på grusväg lite då och då.
Är det offroaden jag ska satsa på då?
Givetvis kommer det att provköras innan man slår till, men höra vad andra har att säga i ämnet är ju inte fel.
Jo, jag har postat liknande trådar innan, men inte med två specefika hojar att välja på.
Så lägg för och nackdelarna för dessa hojar i tråden nu :)
Hittade inte så mkt som tar upp just för och nackdelar med dessa två hojar.
//Tobbe

Har du provkört nån av dom? Personligen tycker jag den verkade lite slö då jag testade den. X menar jag då, men det är väl samma rova i båda

An3Azz skrev:
Har du provkört nån av dom? Personligen tycker jag den verkade lite slö då jag testade den. X menar jag då, men det är väl samma rova i båda
Nej, jag har inte hunnit så långt ännu, tänkte spåna lite om det redan innan.
Har provkört, lite olika offroadhojar genom åren.
Men ingen i "köpsyfte", endast vänners hojar.
Jag har fastnat för utseendet och även om man tittar på prestandan så ligger ju XTX ganska vettigt till.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nej, jag har inte hunnit så långt ännu, tänkte spåna lite om det redan innan.
Har provkört, lite olika offroadhojar genom åren.
Men ingen i "köpsyfte", endast vänners hojar.
Jag har fastnat för utseendet och även om man tittar på prestandan så ligger ju XTX ganska vettigt till.
//Tobbe

En fördel med hojen är ju att den inte behöver "skötas om" som en renodlad motard. Den är ju även lite mer landsväg. Detta påverkar ju även prestandan/upplevelsen som ju inte heller blir som en "riktig" motard.

I butiken ser man ingen skillnad på X och R annat än fälgar och däck. Men jag har inte kollat så noga :)

mvh
ecce

Har du kört någon KTM ?

Annars gör det innan du köper en XT.

Skulle föreslå en 625.

Edit:Xt är iofs mer högröv..

Last edited:
eccentric skrev:
En fördel med hojen är ju att den inte behöver "skötas om" som en renodlad motard. Den är ju även lite mer landsväg. Detta påverkar ju även prestandan/upplevelsen som ju inte heller blir som en "riktig" motard.

I butiken ser man ingen skillnad på X och R annat än fälgar och däck. Men jag har inte kollat så noga :)

mvh
ecce
Att det inte är en "riktig" motard så långt förstår man väl.
Men det sitter ju faktiskt olika gafflar på dom.
Men som sagt, en provkörning är på sin plats.
Det sista jag vill ha är ett servicekrävande raceåk som ska skruvas mer än köras.
Fick nog av det när jag körde enduro, visst är det schysst med en rå snurra som presterar grymt. Men jag orkar inte med det underhållet.
Måste fördjupa mig lite i hur serviceintervallerna ser ut på lite olika alternativ.
//Tobbe

Långa farbron skrev:
Har du kört någon KTM ?

Annars gör det innan du köper en XT.

Skulle föreslå en 625.

Edit:Xt är iofs mer högröv..
Kan ju inte säga annat än att man sneglat åt KTM.
Men hur är dom i service?
Vad ska man titta på för modeller om man inte vill justera ventiler var 10:e timme?
Högröv....ja det är ett måste annars matchar det ju fan inte stringen :gnissla
(hade tom glömt bort att jag skrivit dit det :D )
//Tobbe

Jag e nöjd med min X, har kört snart 1100 mil, service var det vid tusen mil, sen e det vid 2000 mil, då med ventilkontroll !

tobbeviking skrev:
Kan ju inte säga annat än att man sneglat åt KTM.
Men hur är dom i service?
Vad ska man titta på för modeller om man inte vill justera ventiler var 10:e timme?
//Tobbe

Den enda KTM som håller som en japansk motorcykel (i alla fall i närheten) verkar vara 640 (gäller även DukeII & Adventure med samma motor).
Oavsett ganska långa serviceintervaller osv. så verkar det vara en hel del krångel med de mer trimmade modellerna, typ 660. :fakta

Alternativet är XR 650, om du orkar kicka vill säga..

Last edited:
Drifter skrev:
Den enda KTM som håller som en japansk motorcykel (i alla fall i närheten) verkar vara 640 (gäller även DukeII & Adventure med samma motor).
Oavsett ganska långa serviceintervaller osv. så verkar det vara en hel del krångel med de mer trimmade modellerna, typ 660. :fakta

Alternativet är XR 650, om du orkar kicka vill säga..

Äh, 640n håller inte den heller. Polarns 05a skar efter 150mil. Fabrikationsfel dock.

tobbeviking skrev:
Det blir en -04 eller -05 tror jag, nytt siktar jag på iaf. :tummenupp
Jag kommer köra mest kurviga 70 och 90vägar, men utan att stoppas av om beläggningen går över till grus.
Som gammal enduroräv så vill man ju givetvis lägga ett par schyssta ställ på grusväg lite då och då.
//Tobbe

Har inte provat XT:n och vet inget om den, skulle däremot tro att någon KTM borde passa 640 eller 660.

Sen vill jag bara varna för att det är lätt att tröttna på motard/offroad på landsvägen. Grusväg är skoj liksom riktigt knixiga 70-vägar, övriga vägar suger. Köra ihop med sporthojar funkar inte heller.

von reisen skrev:
Har inte provat XT:n och vet inget om den, skulle däremot tro att någon KTM borde passa 640 eller 660.

Sen vill jag bara varna för att det är lätt att tröttna på motard/offroad på landsvägen. Grusväg är skoj liksom riktigt knixiga 70-vägar, övriga vägar suger. Köra ihop med sporthojar funkar inte heller.
Jag har inga kompisar, problem solved :näsblod
Nä men faktum är väl att jag nog tillhör den "snabbaste" föraren av mina hojpolare.
En av mina vänner har redan konverterat till offroad och en till är sugen.
Så själva hojtypen är jag på det klara med hur man har kul med, nu är det mer eller mindre bara "finjusteringen" av valet.
Dvs vilken hoj ska jag ha :rolleyes:
Förvirring har dock uppstått nu när jag pratat med en husabergförare som föreslog att jag skulle kika närmare på en ktm 625 (LC4?).
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag har inga kompisar, problem solved :näsblod
Nä men faktum är väl att jag nog tillhör den "snabbaste" föraren av mina hojpolare.
En av mina vänner har redan konverterat till offroad och en till är sugen.
Så själva hojtypen är jag på det klara med hur man har kul med, nu är det mer eller mindre bara "finjusteringen" av valet.
Dvs vilken hoj ska jag ha :rolleyes:
Förvirring har dock uppstått nu när jag pratat med en husabergförare som föreslog att jag skulle kika närmare på en ktm 625 (LC4?).
//Tobbe
Bra idé :tummenupp Sök lite här på forumet på 625 och lägg till SXC alt SMC så får du lite go läsning.

.

Spider skrev:
Bra idé :tummenupp Sök lite här på forumet på 625 och lägg till SXC alt SMC så får du lite go läsning.

.
Jag kan bara säga samma sak, testa en KTM innan du köper.
Det är ganska stor skillnad i acceleration.
Jag har en 660 och den är verkligen super!
Mitt råd är köp en KTM 660 eller 625 alt en honda 650.
Jag skulle köpa en 660 igen om jag skulle köpa en idag. Jag är toknöjd!
Dock skall jag sälja min då jag ska skaffa båt till nästa sommar men jag skulle vilja ha både den och båten :tummenupp

Mingves skrev:
Jag kan bara säga samma sak, testa en KTM innan du köper.
Det är ganska stor skillnad i acceleration.
Jag har en 660 och den är verkligen super!
Mitt råd är köp en KTM 660 eller 625 alt en honda 650.
Jag skulle köpa en 660 igen om jag skulle köpa en idag. Jag är toknöjd!
Dock skall jag sälja min då jag ska skaffa båt till nästa sommar men jag skulle vilja ha både den och båten :tummenupp
Vad jag förstått så köpte du din hoj i våras?
Hur långt har du hunnit kuska med den?
Vad jag förstår så tillhör 660 dom mod som är mest servicekrävande?
//Tobbe

jag säger väl tvärtom..xtx e en kanonskön hoj som de oså e lätt o ligga o nöta mil med..
idag skulle jag välja xtx före ktm 640 men inte före 660 o 625 men då är de somsagt lite mer jobb med dom.
skulle oså välja motarden då de går kanon o "bara" sladda grus med den..
gäs o lera suger med sporthojsdäck :3freak

Hm...ingen som vill tjöpa en ääähfzr? :)
Jag har snöat in på XTX, men objektiviteten är inte borta helt ännu.
Känns som jag tagit mig lite vatten över huvudet, måste få min FZR såld först.
Men nog ska det bli en ny offroad, garantierna på XTX följer dom med hojen eller ryker dom vid första ägarbytet? Syftar på om man hittar en lågmilad ettåring.
Med tanke på vad jag funderat länge på och vad som verkar vara den allmäna uppfattningen, dvs att tex KTM och liknande har korta serviceintervaller och inte alls samma pålitlighet som yamha.
Så får det vara ngn alldeles särskild upplevelse att köra KTM, att sedan den enda handlaren av KTM här i stan har slutat med dom gör ju inte saken enklare.
Tål att tas en ordentlig funderare här.
Ska man "våga" provköra en KTM och bli kär utan att ha "mamma" i stan?
//Tobbe

Har haft min 660 nu i ca 2 månader och jag är super nöjd med den :tummenupp
Service intervallerna på 05:orna är nu 500 mil, innan va det 250 mil.
Har provkört XTX660X och tyckte den gick väldigt seg emot 660.

Så mitt tips är att provkör 660 eller 625 innan du köper nåt.

tobbeviking skrev:
Vad jag förstått så köpte du din hoj i våras?
Hur långt har du hunnit kuska med den?
Vad jag förstår så tillhör 660 dom mod som är mest servicekrävande?
//Tobbe
Jupp, jag köpte hojen i våras. Och nu har den gått nästan 300mil.
Och jag kan säga att jag inte ångrar för en sekund att det blev en 660. Jag testade 640 och den är allt bra mycket slöare! Inte milsvidd skillnad men såpass mycket att det märks.
Jag har inte testkört Yamman men dock testsuttit den och den känns ganska mycket klumpigare. Sedan så är det ju inte samma typ av hoj så det går ju inte att jämföra.
Vad gäller servicen så e den inte speciellt komplicerad. Jag har lämnat in min för att ha garantin, men den är inte speciellt svår att göra själv. Det som är mest komplicerat är att ställa ventlierna och det lär man sig ganska snart gissar jag, det ser inte svårt ut i servicemanualen och många säger att det går på 30min när man lärt sig. Om man vill lämna in den på service kostar den 2500kr/500mil.

Back